متن خبر

فراز و نشیب های سرمایه گذاری در اروپا، با VCs Saul Klein و Raluca Ragab

فراز و نشیب های سرمایه گذاری در اروپا، با VCs Saul Klein و Raluca Ragab

شناسهٔ خبر: 474514 -




وقتی صحبت از دنیای استارت‌آپ‌های مخاطره‌آمیز می‌شود، برخی از مسائل جهانی هستند و برخی بسیار به محل استارت‌آپ‌ها و حامیان آن بستگی دارند.

این چیزی است که ما در این هفته در لندن در مورد آن صحبت کردیم، زمانی که TechCrunch مجموعه رویدادهای صمیمی تر و متمرکز بر سرمایه گذاران را در راه StrictlyVC برگزار کرد. با Saul Klein، بنیانگذار مشهور شرکت مرحله اولیه LocalGlobe، همراه با Raluca Ragab، مدیر عامل شرکت Eurazeo در مرحله رشد، ما با این دو مورد بحث کردیم که چقدر یکسان - و متمایز - بازار سرمایه گذاری ایالات متحده است. در حال حاضر در مقایسه با اروپا

مطمئناً استارت‌آپ‌های اروپایی و VCها به طور یکسان این روزها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. (جدیدترین شرکت هوش مصنوعی مستقر در پاریس که بودجه هنگفتی را اعلام کرده است به ذهن خطور می کند.) این قاره همچنین با چالش های آشکاری از جمله نزدیکی به دو جنگ در حال انجام و کمبود مداوم سرمایه در مراحل پایانی مواجه است.

وجه اشتراک این دو بازار، عدم خروج بزرگ است، که با توجه به میزان پولی که VCها در سال‌های اخیر به استارت‌آپ‌ها ریخته‌اند (پولی که شرکای محدود آن‌ها دوست دارند دوباره ببینند!) کمتر از حد ایده‌آل است.

در زیر گزیده‌هایی از آغاز گفتگوی ما با کلاین و راگاب را مشاهده خواهید کرد که برای مدت طولانی ویرایش شده‌اند. همچنین می توانید نشست کامل را در زیر مشاهده کنید. (همچنین، psst، رویداد StrictlyVC بعدی ما در شب سه‌شنبه، 11 ژوئن در واشنگتن دی سی برگزار می‌شود، جایی که لینا خان، رئیس FTC، استیو کیس، سرمایه‌گذار مشهور، بنیان‌گذاران Humane AI، در یکی از اولین حضورهای مرحله‌ای به ما خواهند پیوست. و هلن تونر عضو سابق هیئت مدیره OpenAI — امیدواریم تعدادی از شما را در آنجا ببینیم.)

چیزهای زیادی برای هیجان‌انگیز بودن در سطح محلی وجود دارد، به‌خصوص که به هوش مصنوعی مربوط می‌شود. چه چیزی در حال حاضر برای شما هیجان انگیزتر است؟

SK: اولاً از اینکه به اینجا آمدید متشکرم. منظورم این است که [چهار یا پنج سال است که TechCrunch رویدادی را در لندن برگزار کرده است. پس خوش آمدید. چیزی که همه ما درباره آن هیجان زده ایم: [از جایی که نشسته ایم، در منطقه کینگز کراس]، می توانم به اتاق ناهار انستیتو کریک، که موسسه براد اروپا است، نگاه کنم. اگر به زیست شناسی محاسباتی علاقه مند هستید، به معنای واقعی کلمه همین ج است. اگر در عرض سه دقیقه به سمت چپ بروم، به مقر جهانی تجارت هوش مصنوعی Alphabet، DeepMind برخورد خواهم کرد و همچنین با افرادی که AlphaFold [برنامه هوش مصنوعی توسعه یافته توسط DeepMind] را ساخته اند، برخورد خواهم کرد.

ما چهار تا از بهترین دانشگاه های جهان را در اینجا داریم. ما همچنین به معنای واقعی کلمه در قلب این قطار پنج ساعته هستیم که آن را نیو پالو آلتو می نامیم [شامل پاریس، دوبلین، بروکسل، آمستردام و سایر نقاط مهم کارآفرینی].

RR: این سوال بارها مطرح می شود که اروپا در مقابل ایالات متحده چه چیزی برای ارائه دارد و من فکر می کنم ما اکنون در سه حوزه یا حوزه اصلی برتری داریم: امنیت و حریم خصوصی، پایداری و فناوری عمیق. این از این واقعیت ناشی می شود که دانشگاه ها برای مدت طولانی در رشته های علوم کامپیوتر سرمایه گذاری کرده اند و ما یک و نیم برابر بیشتر از ایالات متحده فارغ التحصیل STEM در اروپا داریم.

باید بپرسم: از نظر جنگ اسرائیل و حماس و جنگ روسیه علیه اوکراین چه اتفاقی می‌افتد؟ به عنوان یک آمریکایی، درک اینکه [این درگیری‌ها] واقعاً [به این نقاط داغ] نزدیک است، دشوار است.

SK: راهی برای شروع با چیزهای آسان! اولین مورد سافت بال بود، و اکنون شما [به کار خود می پردازید].

بر اساس مطبوعاتی که از کالیفرنیا خواندم، دانستن تأثیرات کسب و کار دشوار است. . .

