IBM با خرید 6.4 میلیارد دلاری HashiCorp به سمت مدیریت ابر هیبریدی عمیقتر میرود.
آیبیام سالها پیش عاقلانه از تلاش برای تبدیل شدن به یک فروشنده زیرساختهای ابری صرف دوری کرد و تشخیص داد که هرگز نمیتواند با سه شرکت بزرگ: آمازون، مایکروسافت و گوگل رقابت کند. از آن زمان به سمت کمک به دپارتمانهای فناوری اطلاعات در مدیریت محیطهای ترکیبی پیچیده و استفاده از نفوذ مالی خود برای به دست آوردن مجموعهای از شرکتهای با مشخصات بالا رفته است.
این کار با خرید 34 میلیارد دلاری Red Hat در سال 2018 آغاز شد، با خرید Apptio در سال گذشته ادامه یافت و در روز چهارشنبه زمانی که شرکت اعلام کرد که فروشنده مدیریت ابری HashiCorp را به مبلغ 6.4 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد، ادامه یافت.
با HashiCorp، Big Blue مجموعهای از ابزارهای مدیریت چرخه حیات ابری و ابزارهای امنیتی را دریافت میکند، و شرکتی که به طور قابل توجهی سریعتر از سایر کسبوکارهای IBM در حال رشد است - اگرچه درآمد آن بر اساس استانداردهای IBM اندک است: 155 میلیون دلار در سه ماهه گذشته، 15 درصد بیشتر از سال گذشته. این امر همچنان آن را به یک تجارت سالم و رو به رشد برای آیبیام تبدیل میکند تا به ابزارهای ابری هیبریدی در حال رشد خود اضافه کند.
آرویند کریشنا، مدیرعامل آیبیام، مطمئناً ارزش این قطعه را در استراتژی ترکیبی شرکتش میداند، و او حتی یک مرجع هوش مصنوعی را برای اندازهگیری خوب مورد استفاده قرار داد. «HashiCorp سابقه اثبات شده ای دارد که مشتریان را قادر می سازد پیچیدگی زیرساخت های امروزی و گسترش برنامه ها را مدیریت کنند. وی در بیانیهای گفت: ترکیب پورتفولیوی و تخصص IBM با قابلیتها و استعداد HashiCorp، یک پلتفرم ابری ترکیبی جامع ایجاد میکند که برای عصر هوش مصنوعی طراحی شده است.
HashiCorp سال گذشته زمانی که مجوز ابزار متنباز Terraform خود را تغییر داد تا با این شرکت دوستانهتر باشد، خبرساز شد. جامعه ای که به ساخت Terraform کمک کرد راضی نبود و با راه اندازی یک جایگزین منبع باز جدید به نام OpenTofu پاسخ داد. HashiCorp اخیراً جامعه جدید را به سوء استفاده از کد منبع باز Terraform هنگام ایجاد فورک OpenTofu متهم کرد. اکنون که این شرکت بخشی از IBM است، جالب است که ببینیم آیا آنها همچنان به دنبال این خط فکری هستند یا خیر.
شایان ذکر است که Red Hat نیز در سال گذشته با تغییر شرایط مجوز منبع باز خود خبرساز شد و همچنین باعث ایجاد وحشت در جامعه منبع باز شد. شاید این شرکتها هم از منظر نرمافزاری و هم از نظر تغییر دیدگاههایشان در مورد منبع باز به خوبی با هم تطابق داشته باشند.
همین هفته، این شرکت با انتشار Infrastructure Cloud یک پلتفرم مفهومی جدید را معرفی کرد، مفهومی که باید به خوبی در کاتالوگ محصولات ابری هیبریدی IBM جای بگیرد. در حالی که آنها چیز زیادی از نظر عملکرد اضافه نکردند، پیشنهادات را زیر یک چتر واحد متحد کرد و فروش و بازاریابی را برای ارائه به مشتریان آسانتر کرد.
اگر IBM با HashiCorp مانند Red Hat رفتار کند، این شرکت استقلال خود را در خانواده محصولات IBM حفظ خواهد کرد. AVOA، یک شرکت تحقیقاتی که توسط تیم کرافورد مدیر ارشد اجرایی سابق اداره میشود، او میگوید این شرکت عاقلانه است که آن را بی طرف نگه دارد.
رزرو من این است که IBM از موضع خنثی Hashicorp در کار با چندین ارائهدهنده ابر دور شود و بر IBM Cloud تمرکز کند. من گمان می کنم که اینطور نباشد زیرا IBM اخیرا نشان داده است که چگونه با سایر ارائه دهندگان ابری بازتر است.
HashiCorp در سال 2012 تاسیس شد و پیش از عرضه عمومی در سال 2021 تقریباً 350 میلیون دلار جمع آوری کرد.
ارسال نظر