اولین تصویر از قابلیت تعاملپذیری با پیامرسانهای خارجی در واتساپ برملا شد
اتحادیه اروپا در سالهای اخیر توانسته است با فشار بر شرکتهای فناوری، تغییرات مهمی را به نفع مصرفکنندگان رقم بزند که ازجمله آنها میتوان به آوردن درگاه USB-C به آیفونها یا مجبورکردن اپل به پشتیبانی از قابلیت سایدلود در iOS اشاره کرد. یکی دیگر از این تغییرات، اجبار پیامرسانهای محبوب مانند واتساپ به پشتیبانی و تعامل با رقبای خود است که میتواند ارتباط میان کاربران را آسانتر سازد. اکنون واتساپ درحال کار روی این تغییرات است و اولین تصویر از آن برملا شده است.
در گزارشی که اخیراً منتشر شده، یکی از رسانهها توانسته به قسمتی از کد تکمیلشده در ارتباط با قابلیت جدید واتساپ دسترسی پیدا کند. طبق این گزارش، بهنظر میرسد که ویژگی پشتیبانی از پیامرسانهای جانبی باید بهصورت دستی توسط کاربر فعال شود. به این منظور، کاربر باید از قسمت تنظیمات، وارد بخش اکانت شود و سپس گزینه Third-party chats را فعال کند. همچنین کاربران با ورود به قسمت Selected apps میتوانند انتخاب کنند که علاقه بهاشتراکگذاری شماره خود با کدام پیامرسانها خواهند داشت. برنامههای انتخابشده به کاربران اجازه میدهند تا از طریق شماره همراه به پروفایل شخص در واتساپ دسترسی داشته باشند و بتوانند به او پیام دهند.
مشابه با کاری که اپل برای سایدلود برنامهها کرد، واتساپ نیز در هنگام فعالکردن دستی قابلیت تعامل، اقدام به نمایش پیغام هشداری برای کاربر میکند. در این پیغام اشاره شده که امکان کلاهبرداری از طریق پیامهای دریافتی از سایر پیامرسانها بیشتر است. در سوی دیگر، ذکر شده که احتمال دارد قوانین دیگر پیامرسانها در نحوه نگهداری و استفاده از دادههای کاربران با واتساپ متفاوت باشد. شایان ذکر است که فعلاً در هنگام ارسال پیامهای بین پلتفرمی، تنها امکان واردکردن متن ساده در کنار تصویر و ویدیو وجود دارد و پشتیبانی از موارد دیگری مثل استیکرها، ریاکشنها، پیامهای حذفشونده و... وجود ندارد. امکان ارسال پیام به گروهها یا ایجاد گروه بین دو یا چند پلتفرم نیز هنوز درنظر گرفته نشده است.
پشتیبانی از سایر پیامرسانها در واتساپ چگونه است؟
اگرچه اتحادیه اروپا قوانینی را برای مبارزه با انحصارگرایی شرکتهای فناوری وضع کرده، اما شیوه دقیقی برای اجرای این قوانین ابلاغ نکرده است. همین مسئله معمولاً باعث میشود تا شرکتها بتوانند روشهایی برای سختترکردن استفاده از قابلیتهای جدید درنظر بگیرند تا همچنان قادر به حفظ انحصار در پلتفرمهای خود باشند. برای مثال، اپل امکان سایدلود اپلیکیشنها در iOS را تنها در اختیار کاربران اروپایی خود قرار داده و انجام آن نیز با کمی پیچیدگی همراه است؛ بهطوریکه احتمال دارد بسیاری از کاربران عادی علاقه چندانی به این کار نشان ندهند.
انتظار میرفت که اجبار متا به پشتیبانی از سایر پیامرسانها در واتساپ با رویه مشابهی همراه شود؛ مخصوصاً با توجه به این موضوع که متا حتی امکان جابهجایی پیام بین پلتفرمهای مختلف خود مثل اینستاگرام و واتساپ را به کاربران نمیدهد. متا در ماههای پیش جزئیات کمی پیرامون نحوه پشتیبانی از سایر پیامرسانها منتشر کرد؛ اما موضع رسمی این شرکت، عدم انتشار جهانی این ویژگی بوده است و آن را تنها به کاربران اروپایی محدود میکند.
پشتیبانی واتساپ از پیامرسانهای دیگر موجب میشود کاربران بتوانند از طریق رقبای این اپلیکیشن، اقدام به ارسال یا دریافت مستقیم پیام کنند. ازجمله اصلی ترین اپلیکیشنهایی که از این تغییر سود میبرند میتوان به سیگنال و تلگرام اشاره کرد؛ درنتیجه کاربران دیگر نیازی به جابهجایی میان برنامههای مختلف برای دسترسی به چتها نخواهند داشت و میتوانند روی پلتفرم دلخواه خود باقی بمانند. متا تضمین داده است که تمامی مقررات و رمزگذاریهای لازم برای جابهجایی دادهها بهمنظور حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران را رعایت خواهد شد.
خبرکاو
ارسال نظر