چرا مسافرت با قطار و اتوبوس در نوروز 1403 نسبت به سال قبل کم شد؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، این موضوع درباره حملونقل ریلی هم صدق میکند. در نوروز 1403، یک میلیون و 440هزار نفر با قطار سفر کردند، در حالی که این رقم برای سال گذشته یک میلیون و 740هزار توریست بود و کاهش 12درصدی را نشان میدهد.
تنها در حوزه حملونقل هوایی 8درصد رشد اتفاق افتاده است. به طوری که اگر نوروز سال گذشته 2میلیون و 362هزار سفر داشتیم این رقم در سالجاری به دو نیم میلیون سفر رسیده است. با این حال گروهی از توریستها که از هواپیما برای سفر به مقاصد گردشگری استفاده میکنند معمولا از طبقه بالای جامعه هستند، ضمن آنکه میزان تردد در این بخش نیز محدود است.
صنعت حمل و نقل با چند مشکل مواجه است؛ یکی از اصلیترین موارد به قیمتهای دستوری برمیگردد که باعث شده هزینه تردد بین استانی گاه پایینتر از جابهجایی درون شهری یا سیستمهای جابهجایی بهوسیله پیک در کلانشهری مانند تهران باشد. همین موضوع به کاهش انگیزه فعالان حوزه حملونقل تمایلی به حضور در این حوزه منجر شده است،فرسوده بودن شبکه حملونقل جادهای نیز مزید بر علت شده تا خرید بلیت اتوبوس به مصائب گردشگران بدل شود و بسیاری ناامید از یافتن بلیت، سفر با وسیله نقلیه شخصی را انتخاب کنند.
در حوزه حملونقل ریلی نیز شرایط مشابه است و بسیاری از توریستها نتوانستند بلیت قطار تهیه کنند، این گروه نیز به جمع حملونقل شخصی اضافه و باعث شدند آمار تردد در این بخش روند کاهشی داشته باشد. نتیجه چنین وضعیتی است که سبب شده ما در نوروز امسال با رشد 26درصدی تردد وسایل حملونقل شخصی در کشور مواجه باشیم. آمار جالب توجه دیگری نیز که در نوروز 1403 اعلام شد به ضریب اشغال اقامتگاههای بومگردی برمی گردد.
یاور عبیری رئیس جامعه اقامتگاههای بوم گردی ایران اعلام کرد که تا نیمه تعطیلات نوروز ضریب اشغال اقامتگاههای بومگردی تنها 47درصد بود. او گفت : استانهای بوشهر، گیلان و فارس نسبت به سایر استانها شرایط بهتری داشتند، این در حالی است که در خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری و همدان شرایط نامساعد بود، به طوری که ضریب اشغال اقامتگاهها در استان خراسان رضوی تا نیمه تعطیلات پایینترین ضریب اشغال در کشور را داشت و به عدد 8درصد رسید.
خبرکاو
ارسال نظر