Temu متهم به نقض DSA اتحادیه اروپا در بستهای از شکایات مصرفکننده است
گروههای حمایت از مصرفکننده در سراسر اتحادیه اروپا شکایتهای هماهنگ شدهای را علیه Temu تنظیم کردهاند و پلتفرم تجارت الکترونیک فوقالعاده کمهزینه متعلق به چین را متهم به نقضهای مرتبط با قانون خدمات دیجیتال این اتحادیه (DSA) کردهاند. Temu تنها یک سال پیش در این منطقه راه اندازی شد، اما اخیراً گزارش داده است که بیش از 75 میلیون کاربر ماهانه از آن گذشته است.
جریمه های نقض تایید شده حاکمیت آنلاین اتحادیه اروپا و رژیم ایمنی بازار می تواند تا 6 درصد از گردش مالی جهانی سالانه مادر پلتفرم برسد. برای برخی مراجع، Pinduoduo والدین Temu درآمدی نزدیک به 35 میلیارد دلار را برای سال 2023 گزارش کرد که تقریباً دو برابر سال قبل است. تخمین زده می شود که Temu حدود 23 درصد از این مقدار را در سال گذشته به خود اختصاص دهد.
BEUC، سازمان مصرفکننده اروپایی که نماینده 45 گروه منطقهای حمایت از مصرفکننده در 31 کشور اتحادیه اروپا است، روز پنجشنبه اعلام کرد که شکایتی را علیه Temu به کمیسیون اروپا ارسال کرده است و از اتحادیه اروپا خواسته است که فوراً آن را به عنوان یک پلت فرم آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) معرفی کند. تحت DSA (وضعیت VLOP به این معنی است که Temu باید از قوانین شفافیت الگوریتمی و پاسخگویی اضافی، از جمله کاهش ریسک سیستمیک پیروی کند. سایر VLOP های تجارت الکترونیکی عبارتند از Alibaba، Amazon، Booking.com، Google Shopping و Zalando.)
در همان زمان، 17 سازمان عضو BEUC در سراسر بلوک شکایات DSA را با مقامات ملی حمایت از مصرف کننده خود تسلیم کرده اند - و Temu را به نقض قوانین عمومی مقررات که از اواسط فوریه در مورد Temu اعمال شده متهم می کنند.
شکایات هماهنگ شده ادعا می کنند که غول تجارت الکترونیکی در برآورده کردن مجموعه ای از الزامات DSA، از جمله الزامات ردیابی معامله گران، شکست خورده است. قوانین علیه طراحی دستکاری؛ و شفافیت در مورد الگوریتم های توصیه کننده محصول.
Monique Goyens، مدیر کل BEUC، در بیانیهای اظهار داشت: بازار را به «مملو از تکنیکهای دستکاری» متهم کرد که برای تشویق مصرفکنندگان به خرجکردن بیشتر طراحی شده است و ادعا کرد که اطلاعات کافی در مورد معاملهگران «معمولاً مصرفکنندگان را در تاریکی میگذارند که چه کسی چه کسی است. آنها در حال خرید محصولات هستند."
او گفت : "این عدم قابلیت ردیابی باعث می شود مصرف کنندگان نتوانند تصمیمی آگاهانه بگیرند یا بدانند آیا یک محصول با قوانین ایمنی اتحادیه اروپا مطابقت دارد یا خیر."
گروههای حمایت از مصرفکننده همچنین نگرانیهایی را در مورد ایمنی جزئی مطرح میکنند و به این نکته اشاره میکنند که آپشن های تخفیف شدید قیمت و گیمیفیکیشن موجود در پلتفرم Temu احتمالاً برای کودکان جذاب است.
