متن خبر

دعوای بزرگ اپل توضیح داد: چرا از اپل شکایت می شود و چه معنایی برای آیفون دارد

دعوای بزرگ اپل توضیح داد: چرا از اپل شکایت می شود و چه معنایی برای آیفون دارد

شناسهٔ خبر: 459645 -




لوگوی اپل در خارج <a href= از فروشگاه اپل" class=" block-image-ads hero-image" onerror="if(this.src && this.src.indexOf('missing-image.svg') !== -1){return true;};this.parentNode.replaceChild(window.missingImage(),this)" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV-1200-80.jpg 1200w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV-1920-80.jpg 1920w" sizes="(min-width: 1000px) 600px, calc(100vw - 40px)" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zAzHSjzSeksCFg2Q3XZCmV.jpg">
اپل یک نبرد حقوقی سخت در دست دارد (اعتبار تصویر: Laurenz Heymann/Unsplash)

این اقدامی است که موجی از شوک را در کل صنعت فناوری وارد کرده است: دولت ایالات متحده از طریق وزارت دادگستری (DOJ) از اپل به دلیل ایجاد انحصار غیرمنصفانه و غیرقانونی در اطراف آیفون شکایت کرده است .

می‌توانید فایل کامل را در اینجا بخوانید، اما ما در اینجا نکات کلیدی را برای شما شرح می‌دهیم - چرا از اپل شکایت می‌شود، چه معنایی ممکن است برای آیفون و صنعت فناوری در آینده داشته باشد، و بحث‌ها بر سر چیست هر دو طرف.

این داستان احتمالاً برای سال‌های آینده بر سرفصل‌های فناوری تسلط خواهد داشت، و سؤالات اساسی در مورد اینکه چه چیزی در تجارت فناوری منصفانه و مناسب است را مطرح می‌کند - تا کجا باید به فناوری‌های بزرگ اجازه داد تا از سهم بازار محافظت کنند و درآمد را افزایش دهند؟ و این چگونه می‌تواند آیفون‌ها و دستگاه‌هایی را که ما هر روز استفاده می‌کنیم تغییر دهد – بیایید به دنبال آن باشیم...

شکایت اپل: چرا از اپل شکایت می شود؟

برنامه Beeper Mini در تلفنی <a href= که پیام‌ها و تصاویر iMessage را نشان می‌دهد. یک ربات اندرویدی کوچک با حباب چت که می گوید "احساس آبی" پشت تلفن پنهان می شود." class=" lazy-image-van" onerror="if(this.src && this.src.indexOf('missing-image.svg') !== -1){return true;};this.parentNode.replaceChild(window.missingImage(),this)" data-normal="https://vanilla.futurecdn.net/techradar/media/img/missing-image.svg" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj-1200-80.jpg 1200w" data-sizes="(min-width: 1000px) 970px, calc(100vw - 40px)" src="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj.jpg" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/gLGSHro9oBPGMDXWWTqrmj.jpg">

Beeper تلاش کرد و نتوانست iMessage را به اندروید بیاورد (اعتبار تصویر: Beeper)

به گفته وزارت دادگستری، «رفتار انحصاری» اپل در طول سال‌ها، تغییر تلفن‌های هوشمند را برای کاربران سخت‌تر کرده است و سایر شرکت‌ها را برای نوآوری برنامه‌ها و محصولات خود سخت‌تر کرده است، در حالی که هزینه‌ها را برای توسعه‌دهندگان، کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد. اینها سه نقطه اصلی حمله در پرونده علیه اپل هستند.

به عبارت دقیق تر، ما در مورد تصمیماتی مانند مسدود کردن مشتریان iMessage در تلفن های اندرویدی توسط اپل، اعمال مالیات 30 درصدی برای هر خریدی که از طریق برنامه ها انجام می شود، و فعال نکردن پشتیبانی اندروید از Apple Watch صحبت می کنیم. اینها همان مسائلی هستند که اپل در اتحادیه اروپا با آنها مشکل دارد ، اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که احکام ایالات متحده مانند اروپا باشد.

طبق این دادخواست، اقدامات غیرمنصفانه اپل، مرور وب، تماس ویدیویی، اشتراک اخبار، خدمات سرگرمی، خدمات خودرو، تبلیغات، خدمات مکان و موارد دیگر را در بر می گیرد. واضح است که اپل به شدت از فناوری‌هایی مانند FaceTime و CarPlay محافظت می‌کند – اما سوال بزرگ این است که آیا ضدرقابتی است؟

شکایت اپل: آیا آیفون واقعاً انحصار دارد؟

آیفون 15 پرو <a href= از پشت ماژول های دوربین را نشان می دهد" class=" lazy-image-van" onerror="if(this.src && this.src.indexOf('missing-image.svg') !== -1){return true;};this.parentNode.replaceChild(window.missingImage(),this)" data-normal="https://vanilla.futurecdn.net/techradar/media/img/missing-image.svg" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9-1200-80.jpg 1200w" data-sizes="(min-width: 1000px) 970px, calc(100vw - 40px)" src="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9.jpg" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aFqXiRgaBP6DEbrQfDCmv9.jpg">

