نکات فنی آنلاین توسط خواننده پشتیبانی می شود. ممکن است هنگام خرید از طریق پیوندهای موجود در سایت ما، کمیسیون دریافت کنیم. بیشتر بدانید.
اکثر برنامه های تلفن برای کار به اتصال اینترنت متکی هستند. وقتی خارج از محدوده Wi-Fi هستید، داده تلفن همراه این برنامهها را در حال اجرا نگه میدارد. با این حال، عوامل مختلف - مانند اشکالات فنی، تنظیمات شبکه خراب، و مشکلات سیم کارت - میتوانند منجر به کار نکردن دادههای تلفن همراه شوند.
در این راهنمای عیب یابی، نحوه بازیابی اطلاعات تلفن همراه در اندروید و iOS را خواهید آموخت. شما با رفع سریع مانند تغییر حالت هواپیما و راه اندازی مجدد تلفن خود شروع می کنید و سپس روی تکنیک های پیشرفته شامل تنظیمات APN، تنظیمات شرکت مخابراتی و نرم افزار سیستم تمرکز می کنید.
فهرست مطالب
چرا داده های تلفن همراه شما کار نمی کند؟
اگر برنامههای iPhone یا Android شما روی دادههای تلفن همراه کار نمیکنند یا نمیتوانید دسکتاپ خود را به هات اسپات تلفن خود وصل کنید، دلایل زیر وجود دارد:
مشکلات فنی : نرم افزار یا سیستم عامل تلفن شما ممکن است به طور تصادفی دچار مشکل شده و مانع از اتصال دستگاه به ارائه دهنده شبکه شما شود.
قطع سرویس : شرکت مخابراتی شما ممکن است در منطقه شما دچار نقص سیستم شود.
محدودیتهای طرح داده : اگر در یک طرح داده هستید یا محدودیتهای هر ویژگی ذخیرهسازی داده را در تلفن خود حذف کردهاید، ممکن است به سهمیه خود رسیده باشید.
تنظیمات APN نادرست : دستورالعملهای شرکت مخابراتی شما برای اتصال به دادههای تلفن همراه - که تنظیمات APN (نام نقطه دسترسی) نامیده میشود - ممکن است نادرست باشد.
خطاهای سیم کارت : یک سیم کارت شل یا آسیب دیده ممکن است باعث ایجاد مشکلات ارتباطی با شرکت مخابراتی تلفن همراه شما شود.
تنظیمات شبکه خراب : پیکربندی شبکه تلفن شما ممکن است خراب شده باشد و از برقراری اتصال داده تلفن همراه جلوگیری کند.
مشکلات رایج برنامه ها و داده های تلفن همراه
مشکلات داده تلفن همراه را می توان در یک برنامه یا مجموعه ای از برنامه ها جدا کرد. در اینجا دلیل آن است:
مشکلات مجوز : برخلاف Wi-Fi، برنامهها برای کار روی داده تلفن همراه به مجوزهای خاصی نیاز دارند. تحلیل تنظیمات تلفن همراهتان به شما کمک میکند تشخیص دهید که آیا این مشکل است یا خیر.
برنامههای قدیمی : نسخههای قدیمی برنامهها به دلیل خطاهای فنی و سازگاری ممکن است با اتصال مشکل داشته باشند. نصب آخرین به روز رسانی برنامه می تواند از آن جلوگیری کند.
استفاده از داده های پس زمینه : یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفته شود، استفاده از داده های پس زمینه است. توقف هرگونه بارگیری سنگین یا غیرفعال کردن بهروزرسانیهای خودکار از طریق دادههای سلولی میتواند پهنای باند را آزاد کند.
خرابی حافظه پنهان : برنامهها دادههای حافظه پنهان (مانند تصاویر) را برای سرعت بخشیدن به کارها ذخیره میکنند، اما در صورت خراب شدن این دادهها ممکن است با مشکلات بارگیری نیز مواجه شوید. راه حل این است که داده های کش را در زمانی که این اتفاق می افتد پاک کنید.
