متن خبر

با فشار فعالان Twilio، Segment می تواند برای فروش گذاشته شود

با فشار فعالان Twilio، Segment می تواند برای فروش گذاشته شود

شناسهٔ خبر: 451665 -




هجوم Twilio به تجارت داده های مشتری (CDP) می تواند به سمت یک نتیجه گیری زودهنگام حرکت کند. استارت‌آپ سابق خدمات نرم‌افزار ارتباطی را از طریق API ارائه می‌کند و در سال‌های اخیر ردپای محصول خود را از طریق خرید شرکت‌هایی مانند Segment که قابلیت‌های CDP را به مجموعه بزرگ‌تر خود اضافه می‌کند، گسترش داده است.

اکنون، در پی کاهش رشد شرکت تا نزدیک به توقف در اواخر سال 2023 و کناره گیری مدیرعامل موسس آن، جف لاوسون، Twilio بر اساس فراخوان درآمد اخیر خود، در حال انجام "بررسی عملیاتی گسترده" از دارایی است. در پاسخ به سوال یک تحلیلگر که آیا این تحلیل می تواند منجر به فروش شود، این شرکت تاکید کرد که Segment دارای ارزش استراتژیک است، اما به تحلیل این تجارت "با دید باز" نزدیک می شود. این لزوماً برای Segment برای مدت طولانی تری بخشی از شرکت باقی نمی ماند.

در سه ماهه آخر تصدی لاوسون در شرکت، Twilio تحت فشار سرمایه گذاران فعال Anson Funds و Legion Capital قرار گرفت تا دارایی ها را برای تقویت ارزش سهامداران واگذار کند. قیمت سهام خود Twilio در سال 2021 به بیش از 400 دلار برای هر سهم افزایش یافت و در روز چهارشنبه قبل از اینکه شرکت عملکرد سه ماهه چهارم خود را به اشتراک بگذارد به 72.27 دلار سقوط کرد. قیمت سهام در روز پنجشنبه 15 درصد دیگر کاهش یافت و به 61.15 دلار به ازای هر سهم رسید که نشان می دهد سرمایه گذاران از این گزارش هیجان زده نشده اند.

اینکه آیا Twilio واقعاً Segment را بفروشد در حال حاضر یک سوال باز است، اما اگر این کار را انجام دهد، فعالان شرط می‌بندند که با تمرکز بر تجارت اصلی ارتباطات، ارزش شرکت مادر را افزایش دهد.

تاریخچه Twilio با Segment

زمانی که سرمایه گذاران فعال شروع به دور زدن یک شرکت می کنند، یکی از مدیران اجرایی که این تجربه را تجربه کرده است، بيان کرد که اولین کاری که باید انجام داد این است که بفهمیم آیا در ارزیابی خود درست می گویند یا حداقل تا حدی. این توانایی عقب نشینی را می طلبد و ببینید از چه چیزی شکایت می کنند.

در این مورد، این در مورد یک خرید بزرگ است و اینکه آیا بهترین مکان برای قرار دادن منابع بوده است یا خیر. آه، اما آینده نگری همیشه 20/20 است، اینطور نیست، به خصوص در این مورد. به اکتبر 2020 فکر کنید، زمانی که ما در اوج همه گیری بودیم و Twilio با ارزش بازار سالم بیش از 40 میلیارد دلار مواجه بود. Twilio با تمام این ارزش و چشم‌اندازی به سمت گسترش بازار خود، 3.2 میلیارد دلار برای خرید سگمنت خرج کرد.

Segment یک استارت آپ پرطرفدار بود که بیش از 283 میلیون دلار جمع آوری کرد. آخرین دور آن در سال 2019، یک سال قبل از خرید، 175 میلیون دلار سری D با ارزش گذاری 1.5 میلیارد دلاری پس از پول، به ازای هر PitchBook بود. همچنین زمانی بود که شرکت‌ها واقعاً شروع به درک ارزش داده‌های مشتری با آوردن آن به یک دیدگاه واحد کردند و Segment یکی از استارت‌آپ‌های برتر بود که به دنبال شرکت‌های بزرگی مانند Salesforce و Adobe بود.

