متن خبر

در اینجا ماشینی که CPU لپ‌تاپ بعدی شما را می‌سازد به نظر می‌رسد – مشتریانی از جمله اینتل 350 میلیون دلار پرداخت کردند و تا شش سال منتظر ماندند تا آن را به دست آورند.

در اینجا ماشینی که CPU لپ‌تاپ بعدی شما را می‌سازد به نظر می‌رسد – مشتریانی از جمله اینتل 350 میلیون دلار پرداخت کردند و تا شش سال منتظر ماندند تا آن را به دست آورند.

شناسهٔ خبر: 452335 -




ASML High NA EUV
(اعتبار تصویر: ASML)

سازنده دستگاه لیتوگرافی هلندی ASML اخیراً Applied Materials را از سلطنت خلع کرده تا به بزرگترین سازنده ابزارهای فانتزی در جهان تبدیل شود، و آینده آن پس از خبرهایی مبنی بر تدارک تولید دستگاه جدید EUV (فرابنفش شدید) High-NA (دیافراگم عددی) خود روشن تر به نظر می رسد.

این سیستم که به اندازه یک اتوبوس دو طبقه است و 150000 کیلوگرم وزن دارد، قادر است خطوطی به عرض 8 نانومتر بر روی نیمه هادی ها حک کند. این کاهش قابل توجهی نسبت به نسل قبلی است که به ترانزیستورهای بیشتری اجازه می دهد تا روی یک تراشه بسته بندی شوند که منجر به پردازش سریعتر و ظرفیت ذخیره سازی بالاتر می شود که برای برنامه های هوش مصنوعی بسیار مهم است.

اینتل ، یک مشتری اصلی، قبلاً اولین دستگاه خود را در کارخانه D1X خود در اورگان دریافت کرده است و قصد دارد تا پایان سال 2025 تولید خود را با استفاده از این سیستم آغاز کند.

نه برای چین

تمرکز اینتل این است که در خط مقدم فناوری لیتوگرافی نیمه هادی باقی بماند و ما در سال گذشته در حال ایجاد تخصص و ظرفیت EUV خود بوده ایم. با همکاری نزدیک با ASML، ما از الگوی با وضوح بالا High-NA EUV به عنوان یکی از راه‌هایی که قانون مور را ادامه می‌دهیم و تاریخ قوی پیشرفت خود را تا کوچک‌ترین هندسه‌ها حفظ می‌کنیم، استفاده خواهیم کرد. » مدیر کل توسعه فناوری اینتل

ASML او میگوید بین 10 تا 20 سفارش تا به امروز از دستگاه خود گرفته است که قیمت آن 350 میلیون دلار است که نشان‌دهنده انتظارات خوش‌بینانه از این فناوری است. این علیرغم اتهامات مربوط به مقرون به صرفه بودن ابزار لیتوگرافی نسل بعدی برای گره های آینده است.

اگرچه چین دومین بازار بزرگ ASML در سال گذشته بود، اما رویترز گزارش می دهد که دستگاه جدید به تولیدکنندگان در آنجا فروخته نمی شود، پس از سرکوب دولت ایالات متحده در صادرات فناوری های پیشرفته به جمهوری خلق.

لیتوگرافی EUV، منحصر به فرد ASML، ریزتراشه ها را با استفاده از نور با طول موج تنها 13.5 نانومتر - تقریباً محدوده اشعه ایکس، چاپ می کند. ASML (و اینتل) می‌گویند که فناوری قانون مور را به جلو می‌برد و از طرح‌های جدید ترانزیستورها و معماری‌های تراشه پشتیبانی می‌کند.

انتظار داریم که پلتفرم جدید از تولید تراشه‌های با حجم بالا در سال‌های 2025-2026 پشتیبانی کند و مقیاس‌پذیری تراشه‌های هندسی را در دهه آینده امکان‌پذیر کند. با کاهش تعداد مراحل فرآیند در تولید با حجم بالا، سازندگان تراشه می توانند از کاهش قابل توجهی در عیوب، هزینه و زمان چرخه بهره مند شوند.

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است