متن خبر

پارتک دومین صندوق خود در آفریقا را با قیمت 300 میلیون دلار به منظور سرمایه گذاری از پایه تا سری C می بندد

پارتک دومین صندوق خود در آفریقا را با قیمت 300 میلیون دلار به منظور سرمایه گذاری از پایه تا سری C می بندد

شناسهٔ خبر: 451852 -




Partech دومین صندوق آفریقایی خود، Partech Africa II را با قیمت 280 میلیون یورو (300 میلیون دلار +)، تنها یک سال پس از اولین بسته شدن خود، بسته است.

با این اندازه، پارتک آفریقا که در ابتدا 230 میلیون یورو را قبل از شروع تلاش‌های جمع‌آوری سرمایه‌اش هدف قرار داده بود، جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صندوق اختصاص داده شده به استارت‌آپ‌های آفریقایی تثبیت می‌کند.

در میان پس‌زمینه‌ای از VCهای جهانی و سرمایه‌گذاران نهادی که از آفریقا عقب‌نشینی می‌کنند، بسته شدن اخیر صندوق پارتک آفریقا قابل توجه است. این قاره شاهد کاهش قابل توجهی در فعالیت سرمایه گذاران با کاهش 50 درصدی در سال 2023 نسبت به سال قبل بود، همانطور که در گزارش پارتک مشخص شد. این عقب‌نشینی، تحت تأثیر تغییرات اقتصادی جهانی و چالش‌های محلی، به کاهش جریان سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌های آفریقایی تبدیل شد که مجموعاً بین ۲.۹ تا ۴.۱ میلیارد دلار در سال گذشته بود که از ۴.۶ میلیارد دلار به ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

بر اساس یافته‌های پارتک، این تأثیر در تمام مراحل سرمایه‌گذاری احساس شد، با کاهش 33 درصدی معاملات مرحله اولیه و 39 درصدی معاملات مرحله رشد. در حالی که پارتک آفریقا، که به عنوان رهبری دور شناخته می‌شود، نمی‌تواند به تنهایی این روند را معکوس کند، تمرکز آن بر دورهای سری C ممکن است ثبات و پشتیبانی را برای استارت‌آپ‌هایی که در این زمان‌های چالش‌برانگیز حرکت می‌کنند، ارائه دهد.  

شرکای عمومی شرکت اعلام کردند که پارتک آفریقا می‌خواهد از بنیانگذاران در مراحل مختلف سفرشان، از دورهای اولیه تا دورهای بعدی، با استفاده از موقعیت خود در اکوسیستم حمایت کند. سیریل کولون در بیانیه‌ای گفت: «ظرفیت لنگر انداختن دور در همه مراحل از بذر تا رشد اولیه، بسیار مهم‌تر از همیشه است.

در همین حال، Tidjane Deme در ایمیلی به TechCrunch او میگوید که تیم در حال توسعه شرکت VC آن را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر سرمایه را مستقر کند و به شرکت‌های نمونه کار در این مراحل کمک کند. پارتک آفریقا با دفاتری در داکار، نایروبی و دبی، اخیراً در لاگوس حضور پیدا کرده است، جایی که به طور فعال برای تعامل نزدیک با استارت‌آپ‌های این منطقه استخدام می‌کند و اهمیت این شهر را نشان می‌دهد، زیرا یک سوم از شرکت‌های پرتفوی شرکت در آنجا مستقر هستند. با این حال، او تصریح کرد که این شرکت اکثریت سرمایه دوم خود را بین دورهای سری A و B مستقر خواهد کرد.

از جمله سرمایه‌گذاری‌های حاصل از صندوق دوم آن، Revio، یک پلتفرم هماهنگ‌سازی پرداخت در آفریقای جنوبی است، که در آن Partech آفریقا با صندوق جهانی فین‌تک QED، دور اولیه را رهبری کرد. علاوه بر این، این شرکت سرمایه‌گذاری‌های نامشخصی را در یک فناوری پیشرفته مصری و یک استارت‌آپ تجارت الکترونیک سنگالی انجام داده است. فاش کرد که پارتک آفریقا قصد دارد از بیش از 20 شرکت با سرمایه گذاری اولیه بین 1 تا 15 میلیون دلار حمایت کند.

شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر مستقر در داکار، که از 17 استارت آپ در اولین صندوق خود حمایت کرده است، بخش هایی مانند فین تک، کشاورزی، فناوری سلامت، خرده فروشی، FMCG و بانکداری آژانس را که برای اشتغال و فعالیت اقتصادی آفریقا بسیار مهم هستند، در اولویت قرار می دهد. سرمایه گذاری های قابل توجه عبارتند از Wave، TradeDepot، Yoco و Reliance.

Deme در مورد استراتژی استقرار شرکت اظهار داشت: «شرکت‌های صندوق اول می‌توانند از سرمایه بعدی از صندوق اول بهره ببرند اما از صندوق دوم نه». ما به حمایت از شرکت های Fund 1 در طول سفر آنها با سرمایه و راه های بسیار دیگر ادامه می دهیم.

بیشتر استراتژی صندوق در اولین بسته شدن آن در فوریه گذشته پوشش داده شد.

پایگاه سرمایه گذاران Partech آفریقا طیف متنوعی از پروفایل ها را منعکس می کند. در اولین بسته شدن آن، مؤسسات مالی توسعه، سرمایه گذاران تجاری، صندوق های سرمایه گذاری آفریقایی، و دفاتر خانوادگی برخی از شرکای محدود آن بودند. برای بسته شدن دوم خود، مشارکت صندوق های بازنشستگی ایالات متحده و خاورمیانه، صندوق های مستقل، صندوق منطقه آینده دبی (DFDF) و شرکت بیمه اتکایی آفریقا (Africa Re) را جلب کرد.

کولون گفت: "ما از حمایت و تعهد سرمایه گذاران خود سپاسگزاریم: تقریباً همه سرمایه گذاران صندوق I دوباره سرمایه گذاری کردند و برخی بیش از دو برابر تعهد خود را افزایش دادند." ما همچنین مفتخریم که از حمایت مجموعه جدیدی از سرمایه گذاران استراتژیک از ایالات متحده، خاورمیانه و آفریقا برخورداریم و برای برخی از آنها این اولین تعهد آنها در فناوری آفریقا است.

صندوق آفریقایی پارتک یکی از چندین صندوق قابل توجهی است که در سال گذشته در این قاره ظهور کرده است، علیرغم چالش‌هایی که برای مدیران صندوق در افزایش سرمایه وجود داشت، زیرا شرکای محدود استراتژی و سوابق خود را تحلیل می‌کنند. سایر صندوق‌های بزرگ شامل Norrsken22، Al Mada، و Novastar's Africa People + Planet هستند. علاوه بر این، شرکت هایی مانند Enza Capital، Equator، Knife Capital و E3 E3 Low Economy Economy Fund برای آفریقا (E3LCEF) نیز صندوق های قابل توجهی را بسته اند که نشان دهنده علاقه مستمر سرمایه گذاران به پتانسیل رشد آفریقا است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است