Jolla سخت افزار هوش مصنوعی متمرکز بر حریم خصوصی را معرفی کرد
Jolla اولین نسخه از دستیار هوش مصنوعی مبتنی بر سرور شخصی خود را در حال ساخت به پایان رسانده است. این استارت آپ تازه متولد شده در حال ساخت یک دستگاه هوش مصنوعی متمرکز بر حریم خصوصی است - با نام مستعار Jolla Mind 2 ، که TechCrunch به طور انحصاری در MWC در ماه فوریه معرفی کرد.
در یک رویداد پخش زنده در روز دوشنبه، پیشسفارشها نیز آغاز شد و اولین واحدها قرار است اواخر امسال در اروپا ارسال شوند. پیشسفارشهای جهانی در ماه ژوئن آغاز میشود و برنامههایی برای ارسال اواخر امسال یا اوایل سال آینده وجود دارد.
در بیش از دو ماه از زمانی که اولین نمونه اولیه AI-in-a-box Jolla را با چاپ سه بعدی دیدیم، تبلیغات قابل توجهی در اطراف سایر دستگاه های هوش مصنوعی متمرکز بر مصرف کننده مانند Humane's Ai Pin و Rabbit R1 چرخیده است. اما علاقه اولیه در مواجهه با تجربیات ضعیف یا ناتمام کاربران کاهش یافته است - و این احساس که ابزارهای نوپای هوش مصنوعی برای آزمایش سنگین هستند، و کارایی کمی دارند.
به گفته مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران آنتی سارنیو، استارتاپ اروپایی پشت Jolla Mind 2 مشتاق است که دستگاه هوش مصنوعی خود در این دام نیفتد. به همین دلیل است که آنها "با دقت" حرکت می کنند - سعی می کنند از دام بیش از حد امیدبخش و کم ارائه جلوگیری کنند.
"من مطمئن هستم که این یکی از بزرگترین لحظات اختلال برای هوش مصنوعی است - ادغام با نرم افزار ما. این یک اختلال عظیم است. اما اولین رویکردها اساساً عجله داشتند و این مشکل بود.» او به TechCrunch گفت. "شما باید نرم افزاری را معرفی کنید که واقعا کار می کند."
بازخورد سخت است، اما با توجه به راه اندازی های اخیر منصفانه است.
Saarnio او میگوید که تیم در حال برنامهریزی برای ارسال چند صد دستگاه اولیه (حداکثر 500 دستگاه) از این دستگاه برای استفادهکنندگان اولیه در اروپا در پاییز امسال است - احتمالاً از جامعه مشتاقانی که در محصولات قبلی مانند سیستمعامل موبایل Sailfish خود ایجاد کرده بود، بهره میبرد.
قیمت Jolla Mind 2 699 یورو (با احتساب مالیات بر ارزش گفت ه) خواهد بود – پس سخت افزار آن به طور قابل توجهی گرانتر از آنچه تیم در ابتدا برنامه ریزی کرده بود، است. اما رم داخلی (16 گیگابایت) و فضای ذخیره سازی (1 ترابایت) بیشتر از آنچه که در ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود، وجود دارد. کمتر خوب: کاربران باید برای اشتراک ماهانه از 9.99 یورو هزینه کنند. پس این یک دستگاه هوش مصنوعی دیگر است که ارزان نخواهد بود.
عوامل هوش مصنوعی در یک جعبه زندگی می کنند
Jolla Mind 2 مجموعه ای از عوامل هوش مصنوعی را در خود جای داده است که برای موارد مختلف استفاده متمرکز بر بهره وری تنظیم شده اند. آنها برای ادغام با خدمات شخص ثالث مرتبط (از طریق APIها) طراحی شده اند تا بتوانند عملکردهای مختلفی را برای شما اجرا کنند - مانند یک عامل ایمیل که می تواند صندوق ورودی شما را تریاژ کند و پیام بنویسد و ارسال کند. یا یک نماینده مخاطب که جولا به طور خلاصه در MWC نمایش داد و می تواند مخزن اطلاعاتی در مورد افرادی باشد که با آنها تعامل دارید تا شما را در بالای شبکه حرفه ای خود نگه دارد.
در یک تماس ویدیویی با TechCrunch قبل از راهاندازی رسمی روز دوشنبه، Saarnio آخرین نسخه Jolla Mind 2 را به نمایش گذاشت - چند ویژگی که قبلاً ندیده بودیم، از جمله نماینده ایمیل فوقالذکر. یک ویژگی پیش نمایش و خلاصه سازی سند؛ قابلیت امضای الکترونیکی برای اسناد؛ و چیز جدیدی است که آن را "پایه های دانش" می نامد (بیشتر در زیر).
