متن خبر

چرا VC ها روی استارتاپ هایی سرمایه گذاری می کنند که به تعطیلی استارتاپ های دیگر کمک می کنند

چرا VC ها روی استارتاپ هایی سرمایه گذاری می کنند که به تعطیلی استارتاپ های دیگر کمک می کنند

شناسهٔ خبر: 454089 -




در یکی از بزرگترین طنزهای دنیای VC، سرمایه‌گذاران اخیراً از استارت‌آپ‌هایی حمایت می‌کنند که به تعطیلی استارت‌آپ‌های دیگر کمک می‌کنند. پس ، چه یک استارت‌آپ با پشتوانه VC موفق شود یا تعطیل شود، خود سرمایه‌گذاران در حال یافتن راه‌هایی برای سودآوری برای شرکای محدود خود هستند و در عین حال به بنیان‌گذاران کمک می‌کنند تا با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

و با نرخ تخمینی 90 درصد شکست استارت‌آپ ، به نظر می‌رسد هیچ کمبودی در مشتریان بالقوه برای شرکت‌هایی که در رها کردن شرکت‌های دیگر تخصص دارند، وجود ندارد.

همانطور که یکی از سرمایه‌گذاران مرحله اولیه اخیراً در X ناله می‌کند، « افتهای باد غم‌انگیز، احساسی و به اندازه کافی سخت هستند. کار حقوقی، مالی و تدارکاتی را هم اضافه کنید درد را دو چندان می کند. من احساس می کنم که بنیانگذارانی که این کار را می کنند.»

متأسفانه، در سال 2024، این یک نقطه درد حتی بزرگتر از معمول است که نیاز به رسیدگی دارد. در حالی که بازار در سال 2021 مملو از سرمایه های مخاطره آمیز بود، سرمایه گذاری از آن زمان در سطح جهانی کند شده است. به عنوان مثال، Crunchbase News اخیراً مجموعه‌ای از 28 شرکت خصوصی را شناسایی کرده است که اوج ارزش‌گذاری آنها 1 میلیارد دلار یا بیشتر است، اما سال‌هاست که هیچ دوری از آن را افزایش نداده‌اند . طبق داده‌های Pitchbook، حدود 3200 شرکت آمریکایی تحت حمایت سرمایه‌گذاری خصوصی در سال گذشته از کار افتادند. پس می توان تصور کرد که سال 2024 سال دیگری خواهد بود که در آن بسیاری از استارتاپ ها تعطیل خواهند شد.

به همین دلیل است که سرمایه گذاران شروع به حمایت از استارتاپ هایی کرده اند که به دیگر استارتاپ های دارای پشتوانه VC کمک می کنند تا سرمایه استفاده نشده را بازگردانند، دارایی های خود را به حراج بگذارند یا به نحوی دیگر از دارایی های خود خلاص کنند، یا خود را به صورت عمده به فروش برسانند تا تعطیل شوند. تنها امروز، Sunset اعلام کرد که 1.45 میلیون دلار سرمایه اولیه را جمع آوری کرده است - عمدتاً از سوی گروهی از سرمایه گذاران فرشته. و SimpleClosure ، که شعار آن "خاموش کردن بد است" است، اعلام کرد که کمتر از شش ماه پس از جمع آوری 1.5 میلیون دلار سرمایه اولیه، 4 میلیون دلار جمع آوری کرده است . هر دو ادعا می کنند که روند بسته شدن یک شرکت را مقرون به صرفه تر، سریع تر و کمتر پیچیده تر می کنند.

این فقط استارت آپ های جدید نیست که وارد بازی انحصاری شرکت ها شوند. اوایل این ماه، استارت‌آپ مدیریت سهام Carta فاش کرد که با پیشنهاد جدیدی به نام Carta Conclusions وارد این بازی نیز می‌شود .

توجه به این نکته مهم است که این یک تجارت جدید نیست. این فقط یک موردی است که آشکارا در مورد آن صحبت می شود. و یکی که اخیرا برای سرمایه گذاران جذاب تر شده است.

مارتین پیچینسون، یکی از بنیان‌گذاران شروود پارتنرز، که از زمان سقوط دات‌کام در سال 2000 به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند، اینگونه بیان می‌کند: « این صنعت شکست بیشتری خواهد داشت، اما آنها [سرمایه‌داران خطرپذیر] به اندازه کافی باهوش هستند. امروز برای کاهش ضرر و زیان خود.»

جرمی جونکر، یکی از بنیانگذاران و شریک مدیریت Infinity Ventures، که شرکتش به تازگی آخرین تامین مالی SimpleClosure را رهبری کرده است، خاطرنشان می کند که "ما شاهد افزایش معنی داری در استارت آپ هایی هستیم که با چالش ها روبرو هستند."

