متن خبر

شستشوی هوش مصنوعی: چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

شستشوی هوش مصنوعی: چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

شناسهٔ خبر: 460049 -




شخصی <a href= که دست خود را با نماد هوش مصنوعی دیجیتال دراز کرده است. " class=" block-image-ads hero-image" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU-1200-80.jpg 1200w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU-1920-80.jpg 1920w" sizes="(min-width: 1000px) 600px, calc(100vw - 40px)" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3Ek42Bm7W4No2qAL4PKvCU.jpg">
(اعتبار تصویر: Shutterstock / LookerStudio)

از زمانی که هوش مصنوعی با ظهور ChatGPT به جریان اصلی تبدیل شد، نوآوری زیادی رخ داده است. با این حال، رونق هوش مصنوعی بدون عوارض جانبی نامناسب خود نبوده است. یکی از این عوارض جانبی شرکت‌هایی است که وعده‌های دروغین و ابزارهای بخار را به نام هوش مصنوعی می‌فروشند - روندی به نام "شستن هوش مصنوعی".

شستن هوش مصنوعی را می توان با نگاهی به نمونه قبلی خود، "گرین واشینگ" توضیح داد. این زمانی است که یک سازمان اطلاعات گمراه‌کننده‌ای در مورد اینکه آیا محصول، خدمات، زنجیره تامین یا شیوه‌هایش از نظر اخلاقی و زیست‌محیطی مناسب هستند، ارائه می‌کند. Greenwashing به یک پرچم قرمز شناخته شده تبدیل شده است که باید به آن توجه کرد، در بین مصرف کنندگان و شرکت ها به طور یکسان. در مقایسه، شستشوی هوش مصنوعی بسیار جدیدتر است و در حال حاضر تشخیص آن دشوارتر است. اما چند چیز وجود دارد که خریداران می توانند در طول سفر سرمایه گذاری هوش مصنوعی خود به آنها توجه کنند.

تله برچسب گذاری اشتباه هوش مصنوعی

اصطلاح هوش مصنوعی طیف بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، به همین دلیل است که دادن وعده‌های اغراق‌آمیز در مورد آن بسیار آسان است. برای مثال، هوش مصنوعی مولد، از یادگیری ماشینی برای تولید محتوا بر اساس دستورات، همه در زمان واقعی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، یک محصول مولد هوش مصنوعی که قادر به خلاصه کردن مکالمات پیچیده بین افراد مختلف است، به سرمایه گذاری قابل توجهی در مدل های زبان بزرگ، تیمی از متخصصان هوش مصنوعی برای آموزش آن مدل ها و توانایی ارائه آن در مقیاس نیاز دارد.

در مقایسه، آنچه بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر می‌فروشند، هوش مصنوعی باریک است - مانند دستیار مجازی تلفن - که برای انجام وظایف بسیار خاص و محدود طراحی شده است. در حالی که می تواند کارایی را بهبود بخشد، تقریباً به اندازه نوع هوش مصنوعی مولد که به برنامه های محبوبی مانند ChatGPT قدرت می دهد، قدرت ندارد. واقعیت این است که تعداد کمی از شرکت‌ها در جهان روی هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما بسیاری از شرکت‌ها برای محصولاتی که ادعا می‌کنند بر اساس فناوری انحصاری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، قیمت‌های بالایی در نظر می‌گیرند، در حالی که واقعاً مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی شخص ثالث هستند یا هنوز در فاز مفهومی خود هستند. شرکت‌هایی که پشته هوش مصنوعی خود را دارند کنترل بیشتری بر داده‌ها، حریم خصوصی، امنیت ، عملکرد و موضوعات کلیدی مورد بحث سازمان‌ها و تنظیم‌کننده‌ها در حال حاضر دارند.

برایان پترسون

یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری در Dialpad.

پرسیدن سوالات درست

شرکت‌ها می‌توانند چند رویکرد را برای اطمینان از واقعی بودن چیزی که می‌خرند، ارائه ارزش و مناسب برای کسب‌وکار در نظر بگیرند.

الان موجوده؟ اصطلاح "vaporware" به نرم افزاری اطلاق می شود که در حال تبلیغ است، اما هنوز به طور کلی در دسترس نیست - گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است. پرسیدن یک سوال مستقیم در مورد در دسترس بودن محصول تأیید می کند که آیا در حال خرید یک محصول واقعی هستید یا صرفاً به یک صف برای چیزی که هنوز در حال توسعه است می پیوندید.