SK: هر دوی ما با صحنه استارت‌آپ اسرائیل مواجهه و تعاملات مهمی داشته‌ایم - و داریم. رالوکا یکی از اولین سرمایه گذاران در [شرکت رانندگی خودمختار] Mobileye زمانی بود که [قبلاً مدیر عامل] با گلدمن [ساکس] بود. اما می‌توانم بگویم در 9 اکتبر [زمانی که حماس به اسرائیل حمله کرد]، زمانی که ما به مجموعه‌مان و افشای خود نگاه کردیم که سبد ما یا به بنیان‌گذاران در اسرائیل و بنیان‌گذاران اسرائیلی خارج از اسرائیل، مانند بارسلونا، یا نیویورک یا در لندن، بود. تعداد افرادی که برای آنها کار می کنند حدود 90 بنیانگذار و حدود 5000 یا 6000 نفر برای آنها کار می کنند.

چیزی که باورنکردنی بود این است که با وجود اینکه یک سوم کارکنان آنها در وظیفه ذخیره بودند، این شرکت ها به تازگی به ارائه و رشد خود ادامه داده اند. سرمایه نه تنها از سوی سرمایه گذاران داخلی، بلکه از سوی سرمایه گذاران بین المللی به اسرائیل ادامه می یابد. من فکر می کنم 65 شهر در اروپا یا EMEA وجود دارد که یک تک شاخ تولید کرده اند. اما دو شهری که بیش از 100 عدد تولید کرده اند، لندن و تل آویو هستند.

RR: از دیدگاه کسب و کار، حداقل تاثیر وجود دارد. این اکوسیستم یک اکوسیستم فوق العاده غنی است و در واقع بسیار جلوتر از اروپا است. آنها 10 سال جلوتر از اروپا در حال ساخت شرکت های جهانی بوده اند. جایی که ممکن است تأثیر داشته باشد - و من فکر می کنم که همه ما باید آن را تماشا کنیم - این است که این درگیری به سیاست داخلی هر کشور سرایت کند و دولت های راست یا چپ بیشتری را به قدرت برساند. شما این تاثیر را در هلند می بینید. شما دارید می بینید که در اسلواکی چه اتفاقی افتاد [جایی که یک پوپولیست با همدردی پوپولیستی نسبت به کرملین برای سومین بار در اکتبر به عنوان نخست وزیر انتخاب شد]. پس من فکر می‌کنم که ما فقط باید ببینیم که این در سیاست داخلی چگونه عمل می‌کند. تأثیر مستقیم کمتری از این تعارض بر تجارت وجود دارد.

با این حال، این روابط را تحت فشار قرار نمی دهد. در ایالات متحده، سرمایه گذاران واقعا نمی توانند در مورد آن صحبت کنند.

RR: نه. . .

. . . از آمریکایی های دیوانه به اندازه کافی منصفانه یکی دیگر از مسائل خاص اروپا کمبود سرمایه در مراحل پایانی است، مشکلی که سال ها ادامه دارد. یکی از سرمایه گذاران سال گذشته در گفتگو با FT آن را مورد «صفر گمشده» نامید.

SK: بیش از یک صفر از دست رفته است. نگاه کنید، نمای نیمه پر شیشه، منطقه خلیج است – دره سیلیکون، پالو آلتو – اکوسیستم آنجا 53 سال قدمت دارد و اکوسیستم ما شاید 20 سال قدمت داشته باشد. پس ، مسلماً، قرار گرفتن در مرحله ای معادل با منطقه خلیج [در رابطه با انجام معاملات در مراحل اولیه] به این معنی است که ما بسیار سریع پیش می رویم - مثلاً داریم عقب می افتیم.

وقتی به مرحله سری B و سری C رسیدید - دورهای 100 میلیون دلاری به علاوه، ما در مقایسه با Bay Area که رقت انگیز است، [فقط یک چهارم بودجه] از این معاملات را تامین می کنیم. اگر فقط به بریتانیا نگاه می کنید، شکاف 35 میلیارد دلاری بین منطقه خلیج و بریتانیا وجود دارد. ما اساساً در جایی هستیم که منطقه خلیج در سال 2014 بود. فعالیت‌های زیادی از طرف سیاست وجود دارد که دولت‌های بریتانیا و فرانسه در بروکسل [بر روی آن تمرکز کرده‌اند] اما در پایان روز، هیچ‌یک از اینها با سیاست حل نمی‌شود. این مشکل از طریق شرکت های بزرگ [منطقه ای] برای سرمایه گذاری مردم حل می شود.

با این حال، شما از گلوله های زیادی طفره رفته اید. اگر به تمام پولی فکر می کنید که توسط برخی شرکت هایی که در این دورهای 100 میلیون دلاری سرمایه گذاری می کردند هدر رفت. . . شاید این چیز وحشتناکی نیست؟

SK: فکر می‌کنم چیزی که سیلیکون ولی واقعاً می‌فهمد و ما هنوز به آن پی نبرده‌ایم این است که بسیاری از سرمایه‌ای که در مراحل پایانی به کار می‌گیرید، می‌توانید به نوعی حذف کنید، [زیرا] اگر در شرکت‌هایی باشید که در نهایت ترکیب می‌شوند. در مقیاس، شما می توانید 20000 برابر بازده در بازار عمومی دریافت کنید. پس من فکر می کنم ما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری از منطقه خلیج داریم.

ر.ر.: فکر می‌کنم در مورد آنچه شما گفتید، چیزی برای گفتن وجود دارد. از آنجا که ما این شکاف [سرمایه] را به طور موثر داریم، شرکت های اروپایی باید فقط با ناب تر بودن کنار بیایند، و من فکر می کنم در نتیجه بازار اروپا نوسانات کمتری دارد. در راه بالا گران نمی شود و بیش از حد گرم نمی شود و می دانید، در راه پایین، متقارن است. در واقع، وقتی به پاداش ریسک نگاه می‌کنید، در واقع بازار بهتری است زیرا هرگز با این مازاد عرضه عظیم سرمایه مواجه نمی‌شوید.

بیشتر در زیر. . .

خبرکاو


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است