GrubMarket کره را خریداری می کند تا فناوری توزیع مواد غذایی خود را تقویت کند
بیشتر نحوه خرید غذا توسط مردم به صورت آنلاین تغییر کرده است - رستوران ها اغلب منوها را با کدهای QR جایگزین می کنند که به شما امکان می دهد با تلفن های هوشمند خود سفارش دهید، و خرید مواد غذایی با خدمات تحویل مانند Instacart متحول شده است. اما تا همین اواخر، طرف دیگر زنجیره تامین مواد غذایی - اینکه چگونه رستورانهای کوچک و خواربار فروشیهای محله غذا تهیه میکردند - تا حد زیادی به رسانههای فیزیکی، قلم و کاغذ بستگی داشت.
در حال حاضر، GrubMarket، که نرمافزار و خدماتی را ارائه میکند که به پیوند و مدیریت روابط بین تامینکنندگان مواد غذایی و مشتریانشان کمک میکند، امیدوار است که فرآیند توزیع را از طریق یک خرید جدید دیجیتالیتر و کارآمدتر کند.
این شرکت ها به طور انحصاری به TechCrunch گفتند که گراب مارکت مستقر در کالیفرنیا اخیرا Butter را خریداری کرده است، یک پلتفرم SaaS که هدف آن دیجیتالی کردن فرآیند توزیع سنتی غذا با هوش مصنوعی است. تیم هشت نفره Butter که در سال 2020 تأسیس شد، به GrubMarket میپیوندد و مجموعه نرمافزاری آن با فهرست پیشنهادات GrubMarket ادغام میشود.
مایک زو، بنیانگذار و مدیر عامل گراب مارکت، از افشای قیمت این معامله خودداری کرد، اما وینستون چی، یکی از بنیانگذاران باتر، به TechCrunch بيان کرد که "بیشتر طرف ها، از جمله سرمایه گذاران ما و ما، از این خروج پول در می آورند".
ارزش گذاری پس از پول باتر زمانی که در نوامبر سال 2022 به ازای هر PitchBook، 9 میلیون دلار سری A جمع آوری کرد، 39 میلیون دلار بود (شرکت با TechCrunch تأیید کرد که ارزیابی گزارش شده تقریباً درست است). این استارت آپ با حمایت سرمایه گذارانی از جمله Gradient Ventures متمرکز بر هوش مصنوعی گوگل، سرمایه غیرمعمول، Notation Capital، Collide Capital و سرمایه گذار فرشته جک آلتمن، در مجموع 12.3 میلیون دلار جمع آوری کرده است.
GrubMarket در چند سال گذشته خرید زیادی داشته است و تا به امروز بیش از 100 شرکت را خریداری کرده است. بیشتر این معاملات بر روی ادغام زنجیره تامین تمرکز دارند، زیرا این شرکت یک تجارت الکترونیک B2B را اداره می کند. از یک طرف، GrubMarket به طور مستقیم تولید و مواد تشکیل دهنده را از تولیدکنندگان تامین می کند و به خریدارانی مانند سوپرمارکت ها عرضه می کند. از سوی دیگر، نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای کسب و کار خود را به توزیع کنندگان می فروشد. این بی شباهت به موقعیت آمازون به عنوان یک بازار و ارائه دهنده SaaS نیست.
Butter، در کنار Farmigo و IOT Pay، یکی از معدود استارتآپهای دارای پشتوانه سرمایهگذاری در مجموعه GrubMarket است که هدف آن تقویت پشته فناوری آن است.
مشخص نیست که آیا گراب مارکت از سرمایه ترازنامه خود برای خرید استفاده کرده است یا خیر. با توجه به سابقه سودآوری و تامین مالی آن، اگر پول از جیبش خارج شود، تعجب آور نخواهد بود - ژو به TechCrunch بيان کرد که شرکت برای سه سال متوالی بر اساس EBITDA سودآور بوده است و نرخ درآمد سالانه آن در مسیر درستی قرار دارد. در سال 2024 به بیش از 2 میلیارد دلار برسد.
خو از اظهار نظر در مورد برنامه های جمع آوری کمک مالی GrubMarket خودداری کرد و تنها بيان کرد که تا به امروز "صدها میلیون دلار" جمع آوری کرده است. آخرین سرمایه گذاری عمومی اعلام شده GrubMarket در سال 2022 اتفاق افتاد، یک دور 120 میلیون دلاری که ارزش آن را بیش از 2 میلیارد دلار برآورد کرد. در اواخر سال 2021، بلومبرگ گزارش داد که این شرکت در حال "مصاحبه با بانک ها" برای عرضه اولیه اولیه سهام بالقوه در سال 2022 است.
برداشتن کره
GrubMarket به طور موثر در حال خرید یک رقیب کوچکتر است. در اوج همهگیری ویروس کرونا در سال 2020، چی و همبنیانگذارش، Shangyan Li، Butter را به عنوان یک راهحل عمودی یکپارچه SaaS راهاندازی کردند تا به عمدهفروشان کوچک و متوسط مواد غذایی کمک کند تا همه چیز را مدیریت کنند، از موجودی و روابط با مشتری گرفته تا سفارش. .
اینها لزوماً آپشن های منحصربهفرد نیستند - خود GrubMarket بسیاری از آنها را ارائه میکند - اما مانند بسیاری از استارتآپهای SaaS، Butter به سرعت وارد گروه هوش مصنوعی مولد شد و ابزارهایی را برای بهبود گردش کار کاربرانش توسعه داد.
