متن خبر

ممنوعیت TikTok می تواند به فروشندگان آمازون که به دنبال جایگزین هستند آسیب برساند

ممنوعیت TikTok می تواند به فروشندگان آمازون که به دنبال جایگزین هستند آسیب برساند

شناسهٔ خبر: 461117 -




در ماه مارس، مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع لایحه‌ای را تصویب کرد که می‌تواند ByteDance را مجبور به واگذاری TikTok کند یا در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده با ممنوعیت مواجه شود. بسیاری از بحث‌ها و بحث‌های مرتبط حول امنیت داده‌ها و حقوق گفتار آمریکا متمرکز شده است ، اما یک حرکت بالقوه چیز دیگری را نیز برجسته می‌کند: TikTok تمرکز خود را بر تجارت الکترونیک افزایش می‌دهد، اما تعامل غول‌های فناوری و ژئوپلیتیک تجار کوچک‌تر را تحت فشار قرار می‌دهد.

در چند ماه گذشته، تجار - بسیاری از آنها از چین - به دنبال جایگزینی برای آمازون بودند تا از طریق فروشگاه TikTok، لباس، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیکی و انواع دیگر محصولات را به خریداران آمریکایی بفروشند. در مصاحبه با TechCrunch، فروشندگانی از شنژن - ابرشهر چینی که مرکز اصلی تجار آمازون است - گفتند که احساس ناامیدی جمعی نسبت به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و «درماندگی» در مورد ممنوعیت بالقوه TikTok دارند.

یک خرده فروش متخصص در محصولات زایمان و نوزاد به TechCrunch گفت: "وضعیت تحت کنترل ما نیست." "فقط دشوار است که بدانیم اوضاع چگونه پیشرفت خواهد کرد. " از آنجایی که زنجیره‌های تامین موجود به سختی جابجا می‌شوند، "ما فقط باید با گوش بازی کنیم." (فروشندگان به دلیل حساسیت های سیاسی خواستند نامشان فاش نشود.)

فروشگاه TikTok به طور رسمی در سپتامبر 2023 با 200000 تاجر در حال حاضر راه اندازی شد. اما از آن زمان تاکنون هیچ عدد به‌روزرسانی‌شده‌ای در مورد تعداد تاجرانی که در حال حاضر روی پلتفرم هستند، یا میزان فروش آنها در آنجا، و تعداد فروش در جاهای دیگر (و جایی که ممکن است باشد) ارائه نکرده است.

با این حال، تحقیقات Jungle Scout، ارائه‌دهنده اطلاعات اطلاعات آمازون، ایده‌ای از تأثیر تجارت الکترونیک TikTok ارائه می‌کند. این نشان داد که 20 درصد از فروشندگان، برندها و مشاغل آمازون برنامه هایی برای گسترش به فروشگاه TikTok در سال جاری دارند. قبل از اینکه واکنش‌های سیاسی فعلی آغاز شود، طبق گزارش‌ها، ByteDance پیش‌بینی کرده بود که این پتانسیل را دارد که تجارت الکترونیکی خود را در ایالات متحده ده برابر کند و در سال جاری به 17.5 میلیارد دلار برسد.

TikTok تنها پلتفرم موجود در فهرست برای بازرگانی نیست که به دنبال کانال‌های بیشتری فراتر از آمازون هستند تا پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند. ظهور آن بخشی از تغییر بزرگتری است که در بازارهای جایگزین مانند Temu شاهد بودیم که توجه بیشتری را نه تنها از سوی خریداران، بلکه از سوی صادرکنندگان و بازرگانان تجارت الکترونیک چینی جلب کرد. و آمازون ظاهراً توجه می کند، نشانه دیگری که نشان می دهد جایگزین ها در حال افزایش هستند.

TikTok بلافاصله به درخواست نظر پاسخ نداد.

روشی جدید برای خرید و فروش

TikTok از زمان عرضه در ایالات متحده در سپتامبر سال گذشته تلاش کرده است تجارت الکترونیکی خود را تقویت کند.

این برنامه معروف است - یا بدنام، بسته به اینکه با چه کسی صحبت می کنید - به این دلیل که چگونه به شدت کنترل می کند که چه محتوایی برای چه کسی ظاهر می شود. فروشگاه TikTok همچنین دارای مقدار زیادی از مراقبت است.

