OpenAI پیوند استراتژیک با فایننشال تایمز بریتانیا، از جمله استفاده از محتوا، انجام می دهد
OpenAI، سازنده چت ربات هوش مصنوعی ویروسی ChatGPT، یک قرارداد مجوز خبری دیگر در اروپا منعقد کرده است و فایننشال تایمز لندن را به فهرست رو به رشد ناشرانی که برای دسترسی به محتوا پرداخت میکنند، اضافه کرده است.
مانند قراردادهای قبلی مجوز ناشر OpenAI، شرایط مالی این ترتیبات عمومی نمی شود.
به نظر می رسد آخرین معامله نسبت به سایر ناشران اخیر OpenAI - مانند غول آلمانی Axel Springer یا به ترتیب با AP، Le Monde و Prisa Media در فرانسه و اسپانیا، راحت تر به نظر می رسد - زیرا این زوج به این ترتیب به عنوان یک " اشاره می کنند. قرارداد مشارکت استراتژیک و مجوز». (اگرچه مدیر عامل لوموند همچنین به "مشارکت" آن با OpenAI در ماه مارس به عنوان یک "حرکت استراتژیک" اشاره کرد. )
با این حال، ما میدانیم که این یک ترتیبات صدور مجوز غیرانحصاری است - و OpenAI هیچ گونه سهمی در گروه FT نمیگیرد.
در زمینه صدور مجوز محتوا، این دو نفر گفتند که این قرارداد استفاده OpenAI از محتوای FT برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی و در صورت لزوم برای نمایش پاسخهای هوش مصنوعی تولید شده توسط ابزارهایی مانند ChatGPT را پوشش میدهد، که تقریباً مشابه سایر معاملات ناشر آن است.
به نظر میرسد این عنصر استراتژیک بر روی FT تمرکز دارد و درک خود را از هوش مصنوعی مولد، به ویژه به عنوان یک ابزار کشف محتوا، تقویت میکند، و آنچه را که به عنوان همکاری با هدف توسعه «محصولات و آپشن های جدید هوش مصنوعی برای خوانندگان FT» ارائه میشود، نشان میدهد که ناشر اخبار مشتاق است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی را به طور کلی گسترش دهد.
FT در بیانیه مطبوعاتی خود نوشت: «از طریق این مشارکت، کاربران ChatGPT میتوانند خلاصههای منتخب، نقل قولها و پیوندهای غنی به روزنامهنگاری FT را در پاسخ به سؤالات مرتبط ببینند.
این ناشر همچنین بيان کرد که اوایل سال جاری مشتری محصول ChatGPT Enterprise OpenAI شد. در ادامه پیشنهاد میکند که میخواهد راههایی را برای تعمیق استفاده از هوش مصنوعی تحلیل کند، در حالی که در مورد قابلیت اطمینان خروجیهای خودکار و خطرات احتمالی برای اعتماد خواننده احتیاط میکند.
جان ریدینگ، مدیرعامل گروه افتی در بیانیهای نوشت: «این یک توافق مهم از چندین جنبه است. ارزش روزنامه نگاری برنده جوایز ما را به رسمیت می شناسد و به ما بینش اولیه در مورد نحوه نمایش محتوا از طریق هوش مصنوعی را می دهد.
او ادامه داد: «علاوه بر مزایای FT، پیامدهای گسترده تری برای صنعت وجود دارد. البته درست است که پلتفرمهای هوش مصنوعی به ناشران برای استفاده از مطالبشان پول میدهند. OpenAI اهمیت شفافیت، تخصیص و جبران را درک می کند - همه برای ما ضروری است. در عین حال، به وضوح به نفع کاربران است که این محصولات حاوی منابع معتبر باشند.»
