متن خبر

انویدیا قصد دارد در بازار تراشه‌های سفارشی 30 میلیارد دلاری رقابت کند، اما آیا این نشانه‌ای از رسیدن غول‌های هوش مصنوعی به اوج خود است؟

انویدیا قصد دارد در بازار تراشه‌های سفارشی 30 میلیارد دلاری رقابت کند، اما آیا این نشانه‌ای از رسیدن غول‌های هوش مصنوعی به اوج خود است؟

شناسهٔ خبر: 451462 -




Nvidia
(اعتبار تصویر: Nvidia Latam)

انویدیا در حال حاضر حدود 80 درصد از بازار تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته را در اختیار دارد، موقعیتی که ارزش سهام آن را در بازار به 1.82 تریلیون دلار افزایش داده است. غول‌های فناوری مانند OpenAI، مایکروسافت، آلفابت و متا برای حفظ امنیت تراشه‌های خود برای رقابت در بخش هوش مصنوعی مولد به سرعت در حال ظهور هستند.

در تلاش برای کاهش مصرف انرژی و کاهش بالقوه هزینه و زمان طراحی، برخی از مشتریان اصلی Nvidia اکنون شروع به توسعه تراشه های داخلی خود برای نیازهای خاص کرده اند.

اما به گفته رویترز ، انویدیا قصد دارد با ورود به بازار پر سود تراشه های سفارشی، با این تهدید بالقوه برای تجارت خود مبارزه کند.

در سال 2022، انویدیا اعلام کرد که به مشتریان شخص ثالث اجازه می دهد تا برخی از فناوری شبکه اختصاصی خود را با تراشه های خود ادغام کنند. اکنون، به گفته منابع، مقامات انویدیا با نمایندگانی از بزرگترین مشتریان فناوری خود ملاقات کرده اند تا درباره ساخت تراشه های سفارشی برای آنها بحث کنند.

دینا مک‌کینی، یکی از مدیران سابق AMD و Marvell، سرپرستی واحد سفارشی انویدیا را بر عهده دارد و هدف تیم او فراتر از مراکز داده این است که فناوری آن را برای مشتریان در ابر، بی‌سیم 5G، بازی‌های ویدیویی و خودروها در دسترس قرار دهد.

بر اساس برآوردهای شرکت تحقیقاتی گروه 650، بازار تراشه های سفارشی مرکز داده در سال جاری به 10 میلیارد دلار و در سال 2025 دو برابر خواهد شد. درصد از فروش سالانه تراشه های جهانی

Broadcom و Marvell در حال حاضر بر طراحی سیلیکونی سفارشی برای مراکز داده تسلط دارند. حرکت انویدیا به این منطقه به طور بالقوه می تواند به فروش آنها آسیب برساند. پس از گزارش رویترز، سهام انویدیا 2.75 درصد افزایش یافت، در حالی که سهام مارول 2.78 درصد کاهش یافت.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است