باب دبلیو، یک بازار اجاره آپارتمان کوتاه مدت در اروپا، 43 میلیون دلار جمع آوری می کند
باب دبلیو، بازاری برای اجاره آپارتمان های کوتاه مدت ممتاز، 40 میلیون یورو (43 میلیون دلار) در دور سری B سرمایه جذب کرده است.
باب دبلیو که در سال 2018 در فنلاند تأسیس شد، خود را به عنوان یک «اپراتور مهماننوازی مجهز به فناوری» معرفی میکند و حدود 3000 «آپارتوتل» در 17 شهر در سراسر اروپا از جمله آمستردام، آتن، لندن، برلین، مادرید و هلسینکی برای اجاره ارائه میشوند.
گریزی از تعداد بیشماری از مدیران فعلی که مدتهاست در فضای باب دبلیو فعالیت داشته اند، از هواپیماهای غول پیکر ایالات متحده مانند Airbnb گرفته تا Booking.com متعلق به اروپا نیست. اما اشتهای تا حدودی سیری ناپذیری برای تغییرات در مفهوم بازار مسکن وجود دارد، از جمله مدل های هیبریدی که مزایای یک آپارتمان را با سبک زندگی مرتبط با هتل ترکیب می کند.
"بهترین از هر دو جهان"
این فلسفه در واقع جایی است که باب دبلیو نام خود را از آن وام گرفته است، زیرا انقباض "بهترین هر دو جهان" است. اما برخلاف Airbnb فراگیر که به هر کسی اجازه میدهد یک اتاق یا ملک اضافی را فهرست کند، باب دبلیو خود را بهعنوان یک «اپراتور مهماننوازی و برند کامل» معرفی میکند. این بدان معناست که خود آپارتمانها را از طریق قراردادهای اجاره و مدیریت مدیریت و اداره میکند، و از کل تجربه مراقبت میکند - با تکنولوژی که پشتوانه بسیاری از این موارد است تا به کاهش هزینههای کارکنان کمک کند.
نیکو کارستیکو، بنیانگذار و مدیر عامل باب دبلیو، نیکو کارستیکو به TechCrunch گفت: «فناوری ما ما را قادر میسازد تا مانند هیچ چیز دیگری مقیاسپذیر شویم - ما اخیراً دو ملک را در آمستردام راهاندازی کردیم که مجموعاً بیش از 150 آپارتمان در شهر با تنها چهار کارمند وجود دارد. "در مقایسه با یک هتل، تعداد کارکنان کسری کوچک است. "
علاوه بر برنامههای اختصاصی برای مهمانان، پاککنندهها و عملیات، Bob W ورزشی با «اینترنت اشیا» (IoT) ادغام میشود تا به آن اجازه میدهد از راه دور ویژگیها را مدیریت کند و از طریق تشخیص دسیبل اطلاعاتی در مورد چیزهایی مانند دما، رطوبت و حتی نویز به دست آورد. حسگرها
به مهمانان کدهایی از طریق برنامه برای دسترسی به ملک داده می شود، در حالی که یک دستیار درون برنامه (به طور طبیعی "باب دبلیو" نامیده می شود) برای رسیدگی به مسائل از راه دور در دسترس است. علاوه بر این، Bob W چیزی را ارائه می دهد که آن را "بازار دیجیتال با خدمات کامل" می نامد که مهمانان را با مشاغل محلی مانند اجاره دوچرخه و سالن های ورزشی مرتبط می کند و می تواند بسته ای شخصی سازی شده بر اساس مشخصات مهمان و فعالیت های قبلی در سکو.
Karstikko گفت : «فناوری تمام پشته ما به ما اجازه میدهد تا یک خدمات مهماننوازی دوستداشتنی با کارمندان کمتر در محل، در سطح عملی «میهماننوازی مستقل» اجرا کنیم.
این مدل، که به موجب آن باب دبلیو از املاک تجاری به جای مسکونی استفاده میکند، همچنین به این معنی است که باب دبلیو تا حد زیادی از مجموعه رو به رشد مقرراتی که برای مقابله با تأثیر اجارههای تعطیلات کوتاهمدت بر جوامع محلی طراحی شدهاند مصون است.
Karstikko گفت: "مقررات اجاره کوتاه مدت عمدتاً با هدف میزبانی در آپارتمان های مسکونی است. " «ما داراییهای چند واحدی را که برای استفاده تجاری در نظر گرفته شدهاند، در موقعیتهای یکسان یا قابل مقایسه با هتلها کار میکنیم. از آنجایی که ما همیشه بر اساس قوانین محلی و منطقهبندی کار میکنیم، خطراتی که اغلب با میزبانی در آپارتمانهای مسکونی همراه است نداریم.»
بازیکنان دیگری نیز با پیشنهاد ترکیبی مشابه، مانند Ukio اسپانیا یا Overmoon در ایالات متحده وجود دارند و هر یک از این پلتفرمهای مختلف با ارزش پیشنهادی و بازار هدف کمی متفاوت هستند، اما ایده کلی یکسان است: اینجا جایی است. اقامت با شرایط منعطف خوب است و نه هتل است و نه آپارتمان.
باب دبلیو، به نوبه خود، واقعاً مدت زمان «ایدهآلی» برای اقامت ندارد و از چند شب تا چند ماه خدمات ارائه میدهد. Karstikko می گوید که بیش از نیمی از مشتریان آن افراد هستند، با این حال حدود 40٪ در واقع رزروهای B2B هستند که در آن یک شرکت آپارتمانی را برای سفرهای کاری یا اسکان موقت برای کارمندانی که برای شغلی نقل مکان می کنند اجاره می کند.
کارستیککو گفت: «مشتریان معمولی B2B ما شرکتهای نسل بعدی هستند، مانند شرکتهای بزرگ فناوری، استارتآپها یا از صنایع خلاق.
سود سوئیت
چیزی که شاید در مورد این شرکت شش ساله جالب توجه باشد معیارهای رشد آن است. Karstikko می گوید که آنها درآمد خود را در سال 2022 هشت برابر و در سال 2023 سه برابر کردند - علاوه بر این، این شرکت سودآور است.
کارستیکو گفت : «علیرغم رشد سه برابری درآمد در سال 2023، هشت بازار از 10 بازار (کشور) ما قبلاً بسیار سودآور بودند و مجموع همه بازارها قبلاً سودآور بودند .
پیش از این، باب دبلیو حدود 31 میلیون یورو جمع آوری کرده بود، و با 40 میلیون یورو دیگر در بانک، این شرکت از تامین مالی خوبی برخوردار است تا به گسترش در شهرهای بیشتری در سراسر اروپا ادامه دهد - و در بلندمدت، شاید حتی فراتر از آن.
Karstikko گفت: "ما با راه اندازی های اخیر خود در کپنهاگ و آمستردام، به ورود به بازارهای استراتژیک جدید در مراکز شهری در سراسر اروپا ادامه می دهیم. " ما همچنین در حال تشدید حضور خود در بازارهای موجود هستیم. در حالی که تمرکز فعلی ما بر روی اروپا باقی می ماند، نقطه ای وجود خواهد داشت که ما شروع به نگاه کردن به فراتر از اروپا خواهیم کرد.
دور سری B باب دبلیو توسط Evli Growth با مشارکت Flashpoint، یکی از بنیانگذاران Supercell، Mikko Kodisoja، و Taavet+Sten - ابزار سرمایه گذاری که در سال 2021 توسط بنیانگذار Wise، Taavet Hinrikus و یکی از بنیانگذاران Teleport، Sten Tamkivi راه اندازی شد، رهبری شد.
ارسال نظر