چرا مسنجر نمی تواند با داده تلفن همراه متصل شود؟
فیسبوک مسنجر و سایر برنامههای پیامرسانی ممکن است گاهی اوقات در اتصال به دادههای تلفن همراه در تلفن شما با مشکل مواجه شوند. دلایل احتمالی شامل مشکلات مجوز، تداخل با نسخههای جدیدتر نرمافزار سیستم و خرابی حافظه پنهان است.
اگر مسنجر همچنان از طریق داده های تلفن همراه به اشتباه کار می کند، حافظه پنهان آن را پاک کنید. اندروید این فرآیند را بسیار ساده می کند، اما تنها راه برای انجام این کار در آیفون، تخلیه و نصب مجدد برنامه است.
برای پاک کردن کش برنامه در مسنجر اندروید:
برنامه تنظیمات را باز کنید و به Apps > Messenger بروید.
روی Storage & cache ضربه بزنید.
روی Clear cache ضربه بزنید.
برای پاک کردن کش برنامه در مسنجر در آیفون:
برنامه Settings را باز کنید و به General > iPhone Storage > Messenger بروید.
اگر دادههای تلفن همراه در همه برنامههای تلفن شما کار نمیکند، چک فهرست زیر را اجرا کنید تا مشکلات اتصال جزئی را رد کنید. اگر مشکل ادامه داشت، روی مراحل عیبیابی که در ادامه میآید کار کنید.
فعال کردن داده تلفن همراه : به Settings > Network & internet > [Carrier name] (Android) یا Settings > Cellular > Cellular Data (iPhone) بروید و مطمئن شوید که داده تلفن همراه فعال است.
تغییر حالت هواپیما : مرکز کنترل یا صفحه تنظیمات سریع را باز کنید، روی نماد حالت هواپیما ضربه بزنید، سپس دوباره روی آن ضربه بزنید تا سخت افزار شبکه تلفن خود را تازه کنید.
تلفن خود را راه اندازی مجدد کنید : راه اندازی مجدد سیستم اشکالات موجود در نرم افزار و سیستم عامل را برطرف می کند—دکمه های روشن /خاموش و افزایش صدا را فشار دهید و روی Restart (Android) ضربه بزنید یا به تنظیمات > عمومی > خاموش کردن (iPhone) بروید.
Wi-Fi را غیرفعال کنید : ممکن است تلفن شما به یک نقطه اتصال Wi-Fi دور متصل شود و با داده تلفن همراه تداخل ایجاد کند. Wi-Fi را از طریق مرکز کنترل یا صفحه تنظیمات سریع خاموش کنید و ببینید آیا این کمک می کند.
بهبود قدرت سیگنال : یک سیگنال ضعیف می تواند داده های تلفن همراه را مختل کند. اگر سیگنال متر شما کم است، به منطقه ای با اتصال بهتر بروید. نکته-اگر داخل ساختمان هستید، سعی کنید بیرون بروید.
بررسی قطعی ها : قطعی ممکن است رخ دهد. دستههای رسانههای اجتماعی شرکت مخابراتی خود را برای بهروزرسانی تحلیل کنید، یا وارد حساب شرکت مخابراتی خود شوید تا ببینید آیا هشدار قطع شبکه در منطقه محلی شما وجود دارد یا خیر.
محدودیتهای داده و مشکلات صورتحساب را تحلیل کنید : به حساب شرکت مخابراتی خود مراجعه کنید و محدودیتهای داده یا مشکلات مربوط به اطلاعات صورتحساب خود را تحلیل کنید.
توجه : دستورالعملهای مبتنی بر Android زیر از یک Google Pixel است که دارای Android 14 است. اگر از تلفن سامسونگ استفاده میکنید، راهنمای عیبیابی داده تلفن همراه سامسونگ ما را برای دستورالعملهای خاص دستگاه تحلیل کنید.
تنظیمات APN گوشی شما چیزی است که دستگاه را به شبکه تلفن همراه شرکت مخابراتی شما متصل می کند. آنها را به حالت پیش فرض خود برگردانید تا هرگونه تغییری که می تواند باعث ایجاد مشکل شود، لغو شود.
برای بازنشانی تنظیمات تلفن APN در Android:
برنامه تنظیمات را باز کنید و روی شبکه و اینترنت ضربه بزنید.