او از طریق ایمیل نوشت: «از لحاظ تاریخی، این استارت‌آپ‌ها با ارزش‌گذاری‌های قوی رشد کرده‌اند و به معیارهای لازم برای افزایش دور رشد تبدیل نشده‌اند. "به این ترتیب، آنها با این سوال روبرو هستند که در یک دور معنی دار، شرکت را بفروشند و/یا به طور بالقوه کسب و کار را تعطیل کنند. فکر می‌کنم فرصت قابل آدرس برای SimpleClosure بسیار زیاد است و هر روز در حال افزایش است. »

کاری که شرکت های خاموش کننده استارت آپ انجام می دهند

همانطور که اغلب اتفاق می افتد، حداقل یکی از این استارتاپ ها از روی تجربه شکل گرفته است. بنیانگذاران Sunset - برندان ماهونی و گرانت راینگولد - درد ناشی از مواجهه با یک تجارت شکست خورده قبلی را تحمل کردند و تصمیم گرفتند که راه بهتری وجود داشته باشد. ماهونی شرکت Toybox را که یک شرکت فارغ التحصیل Y Combinator است در سال 2017 راه اندازی کرد و سپس آن را در سال 2020 به فروش رساند. سپس شرکت دیگری به نام Contrast را تأسیس کرد که یک سال بعد تعطیل شد. ماهونی و راینگولد شرکتی به نام Second Spoonful راه اندازی کردند که یک سال بعد بسته شد. این زوج برای ساخت Sunset در سال 2023 با یکدیگر همکاری کردند و اخیراً از گروهی از سرمایه‌گذاران عمدتاً فرشته در یک تامین مالی غیرسنتی که شامل ارائه سهام بیشتر برای ارجاعات است، پول جمع‌آوری کردند. به گفته آنها، هدف آنها این است که با رسیدگی به جنبه های قانونی، حسابداری و عملیاتی که منجر به انحلال می شوند، به عنوان "یک فروشگاه واحد" برای مشاغلی که به دنبال تعطیلی هستند، خدمت کنند.

ماهونی به TechCrunch گفت: «در دسامبر (2022)، تعدادی از دوستانم از YC و جاهای دیگر شروع به ضربه زدن به من کردند و از من راهنمایی خواستند. " پس من واقعاً با کمک به دوستان و گپ زدن با آنها در مورد برخی از چیزهایی که از طریق انحلال خودم یاد گرفتم شروع کردم ... گرانت داستان مشابهی داشت و ما با هم ارتباط برقرار کردیم." این زوج قبل از شروع رسمی غروب در آگوست گذشته، چندین ماه تحقیق کردند. اریک بان از Hustle Fund، رایان هوور از Weekend Fund و راجر لی خالق Layoffs.FYI از حامیان این شرکت هستند. مشتریان در صنایع مختلفی از جمله هوش مصنوعی، رمزنگاری و B2B SaaS و غیره فعالیت می‌کنند.

در حالی که لی دو استارت‌آپ تحت حمایت VC، ارائه‌دهنده 401(k) Human Interest و Comprehensive (که هر دو هنوز فعال هستند) را تأسیس کرده است، این کار او در سایت Layoffs.fyi از زمان شروع همه‌گیری COVID-19 بود که او به TechCrunch گفت: "به شدت از هزاران اخراج و تعطیلی استارتاپ ها در چند سال گذشته آگاه شده است. "

لی گفت: «مأموریت Sunset - ساده‌سازی فرآیند خاموش شدن و حمایت از بنیان‌گذاران در بازگشت مجدد - در سطح شخصی من طنین‌انداز می‌شود.

دوری یونا در هنگام ساخت آخرین شرکت خود پس از اینکه توسط یکی از اعضای هیئت مدیره مأموریت یافت یک «تحلیل تعطیلی» ایجاد کند، ایده SimpleClosure را مطرح کرد . این فرآیند به قدری پیچیده بود که یونا مجبور شد پلتفرمی بسازد تا به خودکارسازی فرآیند خاموش شدن کمک کند. به گفته Yona، تقاضا به قدری زیاد بوده است که این استارتاپ جوان در حال حاضر از هفت رقم درآمد سالانه عبور کرده است . از زمان راه‌اندازی SimpleClosure در فوریه ۲۰۲۳، این استارت‌آپ شاهد رشد بیش از ۱۴ برابری درآمد و تعداد مشتریانش بیش از ۶ برابر بوده است. این مشتریان عبارتند از CRBN، Lance Global، Kripsy و Peak Health - که همه آنها فرآیند خاموش شدن را کامل کرده اند.