آیفون 15 پرو که در سال 2023 عرضه شد (اعتبار تصویر: آینده)

این همان چیزی است که در دادخواست ادعا می شود، اگرچه اپل، طبیعتاً مخالف است. بحث های زیادی در مورد این موضوع وجود خواهد داشت: برای شروع، هیچ کس دقیقاً در مورد سهم بازار آیفون در ایالات متحده مطمئن نیست، اگرچه اکثر تخمین ها حدود 60٪ هستند. دعوای قضایی ایالات متحده مفهوم نسبتاً مبهم "بازار گوشی های هوشمند عملکردی" را معرفی می کند که در آن ظاهراً آیفون ها بیش از 70٪ را تشکیل می دهند. در سرتاسر جهان، تقریباً یک پنجم گوشی‌های هوشمند فروخته شده آیفون هستند که به سختی در سطح انحصاری قرار دارند.

با طرح شکایت در ایالات متحده، بیشتر بحث ها احتمالاً بر کشور اصلی اپل متمرکز است. هر رقمی که انتخاب کنید، آیفون‌های بیشتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی در ایالات متحده فروخته می‌شوند – آیا این به این دلیل است که آیفون بهتر است یا به این دلیل که اپل کار را برای انتقال به اندروید دشوارتر از آنچه باید باشد می‌کند؟ این یک سوال کلیدی در پرونده است.

همانطور که لنس اولانوف، سردبیر آمریکایی خودمان می گوید : "به نظر من وزارت دادگستری "انحصار" را با "اکوسیستم" اشتباه می گیرد. کنترل تمام پشته اپل، از سیلیکون گرفته تا قطعات، پلتفرم و سخت افزار مصرف کننده، تقریباً در این صنعت بی نظیر است. اکوسیستم اپل و مزایای قابل توجهی که برای مصرف کنندگان ارائه می دهد، مستقیماً از این کنترل سرچشمه می گیرد."

شکایت اپل: اپل چگونه پاسخ داده است؟

لوگوی اپل اپ استور

اپل می گوید حق دارد اپ استور خود را قفل نگه دارد (اعتبار تصویر: اپل)

انتظار دارید اپل ادعاهای وزارت دادگستری را رد کند و این کار را به شدت انجام داده است: اپل به ما گفت: "ما معتقدیم که این دعوی حقوقی از نظر حقایق و قانون اشتباه است و ما به شدت در برابر آن دفاع خواهیم کرد. " این شکایت ما و اصولی را که محصولات اپل را در بازارهای رقابتی شدید متمایز می کند، تهدید می کند.

تقریباً برای هر نکته ای که توسط DOJ بیان می شود، استدلال اپل این است که در واقع از کاربران محافظت می کند و (به طور قانونی) از تجارت خود در یک بازار فوق رقابتی محافظت می کند. به عنوان مثال: اپل استدلال می‌کند که انحصاری iMessage برای محصولات اپل به این معنی است که اپل می‌تواند امنیت و حریم خصوصی مکالمات را در این پلتفرم تضمین کند.

اپل همچنین به مبالغ هنگفتی که برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها تولید می‌کند اشاره کرده است - بسیار بیشتر از آن‌چه که توسعه‌دهندگان از طریق اندروید دریافت می‌کنند - و معتقد است جابه‌جایی بین آیفون و تلفن‌های اندرویدی بسیار آسان‌تر از آنچه وزارت دادگستری او میگوید . علاوه بر این، می گوید که یک پیروزی برای دولت ایالات متحده در اینجا یک "سابقه خطرناک" در مورد دخالت مقامات در نوآوری فناوری و آزادی کسب و کار ایجاد می کند.

دعوای اپل: بعد چه اتفاقی می افتد؟

تیم کوک مدیر عامل اپل در حال عکس گرفتن <a href= از خود" class=" lazy-image-van" onerror="if(this.src && this.src.indexOf('missing-image.svg') !== -1){return true;};this.parentNode.replaceChild(window.missingImage(),this)" data-normal="https://vanilla.futurecdn.net/techradar/media/img/missing-image.svg" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW-1200-80.jpg 1200w" data-sizes="(min-width: 1000px) 970px, calc(100vw - 40px)" src="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW.jpg" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dDkdMvZoMfaBaH9kPn3AhW.jpg">

آیا تیم کوک، مدیر عامل اپل می‌تواند به لبخند زدن ادامه دهد؟ (اعتبار تصویر: اپل)

به بیان ساده، دعواهای حقوقی زیاد. حل این مشکل سال ها طول می کشد، پس انتظار نداشته باشید که فوراً برای iPhone یا iOS اتفاقی بیفتد. اگر اپل بخواهد از یک بحث طولانی و طولانی در دادگاه اجتناب کند، ممکن است با توافق موافقت کند - برخی از تحلیلگران معتقدند که این ممکن است بین 12 تا 18 ماه طول بکشد.