آپشن های متمرکز بر بهرهوری که شاهد نمایش آن بودیم، کار میکردند، اگرچه برخی مشکلات تأخیر قابل توجه وجود داشت. Saarnio معذرت خواه بيان کرد که دمو gremlins در اوایل روز شروع شده است و باعث بروز مشکلات در عملکرد لحظه آخری شده است.
جابجایی بین عامل ها نیز به صورت دستی در نسخه ی نمایشی رابط چت بات انجام شد، اما او بيان کرد که این کار از طریق درک معنایی هوش مصنوعی از پرسش های کاربر برای محصول نهایی خودکار می شود.
عوامل هوش مصنوعی برنامه ریزی شده عبارتند از: یک عامل تقویم؛ عامل ذخیره سازی؛ مدیریت کارها؛ عامل پیام (برای ادغام با برنامه های پیام رسان شخص ثالث)؛ و یک «نماینده مربی»، که آنها قصد دارند از برنامهها و دستگاههای ردیابی فعالیت و سلامت شخص ثالث استفاده کنند تا به کاربر اجازه دهند دادههای سلامت کمی خود را در دستگاه جستجو کند.
وعده پردازش خصوصی و روی دستگاه نقطه اصلی فروش محصول است. Jolla اصرار دارد که پرسشها و دادههای کاربر به صورت ایمن روی سختافزاری که در اختیار دارند، باقی بماند. به جای اینکه - برای مثال اگر از ChatGPT OpenAI استفاده می کنید - اطلاعات شخصی شما برای داده کاوی تجاری و فرصت سود دیگران در فضای ابری مکیده شود...
حریم خصوصی عالی به نظر می رسد، اما به وضوح باید تأخیر را به حداقل کاهش داد. با توجه به بهرهوری و راحتی که Jolla در کنار تمرکز استراتژیک اصلی آن بر روی فایروال کردن دادههای شخصی شما، به دنبال آن است، این اهمیت دوچندان است.
نکته اصلی این است که مدل هوش مصنوعی با پارامتر 3BN داخلی دستگاه (که Saarnio از آن به عنوان "مدل زبان کوچک" یاد می کند) می تواند به انواع منابع داده شخص ثالث متصل شود. این باعث میشود اطلاعات کاربر برای پردازش بیشتر و قابلیت توسعهپذیری در دسترس باشد، بدون اینکه نگران امنیت یا یکپارچگی اطلاعات خود با بهرهگیری از قدرت هوش مصنوعی باشند.
برای پرسشهایی که ممکن است مدل هوش مصنوعی محلی Jolla Mind 2 کافی نباشد، این سیستم به کاربران این امکان را میدهد که درخواستهای «off world» - به مدلهای زبان بزرگ شخص ثالث (LLM) ارسال کنند - در حالی که آنها را آگاه میکند که این کار را انجام دهند. به این معنی که آنها داده های خود را به خارج از فضای امن و خصوصی ارسال می کنند. Jolla با نوعی کدگذاری رنگی برای پیامها بازی میکند تا سطح حریم خصوصی دادهها را نشان دهد (مثلاً آبی برای ایمنی کامل در دستگاه، قرمز برای اینکه دادههای شما در معرض هوش مصنوعی تجاری قرار میگیرند، پس همه شرطبندیهای حریم خصوصی غیرفعال هستند).
Saarnio تایید کرد که عملکرد آن در ذهن تیم خواهد بود زیرا آنها روی ظرافت محصول کار می کنند. او گفت: «این قانون اساساً یک قانون قدیمی است که اگر میخواهید پیشرفت کنید، باید پنج برابر بهتر از راهحلهای موجود باشد.
امنیت نیز قطعاً باید در اولویت باشد. سخت افزار کارهایی مانند راه اندازی یک اتصال VPN خصوصی را انجام می دهد تا دستگاه تلفن همراه یا رایانه کاربر بتواند به طور ایمن با دستگاه ارتباط برقرار کند. Saarnio اضافه کرد که در صورت خرابی یا از دست رفتن سخت افزار، یک نسخه پشتیبان مبتنی بر ابر رمزگذاری شده از اطلاعات کاربر وجود خواهد داشت که روی جعبه ذخیره می شود.
اینکه کدام معماری رمزگذاری دانش صفر را انتخاب می کنند تا اطمینان حاصل شود که دسترسی خارجی به داده ها امکان پذیر نیست، یک ملاحظات مهم برای کاربران آگاه به حریم خصوصی خواهد بود. این جزئیات هنوز در حال کشف شدن است.