آنها در این شکایت استدلال میکنند: «Temu به کاربران خود یک محیط آنلاین امن، قابل پیشبینی و قابل اعتماد را همانطور که قانون میطلبد تضمین نمیکند». از جمله، ما نگرانیهای شدیدی داریم که مصرفکنندگان طعمه تکنیکهای دستکاری شوند، اینکه Temu از ردیابی معاملهگرانی که بر روی پلتفرم خود کار میکنند اطمینان حاصل نمیکند، یا اینکه عملکرد کلی آن مبهم باقی میماند، که همگی ناقض قانون خدمات دیجیتال هستند. ”
این گروهها همچنین هشدار میدهند: «در نهایت، تعداد بالای محصولات خطرناک فروخته شده در Temu توسط معاملهگران غیرقابل ردیابی، از طریق شیوههای دستکاری و سیستمهای توصیهگر غیرشفاف، ترکیبات یک کوکتل سمی هستند که احتمالاً به حریم خصوصی، ایمنی و امنیت خردسالان آسیب میرساند».
شکایات هماهنگ به دنبال برخی اقدامات فردی گروه های مصرف کننده نگران ایمنی و قانونی بودن محصولات برای فروش در بازار Temu است.
به عنوان مثال، پاییز گذشته، گروه مصرف کننده ایتالیایی Altroconsumo آزمایشی از لوازم آرایشی خریداری شده در این پلتفرم را انجام داد و متوجه شد که اکثریت قریب به اتفاق مواد تشکیل دهنده را فهرست نکرده اند (یا به طور کامل فهرست می کنند). در اوایل سال جاری، سازمان مصرفکننده آلمانی vzbv نگرانیهایی را در مورد بررسیهای گمراهکننده محصولات و تخفیفهای قیمتی که در این پلتفرم نمایش داده میشود، مطرح کرد.
از آنجایی که Temu در حال حاضر یک VLOP تعیینشده نیست، نظارت آن بر قوانین کلی DSA بر عهده هماهنگکنندگان خدمات دیجیتال صالح در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که سرویسش در آنجا فعالیت میکند. سازمان دیده بان رسانه ای ایرلند، Coimisiún na Meán، در جریان است که Temu یک سال پیش یک دفتر در دوبلین افتتاح کرد.
با این حال، این شکایت احتمالاً فشار بر اتحادیه اروپا برای تعیین Temu به عنوان VLOP را افزایش می دهد. یکی از سخنگویان کمیسیون به ما بيان کرد که از اینکه Temu اخیراً بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا را گزارش کرده است - که آستانه ایجاد وضعیت VLOP است - آگاه است و گفت : "ما با این پلتفرم با توجه به تعیین احتمالی در آینده در تماس هستیم. "
برای نظر دادن با Temu تماس گرفته شده است.
ماه گذشته Shein، یکی دیگر از غولهای تجارت الکترونیک چینی که در رقابت شدید با Temu - از جمله در رابطه با گسترش بازار بینالمللی - گرفتار شده است، پس از گزارش عبور از آستانه 45 میلیون MAU توسط اتحادیه اروپا به عنوان DSA VLOP معرفی شد.
در حالی که در ماه مارس، اتحادیه اروپا اولین تحقیقات DSA خود را در یک بازار آغاز کرد و پلتفرم تجارت الکترونیک دیگر متعلق به چین - AliExpress Alibaba - را هدف قرار داد که در موج اول نامگذاری ها در آوریل سال گذشته به عنوان VLOP نامگذاری شده بود.
کمیسیون سپس بيان کرد که به AliExpress به نقض قوانین DSA در زمینه های مرتبط با مدیریت و کاهش خطرات مشکوک است. تعدیل محتوا و مکانیسم رسیدگی داخلی به شکایات آن؛ شفافیت سیستم های تبلیغاتی و توصیه کننده؛ قابلیت ردیابی معامله گران؛ و دسترسی به داده ها برای محققان تحقیقات - یکی از چندین موردی که اتحادیه اروپا از زمان مهلت انطباق با این پلتفرمهای بزرگتر در سال گذشته آغاز کرده است - همچنان ادامه دارد.
ارسال نظر