متن خبر

با حمایت صندوق نوآوری ناتو، OTB Ventures 185 میلیون دلار در فناوری عمیق اروپا سرمایه گذاری خواهد کرد.

با حمایت صندوق نوآوری ناتو، OTB Ventures 185 میلیون دلار در فناوری عمیق اروپا سرمایه گذاری خواهد کرد.

شناسهٔ خبر: 458949 -




روزی نیست که تأیید شود که فناوری عمیق در اروپا در حال افزایش است - و سرمایه گذاران دولتی و خصوصی برای آن اینجا هستند.

آخرین مورد در این زمینه، OTB Ventures است که یک صندوق 185 میلیون دلاری را برای سرمایه گذاری در فناوری عمیق در اروپا بسته است که بیشتر در مرحله سری A مستقر خواهد شد. با این حال، تا 10٪ می تواند به بودجه اولیه و بیش از 50٪ به سرمایه گذاری های بعدی اختصاص یابد.

صندوق با رشد اولیه OTB - دومین و بزرگترین آن تا به امروز - بار دیگر توسط صندوق سرمایه گذاری اروپا (EIF) با حمایت اتحادیه اروپا تحت صندوق InvestEU حمایت می شود. آدام نیوینسکی، یکی از بنیانگذاران و شریک مدیریت OTB، به TechCrunch گفت: شرکت سرمایه گذاری از این حمایت و همچنین پایان نامه سرمایه گذاری در حال تحول EIF استقبال می کند.

ما می‌بینیم که EIF بیشتر و بیشتر بر روی فناوری‌های نوآورانه واقعی تمرکز می‌کند - می‌توانیم آن را فناوری عمیق بنامیم، می‌توانیم آن را فناوری واقعی بنامیم، اما اساساً در مورد فناوری‌های مخرب واقعی صحبت می‌کنیم که از اروپا بیرون می‌آیند و می‌توانند در سطح جهانی رقابت کنند یا نه. فقط در سطح جهانی رقابت کنید، اما نوآوری جهانی فناوری را رهبری کنید."

یکی دیگر از حامیان فناوری عمیق وارد جدول سقف OTB شد: صندوق نوآوری ناتو (NIF)، که شروع به استقرار یک میلیارد یورویی که در صندوق‌ها و استارت‌آپ‌های اعضای حامی خود سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌کند.

اولین صندوق شاخص ۱ میلیارد ما در تقاطع فناوری عمیق، دفاع، امنیت و انعطاف پذیری با موضوعاتی از جمله انرژی، محاسبات کوانتومی، استقلال، آب و هوا، صنایع، فضا و بیوتکنولوژی سرمایه گذاری می کند. آندریا تراورسون، شریک مدیریت NIF در بیانیه‌ای گفت: OTB کاملاً با مأموریت ما هماهنگ است.

برداشت OTB از فناوری عمیق بر چهار بخش عمودی متمرکز است که کاملاً با ناتو سازگار هستند: فناوری فضایی، اتوماسیون سازمانی و هوش مصنوعی، امنیت سایبری و زیرساخت‌های فین‌تک. این جایی است که فین تک از نظر فنی کمی نوآورانه تر می شود. به عنوان مثال، این می تواند ضد پولشویی با هوش مصنوعی باشد، مانند شرکت سبد 1، Silent Eight.

از آنجایی که OTB پس از بسته شدن اولین صندوق در نوامبر 2022 شروع به سرمایه گذاری در این صندوق کرده است، ما از قبل این احساس را داریم که به کجا خواهد رفت. به عنوان مثال، 9 سرمایه گذاری آن تاکنون شامل استارت آپ های آلمانی KYP.ai، یک پلت فرم بهره وری، و Semron است که در حال توسعه تراشه های نوآورانه است.

در مورد سوال مطرح شده در مورد فناوری استفاده دوگانه، مارسین هژکا، یکی از بنیانگذاران و شریک مدیریت OTB، مایل بود تصورات غلط را از بین ببرد. از فضا و هوش مصنوعی اینترنت اشیا گرفته تا چاپ سه بعدی، «کاملاً طبیعی است که بخش دفاعی فناوری‌های بیشتری را با ریشه‌های غیرنظامی به کار می‌گیرد. نباید آن را با سرمایه‌گذاری در سلاح‌ها اشتباه گرفت، کاملاً اینطور نیست.»

ما آرزو داشتیم که همین سوال را از NIF می پرسیدیم، اما باید منتظر ماند، زیرا از مصاحبه برای این مقاله خودداری کرد.

این بدان معناست که ما نمی‌توانیم تأیید کنیم که آیا بودجه‌ای که به OTB تعلق می‌گیرد می‌توانست به صندوق فناوری عمیق فرانسوی یا اتریشی نیز تعلق گیرد. مانند NIF، دفتر مرکزی OTB در آمستردام است و دفتر دیگر آن در ورشو است، جایی که NIF نیز قصد دارد یک دفتر منطقه‌ای داشته باشد. شاید مهمتر از آن، هلند و لهستان هر دو در NIF مشارکت دارند.

طبق قوانین NIF، فقط «سرمایه گذاری مستقیم روی استارت آپ های مستقر در هر یک از 23 کشور متفقین شرکت کننده انجام می دهد» - فهرستی از حامیان که به طور کامل با اعضای ناتو یا اتحادیه اروپا همپوشانی ندارند و به ویژه فرانسه را شامل نمی شود. با این حال، حوزه جغرافیایی NIF در مورد سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم کمتر مشخص است، زیرا فقط به «صندوق‌های فناوری عمیق با تأثیر فراآتلانتیک» اشاره می‌کند.

در هر صورت، ریشه های OTB دارای مزایایی هستند. این شرکت دارای "مزیت ناعادلانه در دسترسی به جریان معاملات اروپای مرکزی و شرقی" است و این نیز در جدول اصلی خود بازی می کند. صندوق جدید آن توسط کارآفرینان CEE پشتیبانی می‌شود، و نه تنها کارآفرینانی که قبلاً از آن حمایت می‌کرد: LP‌های آن شامل مارسین زوکوفسکی، یکی از بنیان‌گذاران Snowflake است، که در زمان تاسیس OTB در سال 2017، از قبل در مسیر خود قرار داشت.

OTB ممکن است حمایت از Snowflake را از دست داده باشد، اما داستان های موفقیت دیگری را با Fund 1 دارد، از جمله خرید BabbleLabs توسط سیسکو در سال 2020 و فروش Minit به مایکروسافت در مارس 2022.

احتمالاً چند سال دیگر طول خواهد کشید تا Fund II به M&A منتهی شود، اما نیوینسکی امیدهای بیشتری دارد. "صندوق جدید ما به ما این قدرت را می دهد تا ماموریت خود را برای حمایت از استارتاپ های فناوری عمیق مخرب که از استخر استعدادهای فناوری برجسته اروپا - بزرگترین منبع طبیعی که قاره ما می تواند ارائه دهد - استفاده کنند، ادامه دهیم."

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است