متن خبر

اپل مقایسه انحصاری مایکروسافت را رد می کند

اپل مقایسه انحصاری مایکروسافت را رد می کند

شناسهٔ خبر: 460725 -




اپل یک هفته پس از اینکه در پایان یک شکایت مهم از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده قرار گرفت، هر گونه تشابه بین خود و مایکروسافت در دهه 1990 را به شدت رد کرد. این مقایسه ای است که مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده در پرونده هفته گذشته به شدت به آن متمایل شد.

در حالی که بخش‌هایی از ایالات متحده علیه مایکروسافت تا حدی لغو شد، سازنده ویندوز در نهایت ملزم به اصلاح برخی از روش‌های تجاری بود که توسط دولت انحصاری در نظر گرفته می‌شد. گارلند و 16 دادستان کل ایالتی که در شکایت اپل شرکت کردند، بدون شک به دنبال نتیجه مشابهی برای محدود کردن اقداماتی هستند که معتقد است برای شرکت 2.65 تریلیون دلاری یک مزیت ناعادلانه است.

در سال 1998، استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل، از انحصار مایکروسافت و «تاکتیک‌های کثیف» در سیستم‌عامل‌ها برای هدف قرار دادن اپل انتقاد کرد، که باعث شد شرکت «به وزارت دادگستری» مراجعه کند تا بتواند مایکروسافت را «عادلانه بازی کند». یادداشت های کت و شلوار، که به شدت دلالت بر ریاکاری از جانب اپل دارد. «اما حتی در آن زمان، اپل با همان نوع محدودیت‌هایی که امروز بر اشخاص ثالث اعمال می‌کند، مواجه نشد. کاربران اپل می توانستند از آی پاد خود با رایانه ویندوزی استفاده کنند و مایکروسافت برای هر آهنگ دانلود شده از فروشگاه iTunes اپل 30 درصد هزینه از اپل دریافت ن کرد. به طور مشابه، زمانی که اپل در سال 2007 آیفون را به بازار آورد، از رقابت بین سازندگان قطعات و اپراتورهای بی سیم بهره برد.

به نوبه خود، اپل به اعداد جهانی آیفون اشاره می کند که به هیچ وجه به سهم بازار 90+ درصدی که ویندوز قبل از آغاز هزاره از آن برخوردار بود، نزدیک نمی شود. دعواهایی مانند این فرصتی نادر برای دیدن یک شرکت بزرگ است که درباره تعداد کمی دستگاه‌هایی که نسبت به بازار گسترده‌تر فروخته‌اند، لاف می‌زند. در واقع، با وجود اعدادی که در سطح جهانی حدود 20 درصد در نوسان هستند، دشوار است که این شرکت را بر رقبا مسلط کند، همانطور که مایکروسافت ربع قرن پیش انجام داد.

درست است که آیفون به ویژه در بازار داخلی عملکرد خوبی دارد، جایی که با رقابت مستقیم کمتری با بسیاری از گوشی های ارزان قیمتی که در هند و چین (به ترتیب بازارهای شماره یک و دو) تسلط دارند، مواجه است. با این حال، اپل پیشنهاد می‌کند که ادعای وزارت دادگستری مبنی بر اینکه «سهم آن از کل بازار گوشی‌های هوشمند ایالات متحده بیش از 65 درصد است» گمراه‌کننده است، زیرا به درآمد اشاره می‌کند تا واحدهای فروخته شده. از دومی، این شرکت معتقد است که کمتر از نیمی از بازار داخلی خود را در اختیار دارد.

تمایز بین این ارقام به قیمت هر واحد مربوط می شود. اینجاست که DOJ پیشنهاد می‌کند که اپل 70 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند «عملکرد» را در اختیار دارد. مطمئناً، درست است که دستگاه‌های اپل تا حد زیادی در دسته پریمیوم قرار می‌گیرند، که این شرکت بخش بزرگی از آن را در ایالت‌ها کنترل می‌کند. وزارت دادگستری احتمالاً زمان دشواری برای اثبات اینکه این - به خودی خود - یک انحصار است، خواهد داشت.

به همین دلیل است که بسیاری از شکایات 88 صفحه‌ای بر جنبه‌هایی مانند کنترل شدید اپ استور اپل، ناتوانی ساعت در ارتباط با دستگاه‌های اندرویدی و - البته - حباب‌های سبز مخوف تمرکز دارد. در مجموع، وکلای دادگستری که این شکایت را تهیه کرده اند نشان می دهد که این شواهد ثابت می کند که شرکت از موقعیت خود در بازار برای اجبار اشخاص ثالث استفاده می کند و به طور کلی زندگی را برای توسعه دهندگان اندروید دشوارتر می کند.

