مدیرعامل جدید Slack به نظر می رسد ثبات را پس از یک دوره پرتلاطم به ارمغان بیاورد
خیلی وقتها پیش نمیآید که یک شرکت تاسیس شده را در کمتر از یک سال سه مدیر عامل شرکت میبینید. اما در شرایطی خارج از کنترل آن، این همان چیزی است که در Slack اتفاق افتاد، شرکت Salesforce در سال 2020 به مبلغ 28 میلیارد دلار خریداری کرد. در ماه نوامبر، اسلک دنیز لباسر را به عنوان آخرین فردی که دفتر گوشه را اشغال کرده است، معرفی کرد.
لباسر اذعان می کند که در این شرایط به راحتی وارد این نقش نمی شود، اما او در حال تثبیت است. درسر به TechCrunch گفت: تیم مربیگری زیادی به من داد و ما واقعاً این چشم انداز را با هم دیدیم.
او در حومههای خارج از بوستون بزرگ شد، در دانشگاه ماساچوست در آمهرست تحصیل کرد و در آنجا حسابداری خواند و در دهها سال گذشته در Salesforce در نقشهای اجرایی مختلف کار کرد.
سلف او، لیدیان جونز، تنها 10 ماه از این کار گذشته بود که اعلام کرد که به دلیل جذابیت اداره یک شرکت دولتی مستقل، مدیرعاملی بامبل را ترک می کند. خود جونز زمانی که استوارت باترفیلد، یکی از بنیانگذاران شرکت را ترک کرد، جایگزین شد.
جایگزینی یک بنیانگذار-مدیرعامل مانند جونز دشوار است. آرجون باتیا، تحلیلگر ویلیام بلر که سیلزفورس را دنبال میکند، میتواند چالشبرانگیزتر باشد که تنها 10 ماه بعد برای جانشین او تصاحب شود، اما انتظار داریم که که در سالهای پس از خرید، تغییرات اجرایی داشته باشد. باتیا به TechCrunch گفت: «البته شما یک تیم رهبری باثبات میخواهید، و کسی را میخواهید که روی آن تمرکز کند، اما جابجایی مدیرعاملی که ما شاهد آن بودیم در حال حاضر نگرانکننده نیست. اگر این موضوع تکراریتر شود، مطمئناً این دیدگاه ممکن است تغییر کند، اما من فکر میکنم این یک مسیر طبیعی پس از خریدی مانند این است که شرکتی مانند Slack جایگاه خود را در اکوسیستم Salesforce پیدا کند.
درسر او میگوید که او به سادگی بر روی کارهایی که پیشینیانش قبل از رسیدن به آنجا انجام میدادند، میسازد و در عین حال شخصیت خودش را به کار میآورد. او گفت: «من سؤالات زیادی می پرسم و قطعاً یک حسابدار هستم. پس من دوست دارم سازماندهی شده باشم و این کار را ادامه خواهم داد، اما اینطور نیست که کشش بزرگی باشد. من فکر میکنم این بنیاد در حال حاضر وجود دارد و سازمانی فوقالعاده خوب است. »
عملکرد Slack در Big CRM چگونه بوده است؟
وقتی به قیمتی که Salesforce برای مالکیت Slack پرداخت، نگاه میکنید، حتی برای قیمتهای سهام در سال 2020 و رونق بیش از حد آن دوره، باز هم به نظر میرسد که دستیابی به آن است. در آن زمان اعتقاد بر این بود که Slack می تواند لایه ارتباطی در بالای همه نرم افزارهای تجاری باشد که Salesforce می فروشد. در واقع این هنوز امیدوار است، اما رشد درآمد در Slack از زمان خرید آن به طور چشمگیری کاهش یافته است.
ما آمار دقیقی از درآمد نداریم زیرا Salesforce بهار گذشته گزارش آنها را متوقف کرد، اما درصد رشد سال قبل را به اشتراک می گذارد. رشد به طور قابل توجهی از 46 درصد سالانه در سه ماهه 32023 به 16 درصد در سه ماهه 42024 کاهش یافته است. در بیشتر موارد، این روند نزولی بوده است - و این به لباسر بستگی دارد که آن را تغییر دهد.
Slack میتواند این روند را با یافتن فرصتهای تجاری جدید و راضی نگهداشتن مشتریان فعلی تغییر دهد و در عین حال آنقدر با Salesforce مرتبط نباشد که مشتریانی را که Salesforce محور نیستند از دست بدهد.
برنت لیری، تحلیلگر اصلی CRM Essentials می گوید که لباسر ممکن است بین این الزامات به ظاهر متضاد گرفتار شود. او نیز Salesforce را از همان روزهای اولیه ردیابی کرده است. لیری گفت: «او باید بتواند تعادل مناسب بین Slack را به عنوان یک برند مستقل که همچنان به جذب مشتریان غیر Salesforce ادامه میدهد، بفهمد، در حالی که مشتریان Salesforce را قادر میسازد تا Slack را در همه جای پلتفرم مورد نیاز خود برای همکاری استفاده کنند.
