گزارش جدیدی از Heimdal نشان میدهد که جویندگان کار در سراسر جهان هدف کلاهبرداریهایی هستند که از افرادی که به دنبال کار در بخشهایی مانند مالی، فناوری اطلاعات و مراقبتهای بهداشتی هستند، سوء استفاده میکنند.
این گزارش بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از 2670 پست رسانه اجتماعی و نظر قربانیان در سالهای 2023 و 2024، تاکتیکهای رایج مورد استفاده کلاهبرداران، صنایعی که بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرند و عواطفی که این کلاهبرداریها بر قربانیان خود وارد میکنند را برجسته میکند.
بخش های مالی و فناوری اطلاعات به ترتیب با 35.45 و 30.43 درصد موارد گزارش شده بیشترین هدف کلاهبرداری های شغلی را دارند و مراقبت های بهداشتی 15.41 درصد از حوادث را به خود اختصاص داده اند.
این گزارش او میگوید این صنایع، بهویژه صنایعی که موقعیتهای راه دور را ارائه میدهند، به اهداف اصلی برای کلاهبرداران تبدیل شدهاند، تقریباً نیمی (43%) از پستهای مرتبط با کلاهبرداری شامل مشاغل راه دور هستند، در مقایسه با 42٪ برای نقشهای در محل و 15٪ برای ترکیبی. موقعیت ها
نقشهای با ارزش مانند مدیران و نامزدهای سطح ابتدایی نیز به شدت مورد هدف قرار میگیرند، زیرا 35 درصد از کلاهبرداریها متوجه مدیران میشوند در حالی که 34 درصد به سمت جویندگان کار در سطح پایه اشاره میکنند. این نقش ها به دلیل تعداد نامزدها و جذابیت پیشنهادهای شغلی بالقوه پرسود برای کلاهبرداران جذاب هستند.
چندین تاکتیک معمولاً توسط کلاهبرداران برای کلاهبرداری از قربانیان ناآگاه استفاده می شود، اما اطلاعات تماس مشکوک رایج ترین پرچم قرمز است که 41.1٪ موارد را تشکیل می دهد. پیشنهادات غیرواقعی حقوق (25.7٪) و شرح شغل گمراه کننده (10.6٪) نیز برای فریب قربانیان استفاده می شود.
ایمیل محبوب ترین روشی است که کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده می کنند و مسئول 30.75 درصد موارد است و پس از آن رسانه های اجتماعی (20.19 درصد) و وب سایت ها (19.79 درصد) قرار دارند. راحتی پلتفرمهای ارتباطی دیجیتال، جعل هویت شرکتهای قانونی و فریب کارجویان را برای کلاهبرداران آسانتر کرده است.
این گزارش همچنین به چند علامت هشدار دهنده اشاره می کند که جویندگان کار باید از آنها آگاه باشند تا در دام کلاهبرداری نیفتند. درخواست برای پرداخت های اولیه، که در 25.08٪ موارد ذکر شده است، تاکتیک رایجی است که توسط کلاهبرداران استفاده می شود. تلاش های فیشینگ (18.81 درصد) و درخواست برای اطلاعات محرمانه (17.49 درصد) نیز نشانه کلاهبرداری بالقوه است. علاوه بر این، فقدان فرآیند مصاحبه (15.84٪) یا دریافت پیشنهاد شغلی بدون درخواست (12.21٪) از علائم اصلی قرمز هستند. علاوه بر این، توضیحات شغلی ضعیف نوشته شده، که اغلب حاوی اشتباهات املایی یا ناسازگاری است، نشانه دیگری از کلاهبرداری بالقوه است. این توصیفات که در 10.56 درصد موارد وجود دارد، می تواند نشان دهنده فقدان حرفه ای بودن و اصالت باشد.
فراتر از خسارت مالی، کلاهبرداری های شغلی عوارض عاطفی ماندگاری بر قربانیان می گذارد. این گزارش نشان می دهد که 35.29 درصد از قربانیان ناراحتی، 23.53 درصد اضطراب و 9.41 درصد احساس خشم داشته اند. قربانیان اغلب احساس شرم می کنند و ارزش خود را به عنوان نامزد زیر سوال می برند، به ویژه پس از اینکه در جستجوی شغل خود با ردهای متعدد روبرو می شوند. بسیاری از قربانیان نیز احساس عمیقی از بی عدالتی دارند و معتقدند که نهادهای نظارتی و مجری قانون به اندازه کافی برای محافظت از آنها مجهز نیستند. این عدم بسته شدن می تواند منجر به زخم های عاطفی ماندگار شود که مدت ها پس از کلاهبرداری باقی می مانند.
برای جلوگیری از کلاهبرداری های شغلی، تحلیل بررسی های شرکت و تأیید اطلاعات شرکت مراحل بسیار مهمی است، به طوری که 26.96٪ و 22.87٪ از قربانیان این موارد را به عنوان استراتژی های مفید ذکر می کنند. همچنین، مشاوره با دوستان مورد اعتماد و تأیید دامنه ایمیل برای اطمینان از قانونی بودن پیشنهادهای شغلی توصیه می شود.
واضح است که پلتفرمهای شغلی در تلاش هستند تا با تعداد فزاینده کلاهبرداران همگام شوند. والنتین روسو، مهندس ارشد یادگیری ماشین در Heimdal Security گفت.
"به همین دلیل است که جویندگان کار باید یک طرز فکر امنیت سایبری را اتخاذ کنند - با احتیاط به هر ایمیل و پیشنهاد شغلی نزدیک شوید. دامنه های ایمیل را تحلیل کنید، وب سایت های شرکت را تحلیل کنید، نظرات را بخوانید و قبل از ادامه با دوستان مورد اعتماد مشورت کنید. و مهمتر از همه، هرگز اطلاعات شخصی را فاش نکنید، مگر اینکه ادامه دهید. شما کاملاً از مشروعیت شرکت مطمئن هستید ."، روسو گفت .
ارسال نظر