Renda، که انجام سفارشات را برای مشاغل در آفریقا فراهم می کند، 1.9 میلیون دلار دریافت می کند
صنعت لجستیک در نیجریه، مانند هر بخش غیررسمی، با زیرساختهای ضعیف و سایر ناکارآمدیها دست و پنجه نرم میکند و این امر، جابجایی و ذخیرهسازی کالا را برای مشاغل - چه بزرگ و چه کوچک - دشوار میکند.
بسیاری از استارتآپها با چالشهای تحویل مایل میانی و آخرین مایل مقابله کردهاند، اما یکی از حوزههای دستنخورده راهحلی برای تحقق کامل ارائه میکند. رندا، یک استارت آپ سه ساله، این شکاف را با ساده کردن انجام سفارش و توزیع خرده فروشی برای مشاغل در آفریقا پر می کند. این راند 1.9 میلیون دلاری پیش از تخم گذاری را تضمین کرده است، پولی که برای بهبود پیشنهادات خود استفاده خواهد کرد. گسترش به شهرهای بیشتری در نیجریه و کنیا، دو بازاری که در حال حاضر در آنها وجود دارد. و شبکه مشارکت خود را در این بازارها گسترش دهد.
Ingressive Capital، یک VC در مراحل اولیه پان-آفریقایی، سهم 1.3 میلیون دلاری این دوره را رهبری کرد. سایر شرکت کنندگان شامل Techstars Toronto، Magic Fund، Golden Palm Investments، Reflect Ventures و Vastly Valuable Ventures بودند. علاوه بر این، Founders Factory Africa و SeedFi 600,000 دلار در بودجه بدهی کمک کردند.
استارتآپ تجمیع میکند و دسترسی به زیرساختهای سرتاسری را فراهم میکند که انجام سفارش را برای کسبوکارها بهینه میکند. راه حل آن به آنها امکان دسترسی به فضای ذخیره سازی انعطاف پذیر، نظارت و مدیریت موجودی، پردازش و انجام سفارشات، مدیریت تحویل و بازگشت، و دریافت و تطبیق پول نقد هنگام تحویل در زمان واقعی را می دهد.
مدیر عامل Ope Onaboye، در گفتگو با TechCrunch، توضیح داد که Renda از یک رویکرد نور دارایی استفاده می کند. مانند شرکت هایی مانند Flexport و ShipBob، رندا دارایی های خود را ندارد. درعوض، Renda با ارائه دهندگان مختلف در زنجیره شریک می شود - از انبارداری و دیگر شرکت های ذخیره سازی گرفته تا کسانی که با کامیون ها و دوچرخه ها تحویل می دهند و شرکت هایی که باید پرداخت ها را انجام دهند، زیرا بسیاری از تراکنش ها به صورت نقدی انجام می شود - اجازه می دهد راه حل هایی متناسب با نیازهای هر مشتری بدون نیاز به مشتری ارائه شود. داشتن ناوگان دارایی
به گفته Onaboye، این رویکرد به Renda کمک کرده است تا یک شبکه مشارکتی گسترده ایجاد کند که مشتریان خود را قادر می سازد تا به سرعت در سراسر کشور گسترش یابند. این پلتفرم دارای بیش از 300 شریک انبارداری و ذخیره سازی، بیش از 3000 دارایی تحویل، از جمله کامیون، ون و دوچرخه، و بیش از 2000 شریک جمع آوری پول است.
زیبایی رندا این است که ما هیچ دارایی نداریم. ما خودمان هیچ دارایی تحویل یا انبارداری نداریم. در عوض، ما از منابع موجود در سراسر کشور استفاده می کنیم. ما فضاهای ذخیره سازی و انبارهایی را که ممکن است کمتر مورد استفاده قرار گیرند، جمع آوری می کنیم و آنها را با مشاغلی که به راه حل های ذخیره سازی نیاز دارند، مرتبط می کنیم. " «به طور مشابه، ما داراییهای تحویل، از جمله ون، کامیون و دوچرخهها را داریم که ممکن است بیکار باشند و آنها را برای مدیریت تحویل در اختیار شرکتها قرار دهیم. چه کسبوکارها بخواهند تحویل خود را انجام دهند یا آنها را به ما بسپارند، رندا بستری را برای سادهسازی عملیات به طور کارآمد فراهم میکند.»
پایگاه مشتریان Renda از زمان راهاندازی آن در سال 2021 تکامل یافته است. این استارتآپ لجستیک که در ابتدا به مشاغل کوچک خدمات میدهد، اکنون به مشاغل تجارت الکترونیک، تولیدکنندگان FMCG، شرکتهای کشاورزی و تولیدکنندگان در سراسر کشور خدمات میدهد. مشتریان فعلی آن شامل OmniRetail، Jumia، M-KOPA و Dangote هستند که طیف متنوعی از مشاغل را که از راه حل آن برای نیازهای لجستیکی خود استفاده می کنند، برجسته می کند.
اولویت دادن به نهادهای سطح سازمانی، معمولاً مشتریان با ارزش بالاتر که به قراردادهای 12 تا 24 ماهه نسبت به مشاغل کوچک متعهد می شوند، به سود کسب و کار رندا بوده است. بهعنوان مثال، مدیرعامل این استارتآپ علاوه بر دستیابی به سودآوری، شاهد رشد سالانه 450 درصدی درآمدهایش نیز بوده است. این کاری نیست که ما یک شبه انجام دهیم زیرا باید آن روابط و زیرساخت ها را حول آن ایجاد می کردیم. اما نکته خوب این است که ما یک تیم مدیریتی و رهبری قوی با تجربه از استارتآپهای لجستیک و تجارت الکترونیک با سرمایه خوب ایجاد کردهایم.»
