متن خبر

گرایش های منبع باز برای جستجو در سال ۲۰۲۴

گرایش های منبع باز برای جستجو در سال ۲۰۲۴

شناسهٔ خبر: 436132 -




بر اساس گزارش منبع باز سال ۲۰۲۳ Open Logic، ۸۰ درصد از شرکت های مورد نظرسنجی گفتند که استفاده از منبع باز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از آنجایی که پذیرش شرکتی منبع باز همچنان در حال افزایش است، این فضا به لطف جامعه بزرگ و اختصاصی آن به رشد و شکوفایی خود ادامه می دهد.

مثل همیشه، فناوری‌های جدید و بهترین شیوه‌ها در نرم‌افزار منبع باز (OSS) همچنان به ظهور می‌رسند و جامعه را به مسیرهای جدید و هیجان‌انگیز هدایت می‌کنند. در اینجا پیش نمایشی از برخی روندها است که می توانید انتظار داشته باشید اکوسیستم منبع باز در سال ۲۰۲۴ بیشتر روی آنها تمرکز کند.

ما این مقاله را با همکاری Codacy ایجاد کردیم. از شما برای حمایت از شرکای که SitePoint را ممکن می کنند، سپاسگزاریم.

پذیرش گسترده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

جامعه توسعه نرم افزار در سال ۲۰۲۳ با هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) همراه است. نظرسنجی اخیر GitHub نشان داد که ۹۲٪ از توسعه دهندگان از دستیارهای کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی و ML فقط به کدنویس ها کمک نمی کنند. از آنها برای کمک به هر کاری که نیاز به یادگیری، حل مسئله و تصمیم گیری دارد استفاده می شود.

استفاده از هوش مصنوعی در منبع باز نیز به سرعت در حال رشد است و کاملاً به جریان اصلی تبدیل شده است. قبلاً دیده‌ایم که گوگل از هوش مصنوعی برای کارهای تشخیص تصویر و گفتار استفاده می‌کند. فیسبوک همچنین از یک کتابخانه یادگیری ماشینی منبع باز به نام PyTorch رونمایی کرده است.

در حالی که پذیرش و استفاده از هوش مصنوعی بخشی از داستان است، دیگری مسائل حقوقی و اخلاقی است که این پذیرش در کانون توجه قرار گرفته است. نرم‌افزار متن‌باز در خط مقدم بسیاری از این بحث‌ها قرار دارد، زیرا بیشتر داده‌های کدگذاری که مدل‌های ML روی آنها آموزش می‌دهند، پروژه‌های منبع باز هستند.

این روش یادگیری حقوق مالکیت معنوی و مسائل مربوط به مجوز را زیر سوال می برد. آیا سازندگان OSS که کد مورد استفاده برای آموزش هوش مصنوعی را نوشته اند باید غرامت دریافت کنند؟ آیا حتی آموزش این ابزارها بر روی کار دیگران باید قانونی باشد؟

ما دیدیم که سازندگان تصویر و ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی با موفقیت توانسته‌اند از مشکلات کپی رایت جلوگیری کنند. با این حال، یک شکایت دسته جمعی علیه GitHub مطرح شد که ادعا می کرد ابزار هوش مصنوعی CoPilot آنها چندین مجوز منبع باز را نقض می کند.

در حالی که حل این مشکلات قانونی و اخلاقی در مورد استفاده از فناوری هوش مصنوعی زمان زیادی طول می کشد، باور اینکه این نگرانی ها بتواند علاقه و پذیرش ابزارهای هوش مصنوعی و ML را در فضای باز کند کند. منبع و غیره

تمرکز بیشتر بر امنیت

با توجه به گزارش تحلیل ریسک و امنیت منبع باز Synopsys 2023 (OSSRA)، ۸۷ درصد از بیش از ۱۷۰۰ پایگاه کدی که برای گزارش اسکن کردند، شامل ارزیابی‌های ریسک امنیتی و عملیاتی می‌شدند. این گزارش نشان داد که ۸۹ درصد از پایگاه‌های کد حاوی کد منبع باز هستند که بیش از چهار سال قدیمی بوده و ۹۱ درصد شامل مؤلفه‌هایی هستند که حداقل در دو سال گذشته توسعه جدیدی نداشته‌اند.

از آنجایی که رویداد آسیب‌پذیری حیاتی روز صفر کتابخانه Log4j هنوز در ذهن همه سازندگان منبع باز تازه است، انتظار داریم که که جامعه OSS همچنان بر اهمیت بهترین شیوه‌های امنیت و حفظ حریم خصوصی در سال ۲۰۲۴ تاکید کند.

منبع باز همه جا هست. گزارش OSSRA 2022 نشان داد که ۹۷ درصد نرم افزارها حاوی مقداری متن باز هستند. منبع باز ۷۸ درصد از کل کدهای تحلیل شده برای گزارش را تشکیل می دهد. مهمتر از آن، ۸۱ درصد از پایگاه های کد که شامل کد منبع باز هستند، حداقل یک آسیب پذیری امنیتی و به طور متوسط ​​پنج آسیب پذیری پرخطر داشتند.