بر خلاف Temu که به خاطر محصولات ارزان قیمت و دارای برچسب سفید از کارخانه‌های چینی که مستقیماً به مصرف‌کنندگان آمریکایی فروخته می‌شوند، شهرت دارد، استراتژی TikTok این بوده است که کالاهای مارک‌دار بیشتری را معرفی کند و آن را به رقیب مستقیم آمازون تبدیل کند.

TikTok همچنین به دنبال جذب فروشندگان با یارانه های سنتی تر است. بر اساس گزارش‌ها، برای تشویق بازرگانان به فروش کالاها با تخفیف شدید در آخرین دوره فروش جمعه سیاه، TikTok یارانه‌هایی را به این تاجران اختصاص داد تا قیمت‌هایشان را تا 50 درصد کاهش دهد.

جدای از مشوق‌ها و الگوریتم‌ها، بازرگانان به این دلیل که پلتفرم ویدیوی کوتاه TikTok تعامل گسترده ایجاد می‌کند، علاقه‌مند به فروش در این برنامه بوده‌اند. طبق نظرسنجی Tabcut، یک شرکت چینی که عملکرد فروشگاه TikTok را ردیابی می کند، نزدیک به 70 درصد از فروشندگان افزایش فروش را در 11 ماه اول سال 2023 نسبت به سال گذشته گزارش کردند.

این نیز با رفتار مصرف‌کننده تأیید می‌شود، جایی که محصولات مورد تأیید اینفلوئنسرها همچنان به دست می‌آورند، به‌ویژه با مصرف‌کنندگان جوان‌تر.

طبق گفته Jungle Scout، تقریباً 20٪ از مشتریان جستجوی محصولات خود را در TikTok در سه ماهه اول سال 2023 آغاز کردند که 44٪ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در حالی که 56 درصد از همه مصرف کنندگان هنوز ترجیح می دهند جستجوی محصول خود را در آمازون شروع کنند، 40 درصد از جمعیت شناسی Gen Z TikTok را برای جستجو به جای Google ترجیح می دهند.

بر اساس تحقیقات پیو، از آنجایی که 52 درصد از کاربران آمریکایی TikTok در رده سنی 18 تا 34 سال قرار دارند، تمرکز زیاد خریداران جوان جای تعجب ندارد. TikTok این فرصت را دارد تا نحوه خرید آنلاین نسل‌های جوان آمریکایی را تغییر دهد.

TikTok به غیر از تکیه بر پویایی خود، برخی رسانه‌های بسیار طاس را برای انتقال پیام خود انجام داده است.

در اوایل این ماه، شرکت تحقیقاتی تجاری Oxford Economics گزارشی در مورد تأثیر TikTok بر بخش SMB در ایالات متحده منتشر کرد که توسط TikTok تأمین مالی شده بود، و شاید تعجب آور نباشد که تأیید زنگی از تأثیر اقتصادی TikTok ارائه کرد: تخمین زد که یک حضور در این پلتفرم (از طریق تبلیغات یا فقط بازاریابی از طریق حساب ها) منجر به درآمد 14.7 میلیارد دلاری برای 7 میلیون SMB در ایالات متحده شد که از آن استفاده می کردند.

رقیب آمازون؟

به نظر می رسد TikTok در مورد ورود به تجارت الکترونیک جدی است، اما هنوز در جریان است. از یک طرف، این شرکت - حتی در شرایطی که با ممنوعیت بالقوه ایالات متحده یا فروش اجباری مواجه است - به ارائه آپشن های جدید تجارت الکترونیک، مانند فرمت خرید ویدیویی جدیدی که در کنفرانسی در این ماه پیش‌نمایش کرد، ادامه می‌دهد. از سوی دیگر، سیاست‌های فروشنده را تغییر می‌دهد یا به اجرا در می‌آورد که ظاهراً در حال پرواز است، زیرا تلاش می‌کند چگونه در زیر یک کانون توجه ویژه به رشد خود بپردازد.

