متن خبر

اروپا برای پزشکان عمومی آمریکای شمالی سخت است

اروپا برای پزشکان عمومی آمریکای شمالی سخت است

شناسهٔ خبر: 453469 -




چند سال پیش، راه اندازی فروشگاه در اروپا سوپ دو ژور برای VC های آمریکای شمالی بود. از OMERs و Lightspeed گرفته تا Bessemer Venture Partners، بازار شرکت‌هایی را در هر اندازه‌ای جذب کرد و به نظر می‌رسید که Spotify IPO VCهای آمریکای شمالی را به پتانسیل اروپا برای ایجاد خروجی‌های بزرگ بیدار کرد. VC ها می خواستند مطمئن شوند که موج بعدی را از دست نمی دهند.

اما مشخص نیست که آنها توانسته اند آن را بگیرند. روندها از روزهای شاد سال 2021 به طور کامل معکوس نشده اند، اما بسیار نزدیک شده اند.

با این حال، بازار استارتاپ های اروپایی در دهه گذشته به سرعت رشد کرده است. بر اساس داده‌های PitchBook، حجم معاملات در آن بازه زمانی بیش از دو برابر شده است و داستان‌های موفقیت‌آمیز متعددی مانند Klarna، Deliveroo و Arrival وجود داشته است. قابل درک است که VCهای آمریکای شمالی بخشی از آن بازار را می خواهند، اما ایجاد یک استراتژی موفق و بلندمدت در منطقه آسان نبوده است.

نام‌های بزرگی مانند Coatue و OMERs در ماه‌های اخیر رسماً از این منطقه خارج شدند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر که باقی مانده‌اند به میزان قابل توجهی کمتر فعال هستند. نوینا راجان، تحلیلگر ارشد PitchBook، بيان کرد که ارزش کلی معاملات اروپایی با حداقل یک سرمایه گذار آمریکایی در سال 2023 نسبت به سال قبل 57 درصد کاهش یافته است و تعداد معاملات 39 درصد کاهش یافته است. برای مقایسه، ارزش کل معاملات 46٪ کاهش یافت و تعداد معاملات در همان بازه زمانی 31٪ کاهش یافت.

بازار استارت‌آپ‌های اروپایی با تفاوت‌هایی همراه است که آن را برای سرمایه‌گذاران آمریکای شمالی دشوار می‌کند. هر کشوری در اروپا با زبان و گاهی واحد پولی خود می آید. سرمایه گذاری در رومانی و ایتالیا با سرمایه گذاری در تگزاس و کالیفرنیا متفاوت است. به علاوه، استارت آپ ها و دانشگاه ها شبکه های متفاوتی را برای استارت آپ های اروپایی نسبت به آمریکا تولید می کنند

در مجموع، همه این تفاوت‌ها بازاری چالش‌برانگیز را در بهترین زمان‌ها ایجاد می‌کنند، چه رسد به کسادی چند سال گذشته. پس جای تعجب نیست که سرمایه گذاران آمریکای شمالی در تلاش برای عبور از اقیانوس اطلس برای یافتن یک پایگاه مطمئن تلاش کرده اند.

گفتنش راحت تر از انجام دادن

دلیل دیگری که چرا VCهای آمریکای شمالی در بازار اروپا با مشکل مواجه هستند این است که در حالی که علاقه آنها به اکوسیستم افزایش یافته است، بازار VC اروپا نیز افزایش یافته است. امروزه، رقابت بسیار بیشتری برای بهترین معاملات وجود دارد، به خصوص در مراحل اولیه، جایی که قیمت ها پایین ترین و پتانسیل بازدهی بزرگ بالاترین است.

Sten Tamkivi، شریک در صندوق سرمایه‌گذاری تحت رهبری اپراتور Plural مستقر در استونی، به TechCrunch بيان کرد که بازار استارت‌آپ‌ها از زمانی که او یک دهه پیش به‌عنوان موسس شروع به کار کرد، به شدت تغییر کرده است. او بيان کرد که استارت‌آپ‌های اولیه در اروپا به طور پیش‌فرض به دنبال تأمین مالی از ایالات متحده بودند، اما دیگر اینطور نیست. "در طول دهه گذشته، سرمایه گذاری در مراحل اولیه بیشتر به سمت بازیکنان محلی تغییر کرده است. 80 درصد سرمایه مستقر در اروپا اروپایی است.

تمکیوی توضیح داد، مگر اینکه استارتاپی بخواهد فوراً در ایالات متحده گسترش یابد، به جای اینکه ابتدا در سایر کشورهای اروپایی راه اندازی شود، کار با یک سرمایه گذار محلی که از تفاوت های ظریف بازارهای محلی آگاه باشد، منطقی تر است. او اضافه کرد که تقریباً سرمایه خطرپذیر اروپایی در مراحل پایانی و رشد وجود ندارد، به این معنی که استارت‌آپ‌ها می‌توانند بعداً این سرمایه‌گذاران را جذب کنند و در همان ابتدا تمرکز محلی داشته باشند.

این احتمالاً کمکی نمی کند که اکثر VC های آمریکای شمالی در لندن فروشگاهی راه اندازی کرده اند، که دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نیست و تنها یکی از مراکز استارتاپی منطقه است. داشتن "چکمه روی زمین" در لندن با داشتن "چکمه روی زمین" در بقیه قاره برابر نیست.