مدلهای زبان بزرگ (LLM) مانند GPT OpenAI که ربات چت GPT را نیرو میدهد، به دلیل تواناییشان در ساختن اطلاعات یا "توهم" بدنام هستند. این نقطه مقابل روزنامه نگاری است، جایی که خبرنگاران برای تأیید صحت اطلاعاتی که ارائه می کنند تا حد امکان کار می کنند.
پس واقعاً جای تعجب نیست که اقدامات اولیه OpenAI به سمت صدور مجوز محتوا برای آموزش مدل بر روی روزنامه نگاری متمرکز شده است. غول هوش مصنوعی ممکن است امیدوار باشد که این به حل مشکل "توهم" کمک کند. (یک خط در روابط عمومی نشان می دهد که این مشارکت " با یادگیری از روزنامه نگاری FT به بهبود سودمندی مدل های [OpenAI] کمک می کند.")
با این حال، عامل محرک اصلی دیگری نیز در بازی وجود دارد: مسئولیت قانونی در مورد حق چاپ.
دسامبر گذشته، نیویورک تایمز اعلام کرد که از OpenAI شکایت می کند و ادعا می کند که محتوای دارای حق چاپ توسط غول هوش مصنوعی برای آموزش مدل ها بدون مجوز استفاده شده است. OpenAI مخالف است که اما یکی از راههای بسته شدن خطر شکایت بیشتر از سوی ناشران خبری، که محتوای آنها احتمالاً از اینترنت عمومی حذف شده است (یا بهطور دیگری جمعآوری شده است) برای تغذیه توسعه LLMها، پرداخت پول به ناشران برای استفاده از محتوای دارای حق چاپ است.
به نوبه خود، ناشران میخواهند از صدور مجوز محتوا مقداری پول نقد به دست آورند.
OpenAI به TechCrunch بيان کرد که «حدود دوازده» قرارداد ناشر امضا کرده است (یا «قریبالوقوع») و گفت که «بسیاری» دیگر نیز در دست ساخت هستند.
ناشران همچنین می توانند به طور بالقوه، برخی از خوانندگان را به دست آورند - مثلاً اگر کاربران ChatGPT تصمیم بگیرند روی نقل قول هایی که به محتوای آنها پیوند می دهند کلیک کنند. با این حال، هوش مصنوعی مولد همچنین میتواند استفاده از موتورهای جستجو را در طول زمان آدمخوار کند و ترافیک را از سایتهای ناشران خبری منحرف کند. اگر چنین اختلالی در راه باشد، برخی از ناشران اخبار ممکن است در ایجاد روابط نزدیکتر با افرادی مانند OpenAI احساس مزیت استراتژیک کنند.
درگیر شدن با هوش مصنوعی بزرگ برای ناشران نیز مشکلاتی را به همراه دارد.
ناشر فناوری CNET، که سال گذشته عجله داشت تا هوش مصنوعی مولد را به عنوان ابزار تولید محتوا بپذیرد - بدون اینکه استفاده از این فناوری را برای خوانندگان کاملاً روشن کند - زمانی که روزنامه نگاران Futurism خطاهای زیادی را در مقالات ماشینی آن پیدا کردند، اعتبار خود را بیشتر کرد. منتشر کرده بود.
FT برای تولید روزنامه نگاری با کیفیت شهرت خوبی دارد. پس مطمئناً جالب خواهد بود که ببینیم چگونه هوش مصنوعی مولد را در محصولات و/یا فرآیندهای اتاق خبر خود ادغام می کند.
ماه گذشته یک ابزار GenAI را برای مشترکین اعلام کرد - که اساساً به ارائه یک گزینه جستجوی زبان طبیعی در میان دو دهه محتوای FT کمک می کند ( پس ، اساساً این یک ارزش گفت ه است که هدف آن افزایش اشتراک برای روزنامه نگاری تولید شده توسط انسان است).
علاوه بر این، در اروپا عدم اطمینان قانونی استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT را به دلیل نگرانی های زیادی از قانون حفظ حریم خصوصی پنهان کرده است.
ارسال نظر