فرآیند سفارش در صنایع غذایی عمده فروشی به ویژه برای تغییر آماده بود. تأمینکنندگان مواد غذایی معمولاً هنگام گوش دادن به پیامهای صوتی مشتریان خود - مانند سرآشپزی که در پایان روز پس از شمارش موجودی از یک رستوران تماس میگیرد - سفارشات را پایین میآورند یا در پیامهای متنی سفارشها حرکت میکنند. این فرآیند تصادفی اغلب منجر به سفارشات اشتباه یا گم شدن اقلام می شد. تجزیه و تحلیل فروش و عملکرد یک رویا باقی ماند.
با استفاده از هوش مصنوعی، Butter ویژگی هایی را برای کمک به توزیع کنندگان ایجاد کرد تا این نوع داده های ساختار نیافته را به اطلاعاتی تبدیل کنند که به راحتی قابل مشاهده، ردیابی و تجزیه و تحلیل باشد. این دستگاه از ترکیبی از مدلهای هوش مصنوعی شخص ثالث و هوش مصنوعی اختصاصی خود برای تبدیل یادداشتهای صوتی به فهرست ی از مواردی که رستورانها و سوپرمارکتها سفارش میدهند استفاده میکند. قبل از اینکه اطلاعات تولید شده توسط هوش مصنوعی وارد سیستم Butter شود، کاربران این فرصت را پیدا می کنند که آن را از نظر دقت تحلیل کنند. و از آنجایی که اطلاعات اکنون دیجیتال است، توزیع کنندگان می توانند فروش را تجزیه و تحلیل کرده و موجودی و قیمت خود را بهینه کنند.
لی گفت: «هر نماینده فروش در سمت توزیعکننده به معنای واقعی کلمه پنج ساعت در روز را صرف رونویسی پیامهای متنی و سفارشهای پست صوتی میکند، پس افزایش بهرهوری و کاهش دستی فرآیند بسیار زیاد است.
مهمتر از آن، Butter از مشتریان خود نمی خواهد که یک گردش کار کاملاً جدید را بیاموزند. «نه توزیعکنندگان و نه رستورانها نمیخواهند نحوه برقراری ارتباط خود را تغییر دهند. ما گردش کار آنها را تغییر نمی دهیم، اما به آنها کمک می کنیم تا دانش فروش را متمرکز کنند.
«هر مرحله [توزیع غذا] را می توان با هوش مصنوعی تقویت کرد. حتی اگر جایگزین انسانها نباشیم، هوش مصنوعی به راحتی میتواند به فروش ۱۰ برابری کمک کند. ما با سفارش شروع می کنیم زیرا این به وضوح بزرگترین نقطه درد است.
همانطور که مشخص شد، قابلیت هوش مصنوعی Butter انگیزه ای بود که GrubMarket برای خرید و ادغام با رقیب جوانش نیاز داشت.
معامله سریع دستور روز است
چهار سال پس از ساخت باتر، چی و لی محصول چسبناکی داشتند، اما خود را در تلاش برای افزایش مشتریان خود بدون کانال توزیع قوی دیدند.
با نگاهی به صنعت، آنها متوجه شدند که قدرتمندترین رقیبشان، GrubMarket، به مشتری مورد نیاز خود رسیده است. آنها همچنین دریافتند که Butter می تواند نقش مکمل GrubMarket ایفا کند. چی و لی تصمیم گرفتند پیشنهاد ادغام را به خو بدهند.
چی تصمیم خود برای فروش شرکت را منعکس کرد: "خندق فناوری نیست، بلکه داده است، و ما فکر کردیم، "وای، GrubMarket همه داده ها را دارد."
Xu قبلاً در آن زمان نام Butter را شنیده بود زیرا این استارتآپ مشتریانی از GrubMarket را جذب کرده بود. شو گفت: «[کره] سختتر با مشتری کار میکند […] حتی یک تیم در انبار مشتری خوابیده بودند تا کار را انجام دهند». اما همه ما می دانیم که ساخت یک سیستم ERP نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد. تیم وینستون تنها حدود 12 میلیون دلار جمع آوری کرد، پس ادامه ساختن یک سیستم ERP پیچیده دشوار بود.
به گفته Xu، GrubMarket برنامههایی برای خودکارسازی مدیریت سفارش داشت، اما منابع توسعه آن «کاملاً بارگذاری شده» و روی آپشن های دیگری مانند استفاده از هوش مصنوعی برای استخراج هوش مشتری از دادههای خام متمرکز بود. پس وقتی باتر این معامله را پیشنهاد کرد، هم افزایی های تکنولوژیکی بلافاصله آشکار شد. علاوه بر این، این استارتآپ در بخشی که گراب مارکت آرزوی آن را داشت، یعنی توزیعکنندگان غذاهای دریایی، مستحکمی بود. باتر در ماه مارس دست به دست شد و در پایان ماه آوریل، گراب مارکت قبلاً قرارداد خرید آن را تکمیل کرده بود.
پس از ادغام شرکت ها، GrubMarket از محصولات Butter که شامل تجارت چت تقویت شده با هوش مصنوعی است، برای تقویت GrubAssist، دستیار هوش مصنوعی سازمانی خود، استفاده خواهد کرد. GrubMarket همچنین قرار است یک ماژول جستجو و سفارش دیجیتالی مجهز به هوش مصنوعی را به سیستم ERP خود اضافه کند، که به عمده فروشان مواد غذایی اجازه می دهد بدون توجه به رسانه اصلی سفارشات - خواه متن، کاغذ، پست صوتی یا پیام صوتی، سفارشات فروش دیجیتال را به طور خودکار تولید کنند. ایمیل ها
شو در مورد سرعت معامله گفت: "سبک ما بسیار مستقیم و سریع است. " "خیلی خوب است که [Butter] به ما ملحق می شود، پس نیازی به ساخت آن از ابتدا نداریم، و این یک افزونه عالی به خانواده محصولات نرم افزاری ما است. "
ارسال نظر