مورد شکایت اپیک گیمز علیه اپل را در نظر بگیرید، که به طور خاص اصرار اپل مبنی بر اینکه همه توسعه دهندگان iOS باید پرداخت های درون برنامه ای را از طریق اپ استور اپل - و فقط اپ استور - بپذیرند، به چالش می کشد. درخواست‌های تجدیدنظر در مورد آن پرونده هنوز در ژانویه 2024 در حال رسیدگی بود، اگرچه رسیدگی در اوت 2020 آغاز شده بود. این پرونده بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر است.

فعلاً منتظر تعیین تکلیف پرونده به قاضی هستیم. پس از آن، اپل ممکن است درخواست رد این پرونده را به این دلیل داشته باشد که این کار غیرقانونی است. قابل توجه است که این شکایت در ایالت نیوجرسی تنظیم شده است، که ممکن است یک انتخاب استراتژیک برای رسیدگی به پرونده توسط احزاب دوستدار احکام ضد انحصار باشد.

این برای آیفون چه معنایی دارد؟

سه آیفون در پس‌زمینه سبز <a href= که AltStore را نشان می‌دهند" class=" lazy-image-van" onerror="if(this.src && this.src.indexOf('missing-image.svg') !== -1){return true;};this.parentNode.replaceChild(window.missingImage(),this)" data-normal="https://vanilla.futurecdn.net/techradar/media/img/missing-image.svg" srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN-1200-80.jpg 1200w" data-sizes="(min-width: 1000px) 970px, calc(100vw - 40px)" src="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN.jpg" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Mo2Mz8kYrGqQTW3pmwE3EN.jpg">

فروشگاه های برنامه جایگزین iOS وجود دارد (اعتبار تصویر: AltStore)

ما هنوز در مراحل اولیه این نبرد حقوقی هستیم، پس نمی توان با اطمینان دانست که این موضوع چگونه بر آیفون در آینده تأثیر می گذارد. ما می‌توانیم سرنخ‌هایی از آنچه قبلاً برای اپل در اتحادیه اروپا اتفاق افتاده است به دست آوریم: با این وجود که این مورد تصمیم‌گیری می‌شود، احتمالاً اپل نیاز به ایجاد برخی تغییرات و امتیازاتی به وزارت دادگستری دارد.

برای مثال، کاربران در اتحادیه اروپا اکنون می‌توانند علاوه بر فروشگاه رسمی اپل ، فروشگاه‌های جایگزین و شخص ثالث اپلیکیشن آیفون را نصب کنند. این به کاربران امکان انتخاب بیشتری در مورد اینکه برنامه‌ها و بازی‌های خود را از کجا دریافت می‌کنند، می‌دهد و توسعه‌دهندگان این فرصت را می‌دهد که برای خریدهای درون‌برنامه‌ای هزینه کنند، بدون اینکه مجبور باشند 30 درصد کاهش را مستقیماً به اپل بدهند.

اپل همچنین چند حرکت پیشگیرانه برای جلوگیری از قوانین ضد تراست انجام داده است. اکنون به اصطلاح «برنامه‌های فوق‌العاده» - برنامه‌هایی که دسترسی به بسیاری از برنامه‌های دیگر، مانند پورتال‌های بازی ابری را ارائه می‌دهند - در فروشگاه App اجازه می‌دهد. همچنین در سال جاری پشتیبانی از استاندارد RCS را به برنامه Messages خود اضافه می کند .

این همان چیزی است که احتمالاً در آینده شاهد خواهیم بود: یک آیفون بازتر، که برای سایر پلتفرم ها و دستگاه ها دوستانه تر است. سخت است بدانیم تغییرات چقدر گسترده خواهند بود، اما ممکن است در نهایت در مورد iMessage و FaceTime در اندروید صحبت کنیم، یا اپل واچ که از اندروید پشتیبانی می کند (چیزی که اپل گفته است قبلاً مورد تحلیل قرار گرفته است).

تماشای چگونگی انجام این کار بسیار جذاب خواهد بود و ما شما را در هر مرحله از فرآیند به‌روزرسانی خواهیم کرد. با این حال، خوب یا بد به نظر واضح است که آیفون و سایر دستگاه های اپل دیگر هرگز یکسان نخواهند بود.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

مشارکت کننده آزاد

دیو یک روزنامه نگار مستقل در زمینه فناوری است که بیش از دو دهه در مورد ابزارها، برنامه ها و وب می نویسد. در استوکپورت، انگلستان، در TechRadar او را خواهید دید که اخبار، ویژگی‌ها و بررسی‌ها را پوشش می‌دهد، به‌ویژه برای تلفن‌ها، تبلت‌ها و پوشیدنی‌ها. دیوید برای اطمینان از اینکه پوشش اخبار فوری ما در تعطیلات آخر هفته بهترین است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است