منبع باز در همه جا وجود دارد و تقریباً در هر فناوری حیاتی که ما به آن وابسته هستیم نفوذ می کند و امنیت و حریم خصوصی مناسب را حیاتی تر می کند. وقتی شبکه‌های سراسر جهان از کد منبع باز یکسانی استفاده می‌کنند، یک آسیب‌پذیری می‌تواند سیستم‌های بی‌شماری را در سراسر جهان از بین ببرد.

با این حال، بزرگترین دارایی منبع باز مهم ترین مانع آن نیز می باشد. چرا در چیزی که کاملا رایگان است سرمایه گذاری کنید؟

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ توسط Tidelift، ۶۰٪ از نگهبانان منبع باز "سرگرم کننده های بدون دستمزد" هستند. فقط ۱۳ درصد خود را به عنوان نگهبانان حرفه ای توصیف می کنند که از این کار امرار معاش می کنند.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیش از نیمی از نگهبانان مورد نظرسنجی باید از ابتکارات امنیتی اخیر مانند کارت امتیازی OSSF، سطوح زنجیره تامین برای معماران نرم افزار (SLSA) و چارچوب توسعه نرم افزار امن NIST (SSDF) آگاه شوند.

برای امنیت و کارایی، اولویت برای جامعه منبع باز در سال ۲۰۲۴ و پس از آن باید یافتن راه هایی برای حفظ بهتر پروژه های محبوب باشد - یعنی پرداخت به نگهبانان منبع باز به اندازه کافی برای متعهد شدن به این نوع کار در دراز مدت.

افزایش پشتیبانی شرکتی

شرکت های فناوری (چه بزرگ و چه کوچک) به طور فزاینده ای از اهمیت جامعه منبع باز در کل اکوسیستم خود آگاه می شوند. این شناخت از اهمیت منبع باز در حال حاضر منجر به افزایش ابتکارات و حمایت های مالی با هدف حمایت از سازندگان متن باز شده است.

یکی از قابل توجه ترین آنها برنامه شتابدهنده GitHub است که در آوریل ۲۰۲۳ راه اندازی شد. این برنامه ۱۰ هفته ای پروژه های منبع باز منتخب را با بودجه و راهنمایی ارائه کرد.

پلتفرم کیفیت کد مبتنی بر لیسبون Codacy در حال انجام کاری بسیار مشابه است. آنها یک برنامه کمک هزینه تحصیلی برای سازندگان متن باز به نام Pioneers اعلام کردند. پروژه‌های منتخب یک کمک هزینه ماهانه برای یک سال کامل، ابزار رایگان، تبلیغات برای پروژه‌های خود و مربیگری برای گروهی ستاره‌دار از کارشناسان منبع باز، از جمله ایوان یو، خالق چارچوب Vue.js، دریافت خواهند کرد.

برنامه های کاربردی برای برنامه پیشگامان تا پایان سپتامبر باز است و بورسیه ها در اواسط اکتبر انتخاب و اعلام می شوند.

یکی دیگر از نمونه‌های اخیر حمایت‌های منبع باز، پروژه فعلی بنیاد Rust است که به نگهبانانی که با آن زبان برنامه‌نویسی کار می‌کنند، کمک‌های بلاعوض ارائه می‌دهد که دارای یک اکوسیستم و جامعه متن‌باز بسیار فعال است.

شرکت های بیشتر با دفاتر برنامه منبع باز

دفاتر برنامه منبع باز (OSPOs) تیم هایی با عملکرد متقابل در شرکت ها هستند که مسئول نحوه استفاده شرکت های آنها از منبع باز هستند. آنها استراتژی ها و سیاست هایی را ایجاد می کنند تا اطمینان حاصل کنند که استراتژی ها و پروتکل های منبع باز شرکتشان کارآمدتر و کم خطر هستند.

گسترش بیشتر OSPOها در سال ۲۰۲۴ و پس از آن باید انتظار داشت. بر اساس گزارش Octoverse 2022 GitHub، ۳۰ درصد از شرکت های Fortune 100 دارای OSPO هستند. تحقیقات بنیاد لینوکس همچنین نشان داد که در حالی که پذیرش OSPO هنوز در شرکت های فناوری رایج است، ما شاهد افزایش پذیرش در سایر صنایع مانند آموزش و بخش عمومی هستیم.

OSPO ها می توانند راه درازی را برای کمک به توسعه دهندگان، کارکنان فنی، تدارکات و تیم های حقوقی در انتخاب و پیاده سازی ابزارهای منبع باز مناسب انجام دهند. یک OSPO همچنین می تواند در آموزش کارکنان و ایجاد فرهنگ شفافیت و مسئولیت پذیری در هنگام ایجاد یک پشته ابزار داخلی بسیار مفید باشد.

در سال ۲۰۲۴، اگر شرکت های بیشتری نقش ها و عناوینی مانند مدیر ارشد منبع باز را برای ریاست OSPO ایجاد کنند و با افسران ارشد فناوری برای ایجاد سیاست های منبع باز کارآمدتر، ایمن و پایدار برای شرکت های خود کار کنند، تعجب نکنید.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است