متن خبر

Daylists مانند طالع بینی اسپاتیفای در فضای مجازی منتشر شد، اما مغز متفکر ژانر خرد آن ماه گذشته کنار گذاشته شد.

Daylists مانند طالع بینی اسپاتیفای در فضای مجازی منتشر شد، اما مغز متفکر ژانر خرد آن ماه گذشته کنار گذاشته شد.

شناسهٔ خبر: 443939 -




آیا این یک "صبح چهارشنبه ترسناک"، "یک بعدازظهر پنجشنبه دلخواه کلبه ای" یا شاید "عصر جمعه دلگیر کارائوکه" است؟ این به Spotify Daylist شما بستگی دارد، یک فهرست پخش الگوریتمی ایجاد شده با الهام از عادات گوش دادن شما، که چندین بار در روز تغییر می کند. بله، ممکن است فکر نکنید که این یک "صبح روز دوشنبه با عصبانیت نوجوانان" است، اما Spotify چیزی می داند که شما نمی دانید. چرا همیشه دوشنبه ها به "رژه سیاه" گوش می دهید؟

با افزایش ناگهانی پست‌های مربوط به Daylists Spotify، فکر می‌کنید که این ویژگی به تازگی منتشر شده است، اما در واقع در ماه سپتامبر راه‌اندازی شده است. با این حال، Daylists Spotify (و نام‌های عجیب و غریب آن‌ها) این هفته در فضای مجازی پخش شده‌اند، تا حدی به لطف یک الگوی داستانی «Add Yours» در اینستاگرام که او میگوید : «به من علامت طالع بینی خود را نگویید. از شما می‌خواهم که به Spotify بروید، فهرست روزانه خود را جستجو کنید و عنوانی را که به شما داده است ارسال کنید.

شخصی که این درخواست را مطرح کرد، آمانیتا، یک سلبریتی یا تأثیرگذار نیست - آنها فقط یک فرد در لس آنجلس با حدود 1000 دنبال کننده هستند. اما افراد زیادی این الگو را بازنشر کردند که اکنون بیش از 100000 بار به اشتراک گذاشته شده و در حال افزایش است.

این شرکت به TechCrunch گفت: اکنون جستجو برای "daylist" در Spotify نزدیک به 20000٪ افزایش یافته است.

شاید دانستن این موضوع که فردی از دبیرستان شما که در اینستاگرام دنبال می‌کنید، «شب گاوچران غرب وحشی» را سپری می‌کند چندان جالب نباشد، اما درخواست این پست‌ها شاید جالب‌تر از خود محتوا باشد. قالب اینستاگرام Daylists را به عنوان یک شکل جدید و خاص تر از طالع بینی قرار می دهد که مناسب است، زیرا طالع بینی و Daylists جذابیت یکسانی دارند. آنها چیزی در مورد خودمان به ما می آموزند و در عین حال یک خلاصه ساده به ما می دهند تا سعی کنیم خودمان را به اطرافیانمان بشناسیم. شما اهل توجه نیستید، شما یک لئو هستید. شما به موسیقی ایمو گوش نمی‌دهید، شما به انگست نوجوان گوش می‌دهید.

منطقی است که Spotify از چیزی که به نظر موازی با طالع بینی یا سایر اشکال معنای معنوی مجاور است، پول نقد می کند. طالع بینی در حدود یک دهه گذشته در بین نسل Z و هزاره ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بر اساس یک گزارش تحقیقات بازار متفقین در سال 2021، صنعت طالع بینی 12.8 میلیارد دلار ارزش دارد و تخمین زده می شود تا سال 2031 به ارزش 22.8 میلیارد دلار برسد. و Sensor Tower، یک شرکت هوشمند برنامه های تلفن همراه، دریافت که 10 برنامه برتر طالع بینی و زودیاک رشد کرده اند. 64 درصد برای کسب درآمد بیش از 40 میلیون دلار در سال 2019. احتمالاً تصادفی نیست که طالع بینی در زمانی که وابستگی مذهبی در بین جوانان در ایالات متحده کاهش یافته است تا این حد محبوب شده است. اگر مردم در مورد زندگی در کلیسا یا کنیسه سؤالات بزرگی نمی پرسند، آنها این سؤالات را در جای دیگری می پرسند - و این ممکن است در برنامه های طالع بینی اجتماعی مانند Co-Star یا بهتر از آن از طریق یک الگوریتم Spotify اتفاق بیفتد.