مدیریت داخلی TikTok [فروشگاه] در حال حاضر کمی آشفته است. این یک پلتفرم جدید است، پس شروع به فشار دادن فروشندگان نکرده است، اما سیاست‌های آن هنوز در حال تغییر است.

به نظر می‌رسد یکی از این سیاست‌ها به آنچه که الگوریتم‌های آن برای مصرف‌کنندگان ارائه می‌شوند مرتبط باشد. بازرگانان خارج از چین می گویند که در ماه های اخیر، فروشگاه تیک تاک در ایالات متحده تلاش ها را برای اولویت دادن به فروشگاه های مستقر در ایالات متحده بر فروشگاه های خارجی افزایش داده است. فروشندگان به TechCrunch می‌گویند که منجر به ظهور «نمایندگان» بازار سیاه شده است - احزابی که معامله‌های میان فروشندگان خارجی و ساکنان آمریکا را انجام می‌دهند، آنها نیز به نوبه خود فروشگاه‌های TikTok را راه‌اندازی می‌کنند که به نظر متعلق به ایالات متحده است، اما واقعاً توسط بازرگانان خارجی اداره می‌شوند.

بازرگانان مایلند از این حلقه ها عبور کنند تا نقاط تماس خود را با کاربران افزایش دهند و کانال های خود را با ظهور غول های یکی پس از دیگری متنوع کنند.

فروشنده لامپ گفت: «حاشیه در آمازون کم‌تر می‌شود و رقابت به دلیل Temu شدیدتر می‌شود، پس TikTok گزینه دیگری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

ریچارد زو، شریک در Starting Gate Fund که در راه حل های خرده فروشی فرامرزی بین چین و ایالات متحده سرمایه گذاری می کند، گفت: برای سنجش تأثیر TikTok بر آمازون، "ما باید بازار کلی خرده فروشی در ایالات متحده را درک کنیم."

طبق گفته وزارت بازرگانی، تجارت الکترونیکی تنها حدود 15 درصد از خرده فروشی ایالات متحده را شامل می شود، پس " اگر ما فقط در مورد سهم کوچک بخش تجارت الکترونیک آنلاین صحبت کنیم، چیز زیادی برای بحث وجود ندارد."

اما اگر استراتژی TikTok Shop عمدتاً بر روی آنلاین کردن مشاغل آفلاین برای اولین بار متمرکز باشد، می تواند حرکت بسیار بزرگی باشد. «[استفاده از] پخش زنده تجارت الکترونیک برای اجازه دادن به فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های کوچک آفلاین برای مشارکت، پتانسیل بسیار قابل توجهی است. »

در هر صورت، اگرچه 15 درصد به نظر کوچک می رسد، اما این رقم هنوز قابل توجه است - 285.2 میلیارد دلار - پس پتانسیل TikTok Shop بسیار زیاد است، حتی اگر فقط یک تکه کوچک از کیک تجارت الکترونیک موجود را دریافت کند.

جوزاس کازیوکناس، بنیانگذار Marketplace Pulse، یک شرکت اطلاعاتی تجارت الکترونیک، تردید دارد که TikTok هرگز جایگزین آمازون شود. او گفت: «این گزینش و تحقق گسترده را ندارد و خریداران در غرب از تجارت الکترونیک مبتنی بر جستجو استفاده می‌کنند. اما بسیاری از مردم هر روز ساعت‌های زیادی را صرف استفاده از TikTok می‌کنند، پس ، گاهی اوقات چیزهایی را روی آن می‌خرند.»

«در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، برنامه‌های خرید به موازات برنامه‌هایی که سرگرمی یا ارتباطی مانند رسانه‌های اجتماعی را ارائه می‌دهند، توسعه یافته‌اند. ما عادت کردیم که چیزهای مختلف را از برنامه های مختلف دریافت کنیم، نه اینکه برای همه چیز به یک مکان برویم.»

«امروزه، اپلیکیشن‌های اجتماعی مانند TikTok سعی می‌کنند قبل از اینکه خرده‌فروشی‌هایی مانند آمازون به شبکه‌های اجتماعی (مثل آمازون اینسپایر) بپردازند، خرید کنند. اما وضعیت موجود اپلیکیشن‌های مختلف که نیازهای متفاوتی را ارائه می‌کنند، همچنان باقی است. »

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است