Intuitive Machines پس از پایان یافتن کاوشگر، با پایان زودهنگام ماموریت ماه روبرو می شود
این شرکت در بهروزرسانی صبح روز سهشنبه اعلام کرد: اولین ماموریت Intuitive Machines به ماه به دلیل فرود فضاپیما در کنار آن، که نحوه قرارگیری صفحات خورشیدی را نسبت به خورشید تغییر داده است، به پایان خواهد رسید.
کنترلکنندههای پرواز همچنان برای تعیین عمر باقیمانده باتری، که میتواند بین 10 تا 20 ساعت باشد، کار میکردند. این فضاپیما که پنج روز پیش روی ماه فرود آمد ، انتظار میرفت 7 تا 10 روز کار کند.
Intuitive Machines هنگامی که هفته گذشته فضاپیمای خود به نام اودیسه را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آورد، تاریخ ساز شد. فرودگر اولین سخت افزار آمریکایی است که از زمان آخرین ماموریت آپولو با خدمه ناسا در سال 1972، سطح ماه را لمس می کند. همچنین این اولین فضاپیمای خصوصی است که بر روی ماه فرود آمده است - تا کنون - و نزدیک ترین فرودگر تا کنون به جنوب ماه است. قطب
اما زمانی که مقامات شرکت روز بعد در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی فاش کردند که فضاپیما در حین فرود واقعاً در نقطه ای واژگون شده است، موفقیت مهم تا حدودی از بین رفت. استیو آلتموس، مدیرعامل Intuitive Machines پیشنهاد کرد که ادیسه مستقیماً پایین نیامده، بلکه در یک زاویه جانبی فرود آمده است. او حدس زد که همچنین کمی خیلی سریع پایین آمد، که ممکن است باعث شود یکی از پاها به سنگ یا شکاف گیر کند و باعث نوک شود.
او گفت که فضاپیما احتمالاً بر اساس میزان نیرویی که توسط آرایههای خورشیدی تولید میشود، کمی بر روی یک سنگ قرار گرفته است. تصاویر ثبت شده توسط مدارگرد شناسایی ماه ناسا، ماهواره ای که بیش از یک دهه است در مدار ماه می چرخد و داده های سطح آن را جمع آوری می کند، اودیسه را بر روی سطح نشان می دهد و تایید می کند که در تنها 1.5 کیلومتری محل مورد نظر خود در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمده است.
Odysseus به ارسال داده های علمی و تصاویر مربوط به محموله های داخل هواپیما ادامه می دهد، اما این شرکت مشخص نکرد که آیا نرخ داده ها به دلیل موقعیت فرودگر محدود شده است یا خیر. در حالی که هیچ یک از محموله های علمی روی صفحه رو به سطح ماه قرار ندارد، دو آنتن فضاپیما اکنون به سمت زمین نشانه رفته اند.
هنوز مشخص نیست که آیا این روی جمعآوری دادهها تأثیر میگذارد یا خیر، اما آلتموس بيان کرد از دست دادن آنتنها یک «محدود کننده» است.
او جمعه گذشته گفت: «این آنتن ها برای انتقال به زمین غیرقابل استفاده هستند. پس این واقعاً یک محدودکننده است. توانایی ما برای برقراری ارتباط و دریافت دادههای مناسب بهگونهای که همه چیزهایی را که برای مأموریت نیاز داریم به دست آوریم، فکر میکنم از آنجایی که در کنارش هستیم، بیشترین خطر را داریم.»
فرود تاریخی Intuitive Machines تا حدودی به دلیل تفکر بسیار سریع کنترلکنندههای پرواز است که پس از یادگیری برد یابهای لیزری فضاپیما - که دادههای فرود ضروری مانند ارتفاع و سرعت افقی را جمعآوری میکنند، باید یک راهحل ناوبری بداهه بسازند. - کار نمی کردند قابل توجه است، آنها به جای آن به یکی از محموله های فرودگر، یک نمایشگر فناوری داپلر لیدار از ناسا، روی آوردند تا به فرود وسیله نقلیه بر روی سطح کمک کنند.
مقامات این شرکت بعداً فاش کردند که فاصله یاب لیزری به دلیل خطای انسانی و مبادلاتی که برای صرفه جویی در زمان و هزینه انجام شده است، به جای هرگونه مشکل فنی، کار خود را متوقف کردند. مایک هانسن، رئیس سیستمهای ناوبری Intuitive Machines، دیروز به رویترز گفت، مهندسان تصمیم گرفتند به دلیل هزینه و زمانبندی، سیستم لیزری را روی زمین آزمایش نکنند. مهندسان همچنین نتوانستند سوئیچ ایمنی فیزیکی سیستم را قبل از راهاندازی تغییر دهند.
Intuitive Machines و رهبری ناسا فردا میزبان دومین کنفرانس خبری تلویزیونی خواهند بود تا درباره بهروزرسانیهای این مأموریت بحث کنند.
ارسال نظر