Getty Images یک تولید کننده تصویر با هوش مصنوعی راه اندازی کرد
Getty Images، یکی از بزرگترین تامینکنندگان تصاویر استوک، عکسهای سرمقاله، ویدیوها و موسیقی، امروز راهاندازی یک ابزار هنری مولد هوش مصنوعی را اعلام کرد که ادعا میکند «از لحاظ تجاری ایمنتر» از سایر راهحلهای رقیب در بازار است.
این ابزار که توسط گتی ایمیجز Generative AI نامیده میشود – که توسط یک مدل هوش مصنوعی ارائه شده توسط انویدیا، که گتی با آن همکاری فنی نزدیکی دارد، ارائه میشود – بر روی بخشی از کتابخانه عظیم گتی (حدود ۴۷۷ میلیون دارایی) از محتوای سهام آموزش دیده است. در امتداد پلتفرم های محبوب تبدیل متن به تصویر مانند OpenAI's DALL-E 3 و Midjourney، ابزار Getty تصاویر را از توضیحات متنی تصاویر ارائه می دهد، یا اعلان می کند - به عنوان مثال «عکس از یک جزیره شنی استوایی پر از درختان نخل».
به گفته گتی، مشتریانی که تصاویری را با استفاده از این ابزار ایجاد و دانلود می کنند، مجوز استاندارد بدون حق امتیاز Getty را دریافت خواهند کرد، که شامل غرامت - به عنوان مثال، محافظت در برابر دعاوی حقوقی کپی رایت - و حق استفاده "همیشگی، جهانی، غیر انحصاری" در تمام رسانه ها است.
با این حال، ابزار کاملاً بدون محدودیت نیست.
در حالی که کتابخانه محتوای گتی شامل تصاویری از شخصیتهای عمومی است، گتی او میگوید که تدابیری برای جلوگیری از استفاده از ابزار مولد آن برای اطلاعات نادرست یا اطلاعات نادرست - یا تکرار سبک یک هنرمند زنده، اعمال شده است. به عنوان مثال، این ابزار به مشتری اجازه نمیدهد عکسی از جو بایدن در مقابل کاخ سفید یا گربهای به سبک اندی وارهول بسازد، طبق گزارش The Verge که قبل از انتشار به این ابزار دسترسی داشت. و تمام تصاویر ایجاد شده توسط این ابزار حاوی یک واترمارک هستند که آنها را به عنوان ایجاد شده توسط هوش مصنوعی شناسایی می کند.
کریگ پیترز، مدیرعامل Getty Images در بیانیهای مطبوعاتی گفت: «ما سخت کار کردهایم تا ابزاری مسئولانه بسازیم که به مشتریان نسبت به تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی برای مقاصد تجاری اعتماد کنند.
گتی او میگوید که محتوای تولید شده توسط ابزارش برای مجوز دیگران به کتابخانه محتوایش اضافه نمیشود (اما این حق را برای خود محفوظ میدارد که مدل خود را با استفاده از این تصاویر دوباره آموزش دهد) و مشارکتکنندگان گتی که آثارشان برای آموزش مدل اصلی استفاده میشود، غرامت دریافت خواهند کرد. . گتی همچنین درآمدهای حاصل از این ابزار را به اشتراک میگذارد و هم سهمی متناسب برای هر فایل و هم سهمی بر اساس درآمد صدور مجوز سنتی اختصاص میدهد.
یکی از سخنگویان گتی از طریق ایمیل به TechCrunch گفت: «به صورت مکرر سالانه، درآمدهای حاصل از این ابزار را با مشارکتکنندگانی که محتوایشان برای آموزش تولیدکننده هوش مصنوعی استفاده شده است، به اشتراک میگذاریم. "یک فرمول مجموعه ای بر اساس تعدادی از عوامل مختلف وجود خواهد داشت و بر این اساس هر مشارکت کننده در ارتباط با ابزار، پرداخت های متفاوتی دریافت خواهد کرد. "
این ابزار را میتوان در وبسایت گتی فعال کرد یا از طریق یک API در برنامهها و وبسایتها ادغام کرد و به زودی، مشتریان میتوانند آن را با دادههای اختصاصی سفارشی کنند تا تصاویری مطابق با سبک برند یا زبان طراحی خاص ایجاد کنند. گتی می گوید، قیمت گذاری جدا از اشتراک استاندارد Getty Images و بر اساس حجم سریع خواهد بود.