سخت افزار هوش مصنوعی با هدف؟
یکی از انتقادات بزرگی که به دستگاههای اولیه هوش مصنوعی مانند Ai Pin Humane و Rabbit R1 وارد شده است، به شکل یک سوال ناخوشایند است: آیا این نمیتواند فقط یک برنامه باشد؟ از آنجایی که ، می دانید، همه در حال حاضر در حال بسته بندی یک گوشی هوشمند هستند.
این یک خط حمله نیست که به وضوح برای Jolla Mind 2 اعمال شود. برای یک چیز، جعبه محفظه هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است که ثابت باشد، نه متحرک. در جایی امن در خانه یا محل کار نگهداری شود. پس در بیشتر مواقع دو تکه سخت افزار را با خود حمل نخواهید کرد. در واقع، تلفن همراه (یا رایانه رومیزی) شما ابزار معمولی برای تعامل با Jolla Mind 2 است - از طریق یک رابط مکالمه به سبک چت بات.
بحث بزرگ دیگری که Saarnio برای توجیه Jolla Mind 2 به عنوان یک دستگاه مطرح میکند این است که تلاش برای اجرای یک رویکرد به سبک سرور شخصی برای پردازش هوش مصنوعی در فضای ابری سخت یا واقعاً گرانقیمت است.
"من فکر می کنم اگر مجبور باشید LLM محلی را برای هر کاربر جداگانه اجرا کنید، مقیاس کردن زیرساخت های ابری بسیار دشوار خواهد بود. باید یک سرویس ابری همیشه در حال اجرا باشد. زیرا شروع مجدد آن ممکن است پنج دقیقه طول بکشد، پس نمیتوانید واقعاً از آن به این شکل استفاده کنید.» او استدلال کرد. شما می توانید نوعی راه حل داشته باشید که برای مثال روی دسکتاپ خود دانلود کنید، اما سپس می توانید از آن با گوشی هوشمند خود استفاده کنید. همچنین، اگر می خواهید یک محیط چند دستگاهی داشته باشید، فکر می کنم این نوع سرور شخصی تنها راه حل است.
پایگاه دانش فوقالذکر نوع دیگری از ویژگی عامل هوش مصنوعی است که به کاربر این امکان را میدهد تا به دستگاه دستور دهد تا برای گسترش بیشتر ابزار، به مخازن اطلاعاتی متصل شود.
Saarnio نمونه ای از یک انبار اطلاعاتی مدیریت شده در مورد جنگل زدایی در آفریقا را نمایش داد. هنگامی که یک پایگاه دانش در دستگاه وارد شد، برای کاربر وجود دارد تا آن را پرس و جو کند - افزایش توانایی مدل برای پشتیبانی از آنها در درک بیشتر در مورد یک موضوع خاص.
او توضیح داد: «کاربر [میتواند بگوید] «هی، من میخواهم درباره جنگلزدایی آفریقا یاد بگیرم». «سپس عامل هوش مصنوعی او میگوید ما یک ارائهدهنده در اینجا داریم [که] یک پایگاه دانش خارجی در این مورد ایجاد کرده است. آیا می خواهید به آن وصل شوید؟ و سپس می توانید با این پایگاه دانش چت را شروع کنید. همچنین می توانید از آن بخواهید که خلاصه یا سند/گزارش در مورد آن یا مواردی از این دست تهیه کند.
او گفت : "این یکی از چیزهای بزرگی است که ما به آن فکر می کنیم - اینکه باید اطلاعات درجه بندی شده در اینترنت داشته باشیم." پس میتوانید از یک رهبر فکری یا استادی از حوزهای مانند علم آب و هوا بخواهید که یک پایگاه دانش ایجاد کند - همه مقالات تحقیقاتی مرتبط را بارگذاری کند - و سپس کاربر... میتواند نوعی اعتماد داشته باشد که کسی این اطلاعات را درجهبندی کرده است.
اگر جولا بتواند این پرواز را بسازد، می تواند بسیار هوشمندانه باشد. LLM ها نه تنها اطلاعات را جعل می کنند، بلکه مزخرفات ساختگی را طوری ارائه می کنند که گویی حقیقت مطلق است. پس ، چگونه کاربران وب که در یک چشم انداز محتوای اینترنتی تولید شده توسط هوش مصنوعی در حال گشت و گذار هستند، می توانند مطمئن شوند که آنچه در معرض آن قرار می گیرند، اطلاعات درستی است؟
پاسخ استارتآپ به این بحران دانش با مقیاس سریع این است که به کاربران اجازه دهد مدل هوش مصنوعی روی دستگاه خود را به منبع یا منابع حقیقت ترجیحی خود نشان دهند. این یک راه حل خوشایند انسان محور برای مشکل حقیقت هوش مصنوعی بزرگ است. مدلهای کوچک هوش مصنوعی بهعلاوه منابع دادهای که هوشمندانه انتخاب شدهاند نیز میتوانند نوع سازگار با محیطزیستتری از ابزار GenAI را نسبت به هوش مصنوعی بزرگ با رویکرد تخلیه انرژی، محاسبات و دادههای سنگین ارائه دهند.