تمکیوی گفت: «تعداد زیادی از ترافیک آمریکایی ها در لندن متوقف می شود. «[بازار] بسیار متنوع‌تر است. اگر در لندن فروشگاهی راه اندازی کنید، ممکن است به کپنهاگ دسترسی داشته باشید یا خیر. وقتی به بریتانیا رسیدید، احتمالاً باید کمی تلاش کنید.»

این تمرکز بریتانیا همچنین رقابت برای معاملات در لندن را افزایش می دهد، و گرفتن سهام را برای پزشکان عمومی آمریکای شمالی بسیار سخت تر می کند. همچنین به این معنی است که آنها ممکن است فرصت ها را در جای دیگر نادیده بگیرند.

این پویایی ها توضیح می دهد که چرا شرکتی مانند جنرال کاتالیست با یک شرکت مرحله اولیه در اروپا ادغام می شود. جنرال کاتالیست در ماه اکتبر اعلام کرد که در حال ادغام با La Famiglia است که مقر آن در برلین است. جنرال کاتالیست قبلاً از طریق دفتری در لندن در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما بيان کرد این مشارکت به سرمایه‌گذاری بهتر در فرصت‌های اولیه در سرزمین اصلی اروپا کمک می‌کند.

Borys Musielak، شریک موسس SMOK Ventures، بيان کرد که در سال‌های اخیر در معاملات با سرمایه‌گذاران آمریکایی شکست خورده است، اما اکنون بسیاری از آنها از معاملات خارج شده‌اند. او امیدوار است که این عقب نشینی به شرکتش اجازه دهد تا از معاملات قوی با صندوق جدید خود سرمایه گذاری کند.

موسیلاک گفت: "من فکر می کنم آن بچه ها کمی بیشتر منتظر هستند." " پس این در واقع یک فرصت برای من و دوستانمان است که برای این منطقه سرمایه جمع آوری کردند. ما قادر خواهیم بود به تمام معاملات برتر از اکوسیستم محلی دسترسی پیدا کنیم. بچه های آمریکایی به هر حال در سری A یا B وارد خواهند شد."

دلیلی برای ادامه تلاش

با وجود تمام این چالش ها، شرکت های آمریکای شمالی هنوز در تلاش هستند تا در منطقه ریشه کاشت کنند. در حالی که برخی از شرکت ها در سال 2023 از این کار خارج شدند، اندرسن هوروویتز و IVP هر دو دفتر خود را در لندن افتتاح کردند.

دلایل خوبی برای بسیاری از شرکت ها وجود دارد که همچنان سعی در راه اندازی فروشگاه دارند: مقررات. دسته‌های استارت‌آپ داغ از جمله هوش مصنوعی و رمزارز همچنان در مناطق خاکستری مقررات در ایالات متحده به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این بخش‌ها هیچ وضوح واقعی در چشم ندارند. این امر ساخت استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران را سخت‌تر می‌کند تا بدانند کدام شرکت‌ها از این قانون پیروی می‌کنند - یا حتی در آینده چنین خواهند بود.

این بدان معنا نیست که اروپا همه مقررات را مشخص کرده است. رگولاتورها آنقدر که می‌توانستند نسبت به شرکت‌ها در این بخش‌های جدید بزرگوار نیستند، اما حداقل در مورد آنچه می‌خواهند ببینند واضح هستند. دفتر A16z در لندن عمدتاً بر روی بلاک چین و رمزارز متمرکز است، احتمالاً به همین دلیل.

LPهای مستقر در ایالات متحده نیز علاقه فزاینده ای به اروپا نشان داده اند. هنگامی که Plural برای جمع آوری اولین سرمایه خود در سال 2022 اقدام کرد، تمکیوی و تیمش برای شروع یک رابطه به موقوفات ایالات متحده مراجعه کردند، به این امید که منجر به سرمایه گذاری در آینده شود. اما در کمال تعجب، بسیاری تصمیم گرفتند در آن صندوق سرمایه گذاری کنند و چک های بزرگ تری را برای Fund II اخیر شرکت قطع کردند.

دیوید یورک، بنیانگذار و مدیر عامل Top Tier Partners، صندوق سرمایه گذاری، بيان کرد که LP ها مدت هاست که به دنبال راهی برای سرمایه گذاری بر روی مدیرانی هستند که از استارت آپ های اروپایی حمایت می کنند و پس از موفقیت هایی مانند Spotify، این علاقه تنها افزایش یافته است. او مشکوک است که با کاهش جذابیت بازارهای بزرگی مانند چین، به رشد خود ادامه خواهد داد.

یورک گفت: «اروپا به عنوان خالق نتایج قابل اعتمادتر شده است. در ابتدا با Spotify شروع شد، اما ما در طول شش [تا] هفت سال گذشته مقدار زیادی نقدینگی در آنجا داشتیم. من فکر می‌کنم یک باد دنباله‌دار وجود دارد، زیرا چین به درون نگاه می‌کند و جهانی شدن اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنم Eruope یکی از بازارهای بین‌المللی خواهد بود که مردم می‌خواهند در آن کسب‌وکار ایجاد کنند.»

راجان، از PitchBook، و Musielak هر دو احساس می‌کنند که اکوسیستم اروپا علیرغم رشد و مشکلاتی که VCهای آمریکای شمالی با آن روبرو هستند، تا حد زیادی تحت نفوذ باقی مانده است. پس به نظر می رسد قطعاً فضایی برای VC های بین المللی برای راه اندازی فروشگاه و ساختن یک نمونه کار وجود دارد. شرکت‌ها فقط باید استراتژی‌ای بیابند که تضمین کند تلاش‌هایشان نتیجه خواهد داد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است