روی نماد چرخ دنده در کنار شبکه اپراتور خود ضربه بزنید و نامهای نقطه دسترسی را انتخاب کنید.
روی نماد More در بالا سمت راست ضربه بزنید و Reset to default را انتخاب کنید.
برای بازنشانی تنظیمات APN در آیفون:
برنامه تنظیمات را باز کنید و روی Cellular ضربه بزنید.
تنظیمات مخابراتی قدیمی در دستگاههای iOS میتواند باعث ایجاد مشکل در دادههای تلفن همراه شود. تحلیل کنید آیا بهروزرسانی معلقی وجود دارد که میتواند مشکل را برطرف کند.
برای انجام بهروزرسانی تنظیمات شرکت مخابراتی در آیفون:
برنامه تنظیمات را باز کنید و به General > About بروید.
به قسمتی که جزئیات شرکت مخابراتی شما را نمایش می دهد به پایین بروید.
حداقل یک دقیقه صبر کنید — در صورت دریافت اعلانی در مورد به روز رسانی، روی Update ضربه بزنید.
اگر تلفن شما به طور کامل به شرکت مخابراتی شما متصل نشد، سیم کارت را بیرون بیاورید، آن را از نظر آسیب تحلیل کنید و دوباره آن را به درستی در آن قرار دهید.
برای جدا کردن سینی سیم کارت از ابزار اجکتور سیم کارت استفاده کنید.
سیم کارت را بیرون بیاورید و کانکتورهای فلزی آن را تحلیل کنید—در صورت مشاهده هر گونه خراش عمیق با شرکت مخابراتی خود برای تعویض تماس بگیرید.
سیم کارت را روی سینی قرار دهید، بریدگی را با بریدگی تراز کنید و دوباره آن را وارد کنید.
بازنشانی پیکربندی شبکه تلفن شما، تنظیمات تلفن همراه خراب را به پیشفرض کارخانه باز میگرداند. در طول فرآیند به جز شبکههای Wi-Fi و گذرواژههای ذخیرهشده، دادهها را از دست نخواهید داد.
اجرای یک نسخه قدیمی از اندروید و iOS میتواند باعث انواع مشکلات از جمله مشکلات اتصال به داده تلفن همراه شود. هر بهروزرسانی نرمافزاری در انتظار سیستم را نصب کنید و تحلیل کنید که آیا تفاوتی ایجاد میکند یا خیر.
در Android، هرگونه محدودیت در استفاده از داده تلفن همراه توسط نرم افزار سیستم را تحلیل کنید. برای انجام آن:
برنامه تنظیمات را باز کنید، به برنامه ها > اینترنت بروید و روی نماد چرخ دنده در کنار نام شرکت مخابراتی خود ضربه بزنید.
روی داده هشدار و محدودیت ضربه بزنید.
هر گونه محدودیت داده را غیرفعال کنید یا آنها را افزایش دهید.
تنظیم مجدد کارخانه دستگاه تلفن همراه
بازنشانی کارخانه ای تلفن شما می تواند مشکلات اساسی اساسی را حل کند که مانع از استفاده از داده های تلفن همراه می شود. با این حال، بر خلاف بازنشانی تنظیمات شبکه، این فرآیند همه دادهها را پاک میکند — یک نسخه پشتیبان ایجاد کنید تا بتوانید همه چیز را پس از آن بازیابی کنید.
به General > Transfer or Reset iPhone > Reset بروید.
روی Reset All Settings ضربه بزنید.
نتیجه گیری
در بیشتر موارد، راهحلهای سریع مانند تغییر حالت هواپیما یا راهاندازی مجدد سیستم میتواند به سرعت دادههای تلفن همراه را دوباره به کار بیاندازد. در صورت عدم موفقیت، به اقدامات پیشرفتهتر عیبیابی مانند بازنشانی تنظیمات APN، بهروزرسانی نرمافزار سیستم یا بازنشانی کارخانهای دستگاه بروید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، تنها گزینه شما این است که برای کمک با خدمات پشتیبانی مشتری شرکت مخابراتی خود تماس بگیرید.
ارسال نظر