البته، Jolla برای اینکه این ویژگی کار کند به پایگاه های دانش مفیدی نیاز دارد. این پیشبینی میکند که این موارد توسط کاربران و جامعه وسیعتری که امیدوار است از این رویکرد حمایت کنند - سرپرستی و رتبهبندی شوند. Saarnio فکر می کند که این یک سوال بزرگ نیست. او پیشنهاد می کند که کارشناسان حوزه به راحتی می توانند مخازن تحقیقاتی مفید را جمع آوری و به اشتراک بگذارند.
Jolla Mind 2 یک مسئله دیگر را برجسته می کند: اینکه چقدر تجربه کاربران فناوری از نرم افزار معمولاً بسیار خارج از کنترل آنها است. رابطهای کاربر معمولاً طوری طراحی میشوند که عمداً حواسپرتی/حواسپرتی یا حتی دستکاری آشکار باشند. پس یکی دیگر از نکات فروش این محصول در مورد کمک به مردم برای بازپس گیری نمایندگی خود از تمام الگوهای تاریک، لجن، اعلان ها و غیره و غیره است - هر چیزی که واقعاً شما را در مورد همه برنامه هایی که باید استفاده کنید آزار می دهد. می توانید از هوش مصنوعی بخواهید از طرف شما نویز را کاهش دهد.
Saarnio می گوید که مدل هوش مصنوعی می تواند محتوای شخص ثالث را فیلتر کند. به عنوان مثال، یک کاربر میتواند بخواهد فقط پستهای مرتبط با هوش مصنوعی را از فید X خود نشان دهد و مجبور نباشد در معرض چیز دیگری قرار گیرد. این مبلغ به یک ابرقدرت بر حسب تقاضا میرسد تا آنچه را که هستید و نمیخورید به صورت دیجیتالی شکل دهد.
او گفت : «کل ایده [این است] ایجاد یک محیط کار دیجیتالی صلح آمیز».
Saarnio بهتر از بسیاری می داند که با توجه به سابقه طولانی Jolla به عنوان یک سازنده تلفن هوشمند جایگزین، متقاعد کردن مردم برای خرید دستگاه های جدید چقدر دشوار است. پس جای تعجب نیست که این تیم همچنین در حال طراحی یک بازی مجوز B2B است.
او او میگوید این استارتآپ بزرگترین پتانسیل را برای افزایش میزان جذب دستگاههای هوش مصنوعی خود میبیند – با بیان اینکه میتوانند راهی برای فروش «صدها هزار» یا حتی میلیونها دستگاه از طریق شرکا داشته باشند. او اذعان می کند که فروش انجمن جولا حداکثر از چند ده هزار نفر فراتر نمی رود، که با مقیاس محدود طرفداران اختصاصی و مشتاق آنها مطابقت دارد.
مؤلفه هوش مصنوعی محصول تحت یک نهاد تجاری (جدید) به نام Venho AI در حال توسعه است. این شرکت علاوه بر مسئولیت مغز نرمافزاری که Jolla Mind 2 را تامین میکند، بهعنوان تامینکننده مجوز برای کسبوکارهای دیگری که میخواهند نسخههای برند خود را از مفهوم دستیار شخصی-سرور-کام-هوش مصنوعی ارائه دهند، عمل خواهد کرد.
Saarnio پیشنهاد میکند که شرکتهای مخابراتی میتوانند یکی از مشتریان هدف بالقوه برای صدور مجوز مدل هوش مصنوعی باشند – از آنجایی که این اپراتورهای زیرساخت بار دیگر به نظر میرسد که غولهای دیجیتالی را از دست میدهند، زیرا غولهای فناوری به سمت پخت هوش مصنوعی مولد در پلتفرمهای خود میروند.
اما، اول از همه. Jolla/Venho باید یک محصول قوی هوش مصنوعی ارسال کند.
او گفت : "ما باید ابتدا نرم افزار را به بلوغ برسانیم، و آن را با جامعه آزمایش و بسازیم - و سپس، پس از تابستان، بحث را با شرکای توزیع آغاز خواهیم کرد. "
ارسال نظر