Linkup LLM ها را با منابع محتوای ممتاز (به صورت قانونی) متصل می کند
اگر از ChatGPT Search یا Perplexity استفاده کردهاید، میدانید که امکان جستجو در وب و دریافت نقلقولها به صورت درون خطی، این چترباتهای هوش مصنوعی را بسیار بهبود میبخشد. نتایج زمانی بهتر است که شامل اطلاعات به موقع باشد، و جستجوی وب ممکن است به اصطلاح توهمات را کاهش دهد (یعنی زمانی که یک هوش مصنوعی تولیدی اطلاعات نادرست را خروجی میدهد).
به همین دلیل است که استارت آپ فرانسوی Linkup در حال ساخت یک API است که به توسعه دهندگان امکان می دهد به محتوای وب از منابع معتبر و معتبر دسترسی داشته باشند و نتایج را به یک مدل زبان بزرگ (LLM) تحویل دهند تا پاسخ های خود را غنی کنند. بسیاری از توسعه دهندگان هوش مصنوعی این گردش کار را نسل گفت ه شده بازیابی (یا RAG) می نامند.
مهمتر از آن، آینده ربات های خراش دهنده نامشخص است. اگر هیچ توافق مالی از قبل موجود بین ناشران محتوا و نهادهایی که صفحات وب را میخراشند وجود نداشته باشد، این رباتها بدون پرداخت هزینه، محتوا را از وب باز بیرون میآورند و بسیاری از مردم از این معامله خوشحال نیستند - که باعث افزایش نظارتهای نظارتی در مورد آموزش هوش مصنوعی میشود.
هماکنون پروندههای حقوقی برجستهای مانند شکایت بین OpenAI، سازنده ChatGPT و نیویورک تایمز در جریان است - پس وضعیت در مورد خراشهای وب ممکن است در آینده نزدیک تغییر کند. به همین دلیل است که OpenAI قراردادهای چند ساله مجوز محتوا را با ناشران بزرگی مانند AP، Axel Springer، Condé Nast، El País، Financial Times، Le Monde و دیگران امضا کرده است.
ما این شرکت را در زمانی که OpenAI با منابع خبری معامله میکرد، برای اهداف آموزشی یا استنتاجی، راهاندازی کردیم تا پاسخهای مدلهای OpenAI و محصولات آنها را تقویت کنیم. فیلیپ میزراحی، بنیانگذار و مدیر عامل Linkup به TechCrunch گفت: "بسیار خوب، این عالی است زیرا ما بالاخره شرکت های هوش مصنوعی داریم که منابع خود را پرداخت می کنند." ارائه دهندگان محتوا برای - امیدوارم - منافع متقابل آنها.
در حال حاضر، ناشران محتوا با یک تصمیم دشوار در مورد اینکه چه کاری در مورد عطش GenAI برای داده انجام دهند، مواجه هستند. آنها میتوانند با استفاده از فایل ابرداده robots.txt (که نشان میدهد آیا یک وبسایت میتواند برای آموزش مدل هوش مصنوعی استفاده شود یا خیر) اسکراپرهای وب را مسدود کنند. علاوه بر این، آنها می توانند از شرکت های هوش مصنوعی که معتقدند حق چاپ آنها را نقض کرده اند شکایت کنند. از طرف دیگر، آنها می توانند به ربات ها اجازه دهند محتوای خود را آزادانه ایندکس کنند (آیا، YOLO؟). یا ممکن است بتوانند مجوز محتوا را به توسعه دهندگان هوش مصنوعی بدهند تا مقداری پاداش برای مالکیت معنوی خود دریافت کنند.
اما هزاران شرکت هوش مصنوعی (یا شرکت های فناوری که از هوش مصنوعی استفاده می کنند) وجود دارند که مقیاس و دسترسی OpenAI را ندارند. در عین حال، چیزی که در مورد وب عالی است این است که تعداد زیادی ناشر محتوا وجود دارد. اما این بدان معناست که یک ناشر محتوای کوچک معمولاً منابع مالی کافی برای طرح دعوی ندارد. همچنین به این معنی است که تغییر از یک مدل scraping به یک مدل مجوز برای میلیون ها وب سایت دشوار خواهد بود.
به همین دلیل است که Linkup فقط یک راه حل فنی نیست. این یک بازار است. یک واسطه بین ناشران محتوا و شرکت هایی که می خواهند پاسخ های LLM خود را با محتوای وب تقویت کنند.
Linkup قراردادهای مجوز محتوا را با ناشران امضا می کند و با CMS آنها یکپارچه می شود تا بتواند محتوا را از ناشران بدون هیچ گونه خراشیدن دریافت کند. سپس Linkup به شرکای محتوا بر اساس تعداد دفعات دسترسی به محتوای آنها توسط مشتریان Linkup پرداخت می کند.
میزراحی گفت: "ما واقعاً برنامه هایی را هدف قرار می دهیم که هوش مصنوعی را در محصولات خود پیاده سازی می کنند." پس ، مورد استفاده معمولی این است که من یک برنامه هوش مصنوعی با استفاده از مدلی از Mistral یا OpenAI ایجاد می کنم. من خط لوله خود را می سازم، اما باید این خط لوله را با اطلاعات خارجی غنی کنم.»
به عنوان یک نکته جانبی، در حالی که ChatGPT می تواند وب را مرور کند، مدل های GPT نمی توانند. OpenAI هم یک برنامه بسیار محبوب (ChatGPT) و هم LLM ارائه می دهد که توسعه دهندگان می توانند با یک API (GPT) استفاده کنند. اما جستجوی وب یک ویژگی ChatGPT است.
میزراحی همچنین به ما گفت: «نمونهای وجود دارد که من دوست دارم، یکی از مشتریان ما… یک برنامه داخلی برای فروشندگان خود ساخته است. از یک طرف، آنها تمام مزایای محصولات خود را فهرست کرده اند. و به لطف ما، آنها اطلاعات تازه و با کیفیتی را در مورد مشتریان بالقوه خود دریافت می کنند و آن را در Mistral LLM قرار می دهند. و Mistral's LLM قرار است نوعی زمینه فروش برای نمایندگان فروش ایجاد کند، که وقتی با سرنخ های مشتری تماس برقرار می کنند، آن را در مقابل خود خواهند داشت.
در ابتدا، Linkup تصمیم گرفت بر روی اطلاعات شرکتی و تجاری تمرکز کند. علاوه بر وبسایتهای خبری، این استارتآپ با پایگاههای اطلاعاتی دانش کار میکند - به Statista، Xerfi یا منابع دیگر در همین راستا فکر کنید.
این تنها استارتاپی نیست که روی ارائه محتوای ممتاز به LLM با قراردادهای مجوز در پشت صحنه کار می کند. قابل مشاهده ترین رقیب ScalePost است، استارت آپی که با Perplexity برای سرعت بخشیدن به معاملات مجوز خود با ناشران کار می کند.
Linkup چند ماه پیش از Axeleo Capital، Motier Ventures، Seedcamp و صدها فرشته تجاری، 3 میلیون یورو (3.2 میلیون دلار با نرخ ارز فعلی) را جمع آوری کرد. در حال حاضر حدود 10 نفر برای این استارت آپ مشغول به کار هستند و این استارت آپ قصد دارد در سال آینده 10 کارمند دیگر را استخدام کند.
ارسال نظر