اما منصفانه بود که حتی در آن زمان بپرسیم که Segment کجا در شرکتی قرار می گیرد که کسب و کار اصلی آن ساخت API های ارتباطی است. توافق بر این بود که Twilio می‌خواهد به مشتریان کمک کند تا برنامه‌های کاربردی مبتنی بر داده‌ها را مشتری محور بسازند تا از داده‌های ذخیره‌شده در Segment CDP استفاده کنند و مسیر رشد جدیدی را برای شرکت فراهم کنند.

به نظر می رسید که مسیر رشد در دسترس است، راهی برای گسترش بازارهای شرکت فراتر از تجارت APIهای ارتباطی. این در واقع تا زمانی که بازار به طرز چشمگیری پس از همه گیری تغییر کرد و قیمت سهام Twilio سقوط کرد، منطقی بود.

با کاهش ارزش بازار، Twilio با دارایی‌ای باقی ماند که واقعاً وزن آن را بالا نمی‌برد، و آن را در برابر شکایات سرمایه‌گذاران فعال در مورد جایی که در کسب‌وکار مناسب است، آسیب‌پذیر می‌ کرد. سوال این است که آیا فعالان این شرکت را در موقعیت غیرممکن قرار می دهند؟

ارزش بخش چیست؟

در جدیدترین گزارش درآمد خود، Twilio "محصولات کمپین های انعطاف پذیر و بازاریابی" خود را به خط تجارت خود منتقل کرد و واحد داده و برنامه های کاربردی سابق خود را بسیار باریک کرد و اکنون تحت نام Segment فعالیت می کند. همچنین شامل برخی تلاش‌های غیربخشی مانند محصولات Engage این شرکت می‌شود.

بر اساس گزارش Twilio، واحد Segment آن در سه ماهه چهارم 2023 به ارزش 75 میلیون دلار درآمد ایجاد کرد که 4 درصد بیشتر از درآمد 73 میلیون دلاری در سه ماهه سال قبل است. حاشیه ناخالص آن با 80 واحد کاهش به 74.4 درصد رسید، حاشیه عملیاتی غیر GAAP - 24.6 درصد را ثبت کرد و شاهد بهبود نرخ خالص انبساط مبتنی بر دلار در مقایسه با شاخص های سه ماهه چهارم 2022، 2 درصد به 96 درصد بود.

به عبارت ساده تر، Segment رشد چندانی ندارد، کیفیت درآمد خود را اندکی کاهش می دهد، و همچنان شاهد هزینه های ناشی از قرارداد مشتریان فعلی است. (Twilio در سه ماهه اخیر خود هزینه مربوط به Segment را دریافت کرد: 286 میلیون دلار در رابطه با "فناوری توسعه یافته و دارایی های نامشهود ارتباط با مشتری"، که اضافه کرد هیچ یک از "سرقفلی واحد گزارش دهی" Segment را شامل نمی شود.)

با توجه به عملکرد نامناسب شناخته شده Segment - در تماس درآمدی خود، مدیر عامل جدید Twilio، خوزما شیپچندلر، بيان کرد که Segment "در سطح مورد نیاز خود عمل نمی کند" و بعدا اضافه کرد که اولویت اصلی آن "کاهش ریزش و انقباض" است - و بازار محافظه کارانه تر برای ارزیابی های فناوری در حال حاضر در مقایسه با اواخر سال 2020، تردید وجود دارد که Twilio بتواند امیدوار باشد که 3.2 میلیارد دلاری را که برای این شرکت هزینه کرده است در فروش بازگرداند. این دیدگاه حتی قبل از اینکه شرکت معیارهای Segment را بهتر نشان دهد، در اطراف شناور بوده است. اکنون با داده های بیشتر، می توانیم دقیق تر باشیم.