یونا بيان کرد : "می دانستم که چیزی منحصر به فرد برای ساختن در اینجا وجود دارد، اما نمی دانستم چقدر می تواند بزرگ باشد ." ما در حال ساختن یک پلتفرم فناوری نرم افزار هستیم تا به خودکارسازی و ساده سازی فرآیند کمک کند. در مورد آن مانند TurboTax برای خاموش شدن فکر کنید.

هر دو شرکت معمولاً با استارت‌آپ‌های فناوری مبتنی بر VC کار می‌کنند، اما نه منحصراً.

ماهونی توضیح داد: "بیشتر آنها سرمایه را به سرمایه گذاران برمی گرداند." "چند شرکت به طور بالقوه میلیون ها بدهی دارند و باید در مورد تعهدات بدهی خود با طلبکاران خود مذاکره کنند، پس ما روی انجام این کار با آنها نیز کار می کنیم."

قابل توجه است، او گفت، بسیاری از شرکت ها ARR مناسبی دارند، اما متوجه شدند که آنها "مقیاس سرمایه گذاری" نیستند، و پس مجبور به پایان یافتن شدند.

مشاهده بسیاری از شرکت‌ها که این مشکل را پشت سر می‌گذارند، ماهونی و راینگولد را نسبت به جمع‌آوری سرمایه‌های مخاطره‌آمیز کمی بی‌میل کرد. پس وقتی Sunset متوجه شد که برای افزایش تیمش به سرمایه نیاز دارد، این زوج تصمیم گرفتند که عمدتاً از «فرشتگان برجسته زیادی» پول بگیرند و از نزدیک با هوور روی ساختاری کار کنند که «به طور بالقوه سود سهام را در طول زمان به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند».

ماهونی سائی د. برای تشویق بالقوه آنها برای ارسال شرکت ها به سمت ما، ما یک مجموعه اختیار سهام را تنها برای سرمایه گذاران خود باز کردیم و زمانی که آنها به ما مشتریان یا شرکای کانال را معرفی می کنند، گزینه های سهام بیشتری را بر اساس ارزش قراردادی آن مشتریان برای آنها صادر می کنیم.

در همین حال، Infinity Ventures جمع‌آوری سرمایه اخیر SimpleClosure را رهبری کرد که شامل مشارکت قوی از Anthemis Group، Foxe Capital و حامیان موجود نیز می‌شد. تعدادی از سرمایه گذاران فرشته جدید نیز به این دور پیوستند، از جمله مدیران شرکت های نرم افزاری مانند Deel و Intuit، و همچنین شرکای شرکت های مخاطره آمیز.

Jonker از Infinity Ventures معتقد است که SimpleClosure در حال ایجاد یک پلتفرم «حول فرآیندی است که از لحاظ تاریخی دستی و دست و پا گیر بوده است». به علاوه، از نظر او، مأموریت آن به نفع کل اکوسیستم سرمایه گذاری است.

"در Infinity، این اشتیاق ما برای حمایت از کارآفرینان و تقویت روحیه کارآفرینی است. هرچه سریعتر بتوانیم به این سازندگان کمک کنیم تا یک فصل را ببندند، سریعتر آنها را به تلاش بعدی خود برمی گردانیم.» او از طریق ایمیل نوشت. این به نفع همه ذینفعان درگیر از جمله کارآفرینان، سرمایه گذاران، کارمندان و دولت است. »

یونا به TechCrunch بيان کرد : «داده‌هایی وجود دارد که انجمن کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌کند و او میگوید از نظر تاریخی در طول دهه گذشته، بین 700000 تا یک میلیون شرکت هر سال تعطیل شده‌اند. به نظر من، این لزوماً یک تجارت فصلی نیست. این مشکلات برای چندین دهه وجود داشته است، و فقط به نوعی تحت رادار بوده است. .. این نیاز مداوم به شرکتی وجود دارد که بتواند در این فرآیند کمک کند."

Carta به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد محصول جدید خود پاسخی نداد. اما در یک پست وبلاگ، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران هنری وارد نوشت که Carta Conclusions با هدف کمک به بنیانگذارانی است که "تصمیم گرفته اند که می خواهند شرکت خود را منحل کنند."

کمک به استارت آپ ها برای حراج دارایی های خود یا کل شرکتشان

یکی از مواردی که بسیاری از ما در مورد آن متعجب هستیم این است که وقتی یک شرکت از بین می رود دقیقاً چه اتفاقی برای دارایی ها و مالکیت معنوی آن می افتد. با کمال تعجب (یا نه)، برخی از این استارت آپ ها هنوز نتایج مثبتی برای سهامداران اصلی دارند.