- آیا هزینه اضافی وجود دارد؟ برای شرکت‌ها معمول است که در دسترس بودن آپشن های جدید هوش مصنوعی را تبلیغ می‌کنند، اما هزینه اضافه‌شده برای هر صندلی یا هر رویداد را ذکر نمی‌کنند. اجرای هوش مصنوعی پرهزینه است و بیشتر شرکت ها از شخص ثالث برای انجام این کار استفاده می کنند و در نتیجه هزینه های اضافی را اضافه می کنند. شرکت‌هایی که به دنبال ابزارهای هوش مصنوعی جدید هستند باید روی مشارکت با ارائه‌دهندگانی تمرکز کنند که فناوری هوش مصنوعی خود را می‌سازند تا از هزینه‌های بیشتری برخوردار شوند - از جمله گزینه‌های قابل تنظیم و حفظ حریم خصوصی بیشتر.

- آیا می توانم شواهدی از ROI دریافت کنم؟ محصولات هوش مصنوعی گران هستند و پس جستجوی گزارش ROI یا ماشین حساب بسیار مهم است. به خصوص زمانی که اعداد را می توان با اطلاعات مربوط به محصول اصلی ترکیب کرد، درک ارزش هوش مصنوعی در مقابل ROI در خود محصول دشوار می شود.

- آیا می توانم یک نسخه نمایشی زنده برنامه ریزی کنم؟ وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری روی قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌رسد، یک ارائه نمی‌تواند آن را کاهش دهد. خریداران نباید قبل از هر گونه تعهدی به چیزی کمتر از یک نسخه ی نمایشی محصول زنده بسنده کنند - این باید به عنوان یک معامله شکن در نظر گرفته شود.

پیدا کردن بهترین هوش مصنوعی برای کسب و کار شما

وقتی مشخص شد که یک محصول واقعاً همان کاری را که روی قلع او میگوید انجام می‌دهد، خریداران همچنان باید نوع مناسب هوش مصنوعی را برای حمایت از اهداف تجاری خود انتخاب کنند. خوشبختانه، زمانی که به اصول اصلی برگردید، این بسیار ساده است.

اولا، آنها باید این سوال را بپرسند: آیا این محصول بدون توجه به هوش مصنوعی خوب است؟ در بسیاری از موارد، مردم به جای خرید یک محصول بومی هوش مصنوعی، نرم افزارهای سنتی را خریداری می کنند که با هوش مصنوعی تقویت شده است. مهم است که عقب نشینی کنید و در نظر بگیرید که چرا یک محصول در وهله اول خریداری می شود. به عنوان مثال، هنگام خرید یک CRM ، اگر کیفیت عملکردهای اصلی کم باشد، اما هوش مصنوعی خوب به نظر می رسد، احتمالاً ارزشش را ندارد زیرا پایه و اساس آن وجود ندارد. هوش مصنوعی لزوماً به معنای بهتر بودن CRM نیست.

سوال دومی که باید پرسید این است: آیا معتقدم این فروشنده به نوآوری خود ادامه خواهد داد؟ سرمایه گذاری در یک محصول هوش مصنوعی نیز رأیی به یک کسب و کار آینده دار است. به این ترتیب، این فقط به این نیست که محصول در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهد، بلکه به چگونگی تکامل آن نیز مربوط می‌شود - به عنوان مثال، آیا ارتقاها بدون نیاز به خریدار برای انتقال داده‌های خود در دسترس خواهند بود؟ انتخاب یک فروشنده با سوابق اثبات شده در فضای هوش مصنوعی مانند استفاده از یک شبکه ایمنی در پشته فناوری و در نتیجه کسب و کار کلی است.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که کارایی، بازگشت سرمایه و موارد دیگر را برای هر کسب و کاری که سرمایه گذاری می کند، بهبود بخشد. با این حال، برای کسب و کارها بسیار مهم است که خود را آموزش دهند و اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر شستشوی هوش مصنوعی انجام دهند. با هوش مصنوعی مناسب، کسب‌وکارها می‌توانند سریع‌تر کار کنند، به منابع کمتری نیاز داشته باشند و قدرت مغز جمعی نیروی کار خود را برای کارهای نوآورانه باز کنند. زمانی که هوش مصنوعی به درستی تهیه شود، واقعاً می تواند برای هر سازمانی تحول آفرین باشد.

ما بهترین چت ربات هوش مصنوعی را برای تجارت فهرست کرده ایم .

این مقاله به عنوان بخشی از کانال Expert Insights TechRadarPro تهیه شده است که در آن بهترین و باهوش ترین ذهن ها در صنعت فناوری امروز را معرفی می کنیم. نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسنده است و لزوماً نظرات TechRadarPro یا Future plc نیست. اگر علاقه مند به مشارکت هستید، اطلاعات بیشتری را در اینجا بیابید: https://www.techradar.com/news/submit-your-story-to-techradar-pro

برایان پترسون یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری Dialpad است. پیش از این، او یک مهندس ارشد نرم افزار در گوگل بود که بخش اصلی Google Voice را می ساخت.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است