مدل درآمدی رندا حول پنج عامل کلیدی می چرخد: ذخیره سازی، تکمیل، رزرو وسیله نقلیه، تحویل و جمع آوری پول نقد. برای ذخیره سازی، مشتریان بر اساس متر مربع یا در سال پرداخت می کنند. هزینه خدمات تکمیلی به ازای هر مورد پردازش می شود. رزرو وسیله نقلیه مستلزم هزینه روزانه است. هزینه تحویل به ازای هر کالای تحویلی دریافت می شود و هزینه جمع آوری وجه نقد بر اساس درصدی از وجه نقد جمع آوری شده است.
آموخته های حاصل از تجارب لجستیک
لجستیک ذاتاً چالش برانگیز است، به ویژه در آفریقا، به دلیل ماهیت پراکنده و غیررسمی آن. کسبوکارهایی که نیازهای لجستیکی داشتند، قبلاً باید به انبارهای غیررسمی یا نمایندگیهای تحویل تکیه میکردند تا پلتفرمهای لجستیکی که اکثر آنها راهحلهایی را در میانه یا آخرین مایل ارائه میدادند، به راه بیفتند.
به گفته Onaboye، چنین کسب و کارهایی در ابتدا از این خدمات به طور جداگانه استفاده می کردند، اما متوجه شده اند که با راه حلی بهتر عمل می کنند که فراتر از میانه یا آخرین مایل ارائه می دهد و تمام جنبه های عملیات لجستیکی آنها را در طول زمان یکپارچه می کند. Haul247، Amitruck و Leta ارائه دهندگان مشابهی در سراسر آفریقا هستند.
"هدف ما این است که با ارائه یک پلت فرم جامع برای دسترسی به تمام خدماتی که برای گسترش در سراسر نیجریه و آفریقا بدون درگیر کردن چندین ارائه دهنده نیاز دارند، فرآیند را برای مشاغل ساده کنیم. این یک کار چالش برانگیز است، اما زمانی که یک پلت فرم محکم ایجاد کنیم و بر مدل تجمیع تسلط پیدا کنیم، مقیاس بندی بسیار آسان تر می شود.
پلتفرم لجستیک دارای تیم های شخص ثالثی است که عملیات ذخیره سازی و ناوگان را مدیریت می کنند. آنها مسئول فرآیندهای نصب، تأیید، تضمین کیفیت، نظارت و ارزیابی شرکای ذخیره سازی و تحویل رندا هستند. علاوه بر این، Onaboye از پیشینه خود برای داشتن یک شرکت تأییدیه که خدمات تحلیل پیشینه را برای کمک به این فرآیند ارائه می دهد، استفاده می کند.
پس از تکمیل این بررسیها، شرکا و رانندگان Renda میتوانند عملیات خود را روی برنامهها و داشبوردهای اختصاصی مدیریت کنند. این استارتاپ همچنین برنامه هایی را برای مصرف کنندگان و اهداف مدیریت داخلی ارائه می دهد.
همانطور که استارت آپ به مرحله بعدی رشد می رود، قصد دارد یک محصول مالی تعبیه شده را برای شرکای خود، به ویژه رانندگان معرفی کند. این محصول به رانندگان اجازه می دهد تا به وام های هفتگی دسترسی داشته باشند که از پرداخت های آنها کسر می شود. Onaboye می گوید این سرویس ارائه شده در این برنامه نیازهای مالی فوری رانندگان، مانند تعمیر خودرو را برطرف می کند. به گفته مدیرعامل، بیمه سلامت و کمک سوخت از دیگر خدماتی است که رندا برای رانندگان خود در دست اقدام دارد. او همچنین بيان کرد که این استارت آپ قصد دارد از هوش مصنوعی برای خودکارسازی فرآیندهای خود مانند کمک به شرکای خود در صرفه جویی در هزینه های لجستیک و بهینه سازی مسیرها استفاده کند.
ایده Renda زمانی شکل گرفت که Onaboye متوجه چالشهای موجودی و تحویل یک دوست در هنگام راهاندازی یک تجارت فروش اقلام از خانهاش شد. از زمان راه اندازی، این استارت آپ به بیش از 500 کسب و کار کمک کرده و به بیش از 100000 مشتری در 15 ایالت نیجریه رسیده است. رندا که ادعا می کند بیش از 250000 سفارش را پردازش کرده است، انتظار دارد گسترش آن در کنیا در اواخر سال 2023 به عنوان یک ورود به بازارهای دیگر در سراسر آفریقای شرقی باشد.
"پیوستن نیروها به رندا به عنوان یک سرمایه گذار برای ما یک حرکت استراتژیک است. مایا هورگان فامودو، موسس و شریک Ingressive Capital، گفت: راهحل فناوری رندا به یک نیاز حیاتی در اکوسیستمهای تولید و تجارت الکترونیک آفریقا پاسخ میدهد و دسترسی یکپارچه به زیرساختهای تکمیلی را ارائه میدهد. ما بهویژه تحت تأثیر سوابق آنها در توانمندسازی کسبوکارها برای رونق در این بازار و امور مالی از آغاز کسبوکارشان هستیم. با وجود تورم بالا و قیمت های سرسام آور برای حمل و نقل و ذخیره سازی، هرگز زمان بهتری برای رندا وجود نداشته است. ما تمرکز خود را بر بازارها و راهحلهایی که تجارت را ارتقا میدهند و ارزهای آفریقایی را با تسهیل صادرات تقویت میکنند، دو چندان میکنیم.»
ارسال نظر