برنامه جدید ایران خودرو/ ثبت نام کنندگان رانا پلاس به دردسر افتادند
بر اساس مستنداتی که در اختیار ایسنا قرار گرفته و بر اساس آنچه که مشتریان اعلام کردهاند، گزارشی در این رابطه ارائه شده که به شرح موضوع میپردازد.
اسفند پارسال بود که اولین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه اجرایی شد و مشتریان با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان به مدت حدود دو ماه، ثبتنام خودرو با شیوه جدید را انجام دادند؛ نتایج این مرحله از فروش یکپارچه خودروهای داخلی اواخر فروردین امسال مشخص شد که براساس آن، نوبت برخی متقاضیان در سال ۱۴۰۲ و برخی هم به سال ۱۴۰۳ افتاد.
اما با توجه به بررسیها و انصراف برخی، ظرفیت خالی برای تعدادی از محصولات ایجاد و بدین ترتیب، امکان ویرایش و ثبت درخواست برای تحویل خودرو در سال ۱۴۰۲ فراهم شد؛ طبق این تصمیم مقرر شد متقاضیانی که نوبت دریافت خودروهایشان سال ۱۴۰۳ تعیین شده بود، در سال جاری خودرو بگیرند.
براین اساس، مقرر شد در صورت تایید اولویت دریافت در سال جاری، مشتریان به قطع تا زمستان امسال، خودروی خود را دریافت کنند.
از این طرح استقبال نسبتا خوبی صورت گرفت و فهرست افراد به همراه خودروی اولویتبندی شده در سامانه یکپارچه نمایش داده شد و مشتریان نیز براساس آنچه وعده داده شده بود، مطمئن بودند در سال ۱۴۰۲ خودروی خود را تحویل خواهند گرفت.
روند تحویل خودروها مطابق برنامه، بهترتیب از اولویتهای بهار، تابستان و حتی بخشی از پاییز هم انجام شد و افراد خودروهای خود را تحویل گرفتند؛ اما موضوع از جایی آغاز شد که در مهر ماه امسال، شورای رقابت قیمت جدید هشت محصول شرکت ایرانخودرو را منتشر کرد.
خودروها با اضافه شدن استاندارد ۸۵گانه و برخی تغییرات، حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان مشمول افزایش قیمت شدند و به نسخه ارتقایافته تبدیل شدند.
در این میان مشتریانی که طی تماس با ایسنا گلایه داشتند، اکثراً برای خودروی رانا پلاس دچار مشکل شدهاند که در زمان ثبت نام ۲۱۵ میلیون تومان قیمت داشت اما با مصوبه افزایش قیمت شورای رقابت در فروردین امسال، قیمت این خودرو به ۳۲۲ میلیون تومان اصلاح شد و در مرحله دوم مصوبه شورای رقابت در مهر ماه، با گفت ن استاندارد ۸۵گانه، حدود ۳۳۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد.
هرچند که بخشی از اولویتهای پاییز، خودروی راناپلاس ارتقایافته (دارای استاندارد ۸۵گانه) خود را تحویل گرفتند اما ایرانخودرو، برای اولویتهای آخر پاییز و تمام اولویتهای زمستان این محصول را با قیمت حدود ۴۵۲ میلیون تومان آن هم برای تحویل در خرداد، تیر و مرداد ماه ۱۴۰۳ ارائه کرد.
از سوی دیگر باتوجه به نارضایتی برخی مشتریان، طرح تبدیل به خودروی پژو ۲۰۷ دستی ارتقایافته (با قیمت ۴۹۸ میلیون تومان برای تابستان ۱۴۰۳) و فروش فوقالعاده سورنپلاس موتور جدید (تحویل ۹۰ روزه با قیمت ۴۵۹ میلیون تومان) را پیشنهاد داد.
باتوجه به اینکه اعلام شده بود، خودروهایی که تغییر اولویت برای آنها فراهم شده، کاملا دارای ظرفیت خالی تا انتهای سال هستند، مشتریان برای تحویل زودتر خودرو، ترغیب شده و خودروی ثبت نامی خود را تغییر دادند؛ اما اکنون که سال به ماه پایانی خود نزدیک میشود، گویی خبری از تحویل نیست.
طبق آنچه مشتریان مدعی هستند، تماسها و پیگیریهای مکرر آنها با کارشناسان تلفنی ایرانخودرو حاکی از این است که «خودروی اصلی دیگر تولید نمیشود؛ لذا مجبور هستید خودروی ارتقایافته (با قیمت بسیار بالاتر) را آن هم برای سال ۱۴۰۳ تحویل بگیرید».
یکی از نمایندگان این مشتریان معتقد است که در زمان ثبتنام مرحله اول سامانه یکپارچه و حتی طرح تغییر اولویت، هیچگونه بند یا تبصرهای مبنی بر اینکه امکان تغییر تیپ یا مدل خودروی ثبتنامی وجود داشته باشد، ثبت نشده بود؛ این بند از یکپارچه دوم به سامانه اضافه شد که آن موقع هم شرکت ایرانخودرو اصلا فروشی در سامانه نداشت و برای تمامی محصولات خود تا سال ۱۴۰۳، تعهد ایجاد کرده بود.
این مشتریان گلایه دارند «یک سال است که ثبتنامکنندگان خودروی راناپلاس، منتظر فراخوان و ارسال دعوتنامه خودروی خود هستند اما شرکت مکرر پیشنهاد تبدیل میدهد، چنانچه پیشنهاد آخر را هم نپذیریم، میگویند اولویت و نوبتمان برای همیشه لغو میشود."
این موضوع از سوی ایرانخودرو مورد پیگیری قرار گرفت و این گروه صنعتی پاسخ داد: '' طبق الزامات سازمان استاندارد، تمامی محصولات خودروسازان بایستی با استانداردهای ۸۵گانه مطابقت داشته باشد، لذا محصولات ایرانخودرو نیز مشمول این ضوابط و قوانین شده و تماما با استانداردهای ۸۵ گانه تولید و عرضه میشوند.
این موضوع پیش از این در سایر محصولات از جمله تارا دستی و ۲۰۷ جاری شده و هماکنون نیز در محصول راناپلاس اجرایی شده است. ''
خبرکاو
ارسال نظر