اما لباسر فکر نمی کند که همه چیز آنقدرها هم پیچیده باشد. نمیدانم که فکر میکنم اینقدر سخت است یا نه. من فکر می کنم زمانی که این دو شرکت با هم متحد شدند، این چشم انداز اولیه بود. "من فکر می کنم درک واقعی وجود دارد که چیزی بسیار ویژه در اینجا وجود دارد که قصد داریم آن را پرورش دهیم و ادامه دهیم. و من فکر میکنم که این موضوع از همان ابتدا کاملاً ثابت بوده است. »
پتانسیل هوش مصنوعی مولد
یکی از تغییرات بزرگی که او باید مدیریت کند، توسعه هوش مصنوعی مولد در نرم افزار، در Slack و در سراسر خانواده محصولات Salesforce است. Dresser می گوید که هوش مصنوعی برای Slack مناسب است زیرا به عنوان یک پلتفرم ارتباطی با دانش تعبیه شده فراوان، به کاربران کمک می کند تا قطعات دانش را در انبوه اطلاعات مهار، درک و پیدا کنند.
او گفت: «وقتی از منظر سطح بالاتر به آن فکر میکنید، Slack بسیاری از مکالمات جهان را در دادههای بدون ساختار انجام میدهد. «و سپس به Salesforce فکر میکنید که مجموعهای باورنکردنی از دادههای مشتری، برخی از با ارزشترین دادههای جهان را دارد. فرصت آوردن داده های ساختاریافته و بدون ساختار به Slack و ادغام آن ها واقعاً این پلت فرم قدرتمند را برای آینده ایجاد می کند.
البته همه اینها به اجرا بستگی دارد: شما نمی توانید فقط گرد و غبار هوش مصنوعی را روی یک محصول بپاشید و امیدوار باشید که کار کند. اما درسر ادعا میکند که هوش مصنوعی به او کمک کرد تا در موقعیت جدید خود خیلی سریعتر از آنچه میتوانست بدون دسترسی به خلاصهای از رشتههای طولانی محصول، به سرعت برسد. خلاصه کردن یک نقطه فروش بزرگ برای هوش مصنوعی مولد است، و استفاده از آن برای صرفه جویی در زمان درک رشتههای مکالمه طولانی میتواند مورد استفاده بزرگی باشد. اما باز هم به کیفیت خلاصه ها بستگی دارد.
JP Gownder، تحلیلگر Forrester Research، او میگوید یکی دیگر از مشکلات بزرگ دیگری که Dresser با آن مواجه است، نحوه رقابت با مایکروسافت است که تیمها را همراه با Office 365، Dynamics 365 و AI در قالب Microsoft Copilot که در سرتاسر پلتفرم عرضه شده است، به میز میآورد. منطقی است که Slack سعی کند پایگاه کاربران خود را با ادغام بیشتر Salesforce گسترش دهد، اما باید مراقب باشد که مشتریان فعلی را که به شدت به آنچه امروز ارائه میشود وفادار هستند، بیگانه نکند. در این میان، تیمهای مایکروسافت غولپیکری است که فرصتی برای گرفتن دقایق بیشتر از طریق Copilot دارد.
اما Bhatia اشاره می کند که مایکروسافت هنوز در اکوسیستم مایکروسافت بهترین کار را دارد و Slack ممکن است از این نظر مزیتی داشته باشد. مایکروسافت آنقدر بازی قابلیت همکاری را ندارد. مزیت آنها تا حد زیادی توزیع است. و دو مزیت بزرگی که Slack در بازار خود دارد، قابلیت همکاری و سهولت استفاده است.
یک درجه دشواری دیگر برای Dresser این است که بقیه بنیانگذار Slack، CTO Cal Henderson، در اوایل ماه مارس ترک کرد و کسی به جز یکی از بنیانگذاران Salesforce و CTO Parker Harris جایگزین شد. با وجود اینکه هریس سابقه طولانی در ساخت Salesforce دارد، Slack در حال از دست دادن فردی است که درک عمیقی از زیربنای فنی Slack دارد.
درسر مطمئناً میداند که پیشاپیش با این چالشها مواجه است، که باید کارکنان و مشتریان را به خود جلب کند و راهی برای رشد و حیات Slack در داخل اکوسیستم بزرگ Salesforce بیابد. اما او او میگوید که نقش او در واقع ایجاد ارتباطات انسانی است و بقیه کارها خودش انجام خواهد شد.
من سعی میکنم فقط به مردم کمک کنم تا بفهمند من اینجا هستم، زیرا عمیقاً و عمیقاً مشتاق کارهایی هستم که میتوانیم برای جهان، برای کاربران و کارمندانمان در Slack و Salesforce گستردهتر انجام دهیم - و این کار را نمیکنم. اگر من نبودم اینجا باش.»
ارسال نظر