از جمله جنبه‌های جالب‌تر این کت و شلوار، این ادعاست که چنین اقداماتی منجر به از بین رفتن تلاش‌های آمازون، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و مایکروسافت برای رقابت در این فضا شده است.

در این پرونده آمده است: «بسیاری از شرکت‌های برجسته و دارای سرمایه خوب تلاش کرده‌اند و به دلیل این موانع ورود موفق به ورود به بازارهای مربوطه نشده‌اند. شکست‌های گذشته شامل آمازون است (که تلفن همراه فایر خود را در سال 2014 عرضه کرد اما نتوانست به طور سودآوری تجارت خود را حفظ کند و سال بعد از آن خارج شد). مایکروسافت (که تجارت موبایل خود را در سال 2017 متوقف کرد)؛ HTC (که در سپتامبر 2017 با فروش تجارت گوشی های هوشمند خود به گوگل از بازار خارج شد). و ال جی (که در سال 2021 از بازار گوشی های هوشمند خارج شد). امروزه تنها سامسونگ و گوگل به عنوان رقبای معنی دار در بازار گوشی های هوشمند عملکرد ایالات متحده باقی مانده اند. موانع آنقدر زیاد است که گوگل با وجود اینکه گوگل توسعه سیستم عامل اندروید را کنترل می کند، یک سوم دور از اپل و سامسونگ است.

اپل عملاً به این پیشنهاد می‌خندد که چنین شکست‌هایی در بازار تقصیر هر کسی بود به جز شرکت‌های پشت سر آنها. رقبایی که وزارت دادگستری با آنها در هنگام جمع‌آوری این پرونده با آنها مشورت کرده است، احتمالاً نظرات متفاوتی در مورد نقش مستقیم سازنده آیفون در ناتوانی آنها در تصاحب سهم معنادار بازار ایفا کرده است (و هر یک از موارد فوق به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت هستند)، اما در حداقل در مورد Fire Phone، آمازون باید انگشت خود را مستقیماً به سمت خود بگیرد.

در مورد اینکه چرا شرکت‌هایی مانند هوآوی در زمین خانگی اپل چالشی ایجاد نمی‌کنند، دولت ایالات متحده باید نگاهی طولانی و خوب به آینه بیندازد.

مثال ساعت هوشمند یک نمونه جالب است. حتی تیم حقوقی پردرآمد کوپرتینویی نیز برای اثبات این موضوع که دارندگان اپل واچ از انحصار iOS آن در تنگنا قرار نگرفته‌اند، مشکل دارند. با این حال، این شرکت به نوبه خود پیشنهاد می کند که محدودیت های فنی دلیل این امر است. اپل او میگوید سه سال تلاش کرده است تا سازگاری WatchOS/Android را ایجاد کند، اما با استناد به نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی دست از کار کشیده است.

به طور مشابه، در حالی که اپل به اطلاعیه اخیر مبنی بر پشتیبانی از پیام‌های RCS در آیفون اشاره می‌کند، این شرکت اصرار دارد که حضور مداوم حباب‌های سبز داغ برای تمایز رمزگذاری و سازگاری با آپشن های پیام‌های خاص ضروری است.

این شکایت به ایمیل‌های داخلی مدیران اپل اشاره می‌کند که نشان می‌دهد حذف حباب‌های سبز برای تجارت مضر است.

در نهایت، اپل معتقد است که این شکایت به دنبال تبدیل موثر iOS به اندروید است. این شرکت به پرونده دادگاه عالی سال 2008، Pacific Bell Co. v. LinkLine Communications اشاره می کند. دادگاه به اتفاق آرا به نفع Pac Bell رای داد و بیان کرد که شرکت مخابراتی قوانین ضد انحصار را نقض نکرده است و می تواند شرکت هایی را که با آنها همکاری می کند تعیین کند.

وقتی زمان ارائه استدلال های اپل فرا می رسد، این شرکت احتمالاً استدلال می کند که وظیفه اپل حمایت از رقبا نیست.

در بیانیه ای که اندکی پس از تشکیل پرونده هفته گذشته منتشر شد، بيان کرد : «در صورت موفقیت، [دادنامه] توانایی ما را برای ایجاد نوعی فناوری که مردم از اپل انتظار دارند، جایی که سخت افزار، نرم افزار و خدمات با هم تلاقی می کنند، مختل می کند. وی همچنین او میگوید : «این همچنین یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند و به دولت قدرت می‌دهد تا دست سنگینی در طراحی فناوری مردم بگیرد. ما معتقدیم که این دعوا از نظر حقایق و قانون نادرست است و به شدت در برابر آن دفاع خواهیم کرد. »

برای اطلاعات بیشتر در مورد شکایت ضد تراست اپل، اینجا را تحلیل کنید:

درباره شکایت ضد تراست وزارت دادگستری علیه اپل در TechCrunch بیشتر بخوانید

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است