
شرکتهای تجاری رصد زمین هر روز حجم بیسابقهای از تصاویر و دادهها را جمعآوری میکنند، اما خرید حتی یک تصویر ماهوارهای میتواند دست و پا گیر و زمان بر باشد. SkyFi، یک استارتآپ دو ساله، به دنبال تغییر آن با یک اپلیکیشن و API است که سفارش یک تصویر ماهوارهای را به آسانی با کلیک چند دکمه در تلفن هوشمند یا رایانه آسان میکند.
SkyFi ماهواره نمی سازد یا راه اندازی نمی کند. در عوض، با بیش از دوجین شرکت همکاری می کند تا انواع مختلفی از تصاویر ماهواره ای - از جمله رادار نوری، دیافراگم مصنوعی (SAR) و ابرطیفی - را مستقیماً از طریق وب و برنامه تلفن همراه به مشتری تحویل دهد. یک کاربر SkyFi می تواند یک ماهواره را برای گرفتن یک تصویر خاص یا انتخاب از یک کتابخانه از تصاویر قبلی انتخاب کند. برخی از شرکای SkyFi شامل شرکتهای عمومی مانند Satellogic و همچنین استارتآپهای جدیدتر مانند Umbra و Pixxel هستند.
این استارتاپ رویکرد قرن بیست و یکمی را به صنعت رصد زمین در پیش گرفته است. بیل پرکینز و لوک فیشر، بنیانگذاران SkyFi تاکید می کنند که شرکت آنها بر تجربه کاربری و ایجاد یک فرآیند خرید یکپارچه برای مصرف کننده متمرکز است، در تضاد شدید با آنچه فیشر آن را "مدل های تجاری مبتنی بر دهه ۸۰ و ۹۰" می نامید.
بیل پرکینز در پادکست فضایی TerraWatch گفت: "ما بسیار مشتری مدار هستیم." این صنعت بر علم و محصول متمرکز است.
ماموریت SkyFi در بین سرمایه گذاران طنین انداز شده است. این شرکت یک دور اولیه ۷ میلیون دلاری به رهبری Balerion Space Ventures را با مشارکت سرمایهگذاران فعلی J2 Ventures و شرکت VC Moving Capital از فارغالتحصیلان اوبر بست. بیل پرکینز نیز شرکت کرد. SkyFi تا به امروز بیش از ۱۷ میلیون دلار جمع آوری کرده است.
این استارتاپ سه نوع مشتری را هدف قرار داده است: مصرف کنندگان فردی؛ مشتریان شرکت های بزرگ، از بخش های عمودی شامل کشاورزی، معدن، امور مالی، بیمه و غیره. و دولت ایالات متحده و مشتریان دفاعی. راه حل SkyFi حتی برای این مشتریان اخیر که ممکن است تجربه زیادی در کار با شرکت های ماهواره ای داشته باشند و می توانند از عهده هزینه های بالا در بازار سنتی برآیند، جذاب است.
«اگرچه ما شرکتهایی داریم که شرکتهای چند میلیارد دلاری هستند که از پلتفرم ما استفاده میکنند و میتوانند یک سال قرارداد چند میلیون دلاری با [هر] شرکت دولتی ماهوارهای داشته باشند، آنها نسبت به هزینهها آگاهتر هستند و اینجاست که این پیشنهاد SkyFi وارد میشود.» فیشر گفت.
پرکینز و فیشر به طور مستقیم مشکلات بازار تصاویر ماهواره ای سنتی را تجربه کردند. برای پرکینز، روند تلاش برای خرید تصاویر ماهواره ای برای صندوق تامینی خود به اندازه کافی ناامید کننده بود که تصمیم گرفت خودش این مشکل را حل کند.
او تصمیم گرفت با فیشر، یک افسر هوانوردی ارتش که تجربه کاری او در Uber Elevete، Joby Aviation و Shield Capital فعالیت می کند، تیم شود. این دو در دسامبر ۲۰۲۱ اسکای فای را وارد کردند و اولین محصول ارائه شده در ژانویه گذشته را رسماً عرضه کردند. از امروز، این شرکت بیش از ۲۰۰۰۰ حساب کاربری از ۱۸۵ کشور جهان در این پلتفرم ثبت کرده است.
یکی از شرطبندیهای آنها این است که فرآیند فروش بیش از حد بوروکراتیک و زمانبر، در واقع تقاضا برای تصاویر ماهوارهای را محدود کرده است. SkyFi با آسانتر کردن خرید - و ارائه قیمت شفاف - پایگاههای مشتریان جدید و موارد استفاده را پیشبینی میکند.
فیشر گفت: "دکمه "فروش تماس" در SkyFi وجود ندارد و هرگز نخواهد بود. "زیرا این فقط صنعت را خراب می کرد."
با نگاهی به آینده، استارت آپ مستقر در آستین، تگزاس در حال برنامه ریزی برای ادغام بینش و قابلیت های تجزیه و تحلیل در برنامه SkyFi است. این ویژگی به ویژه برای مشتریان علاقه مند به تصاویر ابرطیفی یا SAR مفید خواهد بود. این شرکت همچنین قصد دارد بهروزرسانیهای ویژگیهای بیشتری را انجام دهد زیرا ارائهدهندگان بیشتری - از ماهوارهها گرفته تا بالنهای استراتوسفری و هواپیماهای بدون سرنشین - به پلتفرم را ادغام میکند.
فیشر گفت: «من SkyFi را به عنوان نتفلیکس دنیای جغرافیایی میدانم، جایی که به Umbra، Satellogic و Maxar به عنوان استودیوهای فیلم جهان فکر میکنم. من فقط از آنها می خواهم که محتوای عالی تولید کنند و آن را روی پلتفرم قرار دهند."