به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌هایی که تاکنون به Sunset روی آورده‌اند، در حالی که در حال حاضر در حال فروش دارایی‌های خود هستند، به شرکت نزدیک شده‌اند.

ماهونی گفت: در بسیاری از موارد، "آنها در حال صحبت با خریداران بالقوه، خرید و فروش دارایی یا تهیه پیش نویس قرارداد خرید دارایی هستند." "اما حتی در این موارد، شما همچنان یک موجودیت پشت سر خواهید داشت که باید از بین برود."

Sunset اخیراً با Acquire.com شریک شده است ، زیرا همانطور که Mahony بیان می کند، بسیاری از خریدهایی که در آن پلتفرم اتفاق می افتد نیز فروش خرید دارایی یا استخدام است.

او گفت: « پس ما با شرکت‌هایی کار می‌کنیم که عاقبت بسیار خوبی دارند. "همه چیز عذاب و غم نیست."

در برخی موارد، به جای خرید سهام، جایی که خریدار تمام سهام یک شرکت را می‌خرد، برخی استارتاپ‌ها فقط مالکیت معنوی، پایه کد، علائم تجاری، نام و نام دامنه را می‌فروشند.

ماهونی گفت: «ما به شرکت‌ها کمک کرده‌ایم IP خود را به حراج بگذارند. این حراج‌ها می‌توانند بسته شوند، جایی که فقط سهامداران هستند که می‌توانند آن را بخرند، یا می‌توانند بازتر باشند، جایی که «همه می‌توانند پیشنهاد خود را برای IP ارائه دهند».

ماهونی گفت: در موارد دیگر، بنیانگذاران مسیر خرید سهام را طی می‌کنند و سپس Sunset می‌تواند به پیامدهای مالیاتی و هرگونه «بدهی بالقوه» کمک کند.

او گفت : «می‌توانید تصور کنید افراد زیادی در آنجا هستند که علاقه‌مند به خرید برخی از این استارت‌آپ‌ها هستند، که باز هم ممکن است واقعاً خوب عمل کنند و یک کسب‌وکار عالی باشند، اما لزوماً در مقیاس سرمایه‌گذاری نیستند. ما به معرفی [برای بنیانگذاران] برای این نوع خریداران کمک کرده ایم."

یونا بيان کرد که اکثر استارت آپ ها شرکت های دلاور هستند و بر اساس قانون دلاور، بنیانگذاران قرار است سعی کنند از این دارایی ها درآمدزایی کنند. SimpleClosure همچنین به بنیان‌گذارانی که در تلاش برای فروش پایه کد، پلتفرم یا تیم شرکت هستند کمک می‌کند.

او گفت: «آنها واقعاً، واقعاً در تلاش هستند تا فروش دارایی را به پایان برسانند. اما نکته جالب این است که حتی اگر شما از طریق فروش دارایی اقدام کنید، باز هم باید نهاد پوسته یا شرکتی که آن را ایجاد کرده است را از بین ببرید.

در برخی موارد، بنیانگذاران یا سرمایه گذاران IP را خریداری می کنند.

یونا گفت: «ما همیشه هدف را نمی‌دانیم، اما مواردی را دیده‌ایم که «استفاده از آن IP برای راه‌اندازی بالقوه یک کسب‌وکار دیگر «طرح بود».

در حالی که SimpleClosure عمدتا بر روی استارت آپ های فناوری (بوت استرپ تا مرحله سری C) در صنایعی مانند رمزنگاری، املاک و مستغلات، مراقبت های بهداشتی و فین تک متمرکز است، یونا بيان کرد که این شرکت "تقاضای زیادی" از سوی غیر استارتاپ ها دریافت کرده است.

به‌گفته یونا، به‌طور قابل‌توجهی، وقتی صحبت از فین‌تک به میان می‌آید، به نظر می‌رسد که «ادغام زیادی» در حال وقوع است.

او گفت : «بسیاری از شرکت‌ها در حال فروش دارایی هستند که شما در مورد آن چیزی نمی‌شنوید.

برای Jonker از Infinity Ventures، SimpleClosure در حال مقابله با یک فرآیند تاریخی "غیر شفاف، دستی و دست و پا گیر است که به طور معناداری بر اساس ایالت و صنعت تغییر می کند."

او گفت: «همچنین، تعطیل کردن یک شرکت تا حدودی تابو است، علی‌رغم این واقعیت که بیش از یک میلیون کسب‌وکار در ایالات متحده سالانه شکست می‌خورند».

آیا می خواهید اخبار فین تک بیشتری در صندوق پستی خود داشته باشید؟ در اینجا برای TechCrunch Fintech ثبت نام کنید .

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است