واحد تجاری Segment در Twilio در سال 2023 به ارزش 295 میلیون دلار درآمد ایجاد کرد که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشت. اگر پیش‌بینی کنیم که Segment همان رشد را در سال جاری مدیریت کند، واحد تجاری سال 2024 را با حدود 316 میلیون دلار درآمد می‌بندد.

با در دست داشتن این نرخ رشد، Segment احتمالاً مشابه سایر کسب و کارهای نرم افزاری با رشد آهسته ارزش گذاری می شود. داده‌های بازار تحلیل‌شده توسط Altimeter's Jamin Ball نشان می‌دهد که شرکت‌های نرم‌افزاری که سالانه 15 درصد یا کمتر رشد می‌کنند، حدود 4.4 برابر درآمد 12 ماه آینده خود ارزش دارند. در این چند برابر، Segment حدود 1.4 میلیارد دلار ارزش دارد.

شما می توانید استدلال کنید که حتی این رقم کمی غنی است، از آنجایی که Segment دارای حاشیه های عملیاتی شدید منفی است، حتی بر اساس تعدیل. برخی از شرکت‌ها در سطل رشد خود نسبت‌های سودآوری بهتری دارند، پس ممکن است انتظار داشته باشیم که Segment در فروش کمی کمتر از رقم متوسط ​​محاسبه‌شده توسط Segment باشد.

در عین حال، ارزش بخش لزوماً مستقیماً از ارزش بالقوه آن در بازار عمومی اندازه گیری نمی شود. اگر خریدار پیدا شود که نیاز یا استفاده خاصی برای آنچه که Segment ارائه می دهد داشته باشد، Twilio ممکن است بتواند حق بیمه کمی را ارائه دهد. اما مهم نیست که بالا یا پایین تنظیم کنید، نرخ رشد و پایه درآمد Segment با معیارهای فعلی به آن یک مقدار سبک تک شاخ می دهد و چیزی نزدیک به آنچه که برای آن فروخته است، نیست.

وقتی رشد سریع‌تر و پول ارزان‌تر بود، ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای نرم‌افزاری در سطوح بالاتر آسان‌تر بود. در واقع، زمانی که معامله توسط TechCrunch پوشش داده شد، ما متوجه شدیم که طبق هنجارهای فعلی آن زمان خیلی گران به نظر نمی رسید. بخش نیز در آن زمان بیش از 50 درصد رشد می کرد، رقمی که در سال های میانی به طور چشمگیری کاهش یافته است. مهم نیست، زمانی که چند برابر درآمد نرم افزاری در سنین نوجوانی بالا است، خرید یک شرکت سخت است، کاهش سرعت آن را مشاهده می کنید، و سپس سعی کنید پول خود را در زمانی که چند رقمی یک رقمی معمول است، پس بگیرید.

جدای از ارزش گذاری، 1.4 میلیارد دلار پول نقد دیگر ممکن است واقعاً بازی Twilio را تغییر ندهد. ارزش این شرکت امروز حدود 11 میلیارد دلار است، بیش از 4 میلیارد دلار پول نقد و معادل آن و کمتر از 1 میلیارد دلار بدهی دارد. پس با پول نقد بیشتر، می‌تواند بدهی‌ها را خاموش کند و برنامه بازپرداخت سهام خود را تقویت کند، اما به نظر نمی‌رسد که این پول برای سازمان مادر تغییر کند، زیرا این سازمان پول نقد و بدهی ضعیفی دارد.

این معماست: سرمایه گذاران خواهان اقدام و اخباری هستند که بتواند قیمت سهام Twilio را تقویت کند. آنها برای کمک به بهبود ارزش دارایی هایشان برای فروش Segment لابی کرده اند. اما Segment امروزه بسیار ارزشمند است و این شرکت در تصمیم گیری بین منافع استراتژیک بالقوه از حفظ یک پا در قلمرو CDP و واگذاری دارایی با ضرری که باعث از بین رفتن پایه درآمدی آن می شود، گیر کرده است. این نقطه سختی است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است