گرانت فرهال، مدیر محصول Getty، در یک کنسرو گفت: «ما سرویسی ایجاد کردهایم که به برندها و بازاریابها اجازه میدهد با خیال راحت هوش مصنوعی را بپذیرند و امکانات خلاقانهشان را گسترش دهند، در حالی که به سازندگان برای گنجاندن تصاویرشان در مجموعههای آموزشی زیربنایی جبران میکنیم.» بیانیه.
قبل از راهاندازی ابزار خود، گتی منتقد سرسخت محصولات هوش مصنوعی مانند Stable Diffusion بود که در زیر مجموعهای از کتابخانه محتوای تصویری آن آموزش دیده بود. در اوایل سال جاری، گتی از استارتآپ هوش مصنوعی Stability AI که در ایجاد Stable Diffusion مشارکت داشت، به دلیل کپی کردن و پردازش میلیونها تصویر و ابرداده مرتبط متعلق به گتی بدون اطلاع یا جبران خسارت به مشارکتکنندگان گتی شکایت کرد.
پیترز قبلاً چشمانداز قانونی فعلی در صحنه هوش مصنوعی مولد را با روزهای اولیه موسیقی دیجیتال مقایسه کرده بود، جایی که شرکتهایی مانند Napster خدمات محبوب اما غیرقانونی را قبل از انعقاد قراردادهای جدید با دارندگان مجوز مانند برچسبهای موسیقی ارائه میدادند. او در مصاحبهای در ژانویه به The Verge گفت: «ما فکر میکنیم که این مدلهای مولد نیز باید به حقوق مالکیت معنوی دیگران بپردازند، این موضوع اصلی است. و ما در حال انجام اقدامات [قانونی] برای شفاف سازی هستیم.»
برخی از شرکتهایی که ابزارهای مولد هوش مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی پایداری را توسعه میدهند، استدلال میکنند که شیوههای حذف محتوای آنها توسط دکترین استفاده منصفانه محافظت میشود - حداقل در ایالات متحده، اما این موضوعی است که بعید به نظر میرسد به این زودی حل شود.
شایان ذکر است که Getty تنها شرکتی نیست که رویکردهای "ایمن تر" و اخلاقی تر (در مفهوم تجاری) را برای هوش مصنوعی مولد تحلیل می کند.
استارتآپ هوش مصنوعی Bria یک ابزار هنری مولد هوش مصنوعی ارائه میدهد که بر روی محتوایی آموزش داده شده است که Bria از شرکای خود، از جمله عکاسان و هنرمندان فردی، و همچنین شرکتهای رسانهای و مخازن تصاویر سهام، که بخشی از درآمد شرکت را دریافت میکنند، مجوز میدهد. در همین حال، Ascendant Art، خالق آواتار اخیراً راه اندازی شده، قول داده است به هنرمندانی که داوطلبانه آثار هنری خود را برای آموزش مدل های آن ارسال می کنند، حق امتیاز پرداخت کند.
فقط استارت آپ ها نیستند. رقیب Getty Images، Shutterstock، به سازندگانی که کارشان برای آموزش مدلهای هنری AI استفاده میشود، هزینه پرداخت میکند. در همین حال، Adobe او میگوید که در حال توسعه یک مدل جبرانی برای مشارکتکنندگان در Adobe Stock، کتابخانه محتوای سهام آن است که به آنها اجازه میدهد تا از استعدادهای خود کسب درآمد کنند و از هر درآمدی که فناوری هوش مصنوعی مولد آن، Firefly، به ارمغان میآورد، بهره ببرند.
ارسال نظر