متن خبر

“سریعترین تراشه هوش مصنوعی در جهان”: CPU غول پیکر هوش مصنوعی تقریباً یک میلیون هسته دارد – Cerebras با پرده برداری از WSE-3، تراشه ای که می تواند مدل های هوش مصنوعی را با 24 تریلیون پارامتر آموزش دهد، انویدیا را کاملاً در نظر دارد.

“سریعترین تراشه هوش مصنوعی در جهان”: CPU غول پیکر هوش مصنوعی تقریباً یک میلیون هسته دارد – Cerebras با پرده برداری از WSE-3، تراشه ای که می تواند مدل های هوش مصنوعی را با 24 تریلیون پارامتر آموزش دهد، انویدیا را کاملاً در نظر دارد.

شناسهٔ خبر: 458239 -




مغزهای WSE-3
(اعتبار تصویر: Cerebras)

Cerebras Systems از موتور مقیاس ویفر 3 (WSE-3) خود که "سریع ترین تراشه هوش مصنوعی در جهان" نامیده می شود، رونمایی کرد.

WSE-3 که قدرت ابررایانه‌ی هوش مصنوعی Cerebras CS-3 را تامین می‌کند، طبق گزارش‌ها دو برابر عملکرد قبلی خود، WSE-2، با مصرف انرژی و قیمت یکسان ارائه می‌کند.

این تراشه قادر است مدل‌های هوش مصنوعی را با 24 تریلیون پارامتر آموزش دهد که یک جهش قابل توجه نسبت به مدل‌های قبلی است.

ابر کامپیوتر CS-3

WSE-3 بر اساس فرآیند TSMC 5 نانومتری ساخته شده و دارای 44 گیگابایت SRAM روی تراشه است. دارای چهار تریلیون ترانزیستور و 900000 هسته محاسباتی بهینه سازی شده با هوش مصنوعی است که حداکثر عملکرد هوش مصنوعی 125 پتافلاپ را ارائه می دهد - که از نظر نظری معادل حدود 62 پردازنده گرافیکی Nvidia H100 است.

ابرکامپیوتر CS-3 که توسط WSE-3 کار می کند، برای آموزش نسل بعدی مدل های هوش مصنوعی طراحی شده است که 10 برابر بزرگتر از GPT-4 و Gemini هستند. با یک سیستم حافظه حداکثر 1.2 پتابایتی، گزارش شده است که می تواند 24 تریلیون مدل پارامتر را در یک فضای حافظه منطقی ذخیره کند، گردش کار آموزشی را ساده کرده و بهره وری توسعه دهندگان را افزایش می دهد.

سربراس می گوید ابررایانه CS-3 آن هم برای نیازهای سازمانی و هم برای نیازهای سازمانی بهینه شده است و بهره وری انرژی و سادگی نرم افزاری فوق العاده ای را ارائه می دهد و به کد 97 درصد کمتری نسبت به GPU برای مدل های زبان بزرگ (LLM) نیاز دارد.

اندرو فلدمن، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Cerebras، گفت: "WSE-3 سریعترین تراشه هوش مصنوعی در جهان است که برای آخرین کارهای پیشرفته هوش مصنوعی ساخته شده است، از ترکیبی از متخصصان تا 24 تریلیون مدل پارامتر. ما بسیار هیجان زده هستیم. برای آوردن WSE-3 و CS-3 به بازار برای کمک به حل بزرگترین چالش های هوش مصنوعی امروزی."

این شرکت می گوید که در حال حاضر تعداد زیادی سفارش برای CS-3 در کلادهای سازمانی، دولتی و بین المللی دارد. CS-3 همچنین نقش مهمی در مشارکت استراتژیک بین Cerebras و G42 ایفا خواهد کرد، که قبلاً 8 اگزافلوپ عملکرد ابررایانه هوش مصنوعی را از طریق Condor Galaxy 1 و 2 ارائه کرده است. نصب سوم، Condor Galaxy 3، در حال حاضر در دست ساخت است. با 64 سیستم CS-3 ساخته شود که 8 اگزافلوپ محاسباتی AI تولید می کند.

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است