ویژگی های الگوریتمی بیش از حد شخصی سازی شده Spotify - از Spotify Wrapped گرفته تا Daylists - از همین انگیزه استفاده می کنند. به جای کمک به مردم برای کشف موسیقی جدید، مردم از این ویژگی ها برای یافتن خود استفاده می کنند، به همین دلیل است که Spotify به طور مداوم ویژگی های بیشتری را با الهام از پیشگویی اضافه می کند. در چند سال گذشته، Spotify Wrapped فهرست ‌های پخش طالع بینی ایجاد کرده است، یک کارت تاروت به ما ارائه کرده است تا نشان دهنده سال ما باشد، و حتی یک بار هاله‌خوان مشهوری به نام Mystic Michaela را استخدام کردند تا بر اساس حال و هوای ژانرها، هاله‌خوانی رنگی ایجاد کند. یک کاربر گوش داد این موضوع آنقدر برای برندسازی Spotify مرکزی شده است که این شرکت در VidCon در سال 2022 فعالسازی هاله عکاسی را انجام داد، احتمالاً به عنوان راهی برای تحت تأثیر قرار دادن و ایجاد روابط با سازندگان محتوا.

به هر حال Spotify همه این ژانرها و حالات موسیقی فوق خاص را از کجا می آورد؟ همانطور که بسیاری از افراد در رسانه های اجتماعی اشاره کرده اند، شخصی که این ژانرها و حالات فوق خاص را ارائه کرده است شایسته افزایش حقوق است. اما یک پیچ ناامید کننده در داستان پشت این Daylists ویروسی وجود دارد.

اگر می‌خواهید بدانید چه کسی تعداد زیادی از کاتالوگ Spotify را در دسته‌هایی مانند «صدای آرام»، «تله سامورایی» و «پسا مینیمالیسم» طبقه‌بندی کرده است، به گلن مک‌دونالد، متصدی نقشه و پایگاه داده موسیقی همیشه گسترده نگاه نکنید. EveryNoise. Spotify حدود ده سال پیش The Echo Nest را که مک‌دونالد روی EveryNoise کار می‌کرد، در معامله‌ای به ارزش بیش از 100 میلیون دلار خریداری کرد. از آن زمان، مک‌دونالد به‌عنوان یک «کیمیاگر داده» در Spotify کار می‌کرد، جایی که پایگاه‌های اطلاعاتی موسیقی جامع و غیرقابل درک او آپشن های محبوب بسیاری از هفته‌نامه Discover تا Daylists را تامین کرده است.

و سپس، از آنجایی که ما همیشه باید این واقعیت تلخ را یادآور شویم که شرکت‌ها بیش از هر چیز به سود نهایی خود اهمیت می‌دهند، مک‌دونالد در دسامبر، زمانی که Spotify 17 درصد از کارکنان خود را کاهش داد، اخراج شد. از آنجایی که مک‌دونالد دیگر به ابزارهای داخلی Spotify دسترسی ندارد، برخی از آپشن های مرتبط با Spotify دیگر کار نمی‌کنند، علی‌رغم اعتراض‌های انجمن EveryNoise. حتی هنوز هم، Spotify در فهرست ‌های پخشی مانند The Sound of Everything به EveryNoise پیوند می‌دهد که دارای یک آهنگ از هر سبک Spotify است (که بیش از 6000 آهنگ است).

دسته‌بندی دقیق Spotify از موسیقی گاهی اوقات موضوع شوخی است - به طور جدی، به هر حال "تخم مرغ" چیست؟ اما پروژه پشت این طبقه بندی عجیب و غریب با دقت و احترام عمیق به موسیقی ساخته شد. و با این حال، بارها و بارها، رهبری شرکتی Spotify ثابت می‌کند که به خاطر عشق به موسیقی و پادکست نیست. جدای از واقعیت‌های سخت شرکتی، تماشای فهرست‌های روزانه ما که هر چند ساعت یک بار به‌روزرسانی می‌شوند و آینه‌ای برای گوش دادن به موسیقی ما و در نتیجه احساسات ما در اختیار دارند، جالب است. اما شاید فهرست پخشی که ما بیشتر به آن نیاز داریم «officecore ennui Friday» باشد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است