متن خبر

Cartona مصر با وجود عقب نشینی سرمایه گذاران از تجارت الکترونیک B2B در آفریقا 8.1 میلیون دلار افزایش داد.

Cartona مصر با وجود عقب نشینی سرمایه گذاران از تجارت الکترونیک B2B در آفریقا 8.1 میلیون دلار افزایش داد.

شناسهٔ خبر: 663282 -




هنگامی که پلتفرم تجارت الکترونیک B2B مصر Cartona آخرین بار در سال 2022 پول جمع آوری کرد، سرمایه گذاران جهانی و محلی مشتاق سرمایه گذاری در استارت آپ های آفریقایی بودند که زنجیره تامین و چالش های عملیاتی را برای خرده فروشان و تامین کنندگان در صنعت کالاهای مصرفی در حال حرکت (FMCG) حل می کنند.

با گذشت دو سال، سرمایه‌گذاران دیگر آنقدر مشتاق نیستند که مدل‌های کسب‌وکار این گونه استارت‌آپ‌ها، چه سبک و چه دارای دارایی سنگین، در سراسر قاره تحت فشار قرار گرفته‌اند که منجر به عقب‌نشینی، تعطیلی، کوچک‌سازی و ادغام شده است.

با این حال، به گفته محمود طلعت، بنیانگذار و مدیر عامل، کارتونا که "بسیار نزدیک به سودآوری کامل EBITDA" است، توانسته است پول بیشتری به دست آورد - این بار، 8.1 میلیون دلار در یک تمدید سری A (5.6 میلیون دلار سهام و 2.5 میلیون دلار بدهی). از سرمایه گذاران جدید و موجود

شرکت مصری VC Algebra Ventures این دور را رهبری کرد که مجموع سری A Cartona را به 20.1 میلیون دلار رساند. Silicon Badia، سرمایه‌گذار اصلی اولین ترانشه سری A، و صندوق SANAD برای MSME نیز شرکت کردند. از سوی دیگر، Camel Ventures و GlobalCorp بخش بدهی را تامین کردند.

طلعت به TechCrunch بيان کرد که پلتفرم تجارت الکترونیک چهار ساله از یک موقعیت نقدی قابل توجه به دست آمده است.

او گفت: «ما دو برابر آنچه را که اکنون در سهام جمع آوری کرده ایم، داریم. این سرمایه برای افزایش سهم بازار خود در مصر از طریق تعمیق فعالیت‌های خود در FMCG و HORECA (هتل، رستوران و کافه/کترینگ) استفاده خواهد شد که بیش از یک سال پیش راه‌اندازی شد. مدیر اجرایی گفت ، علاوه بر این، کارتونا ممکن است به دنبال گسترش به بازارهای منطقه ای دیگر، از جمله عربستان سعودی، و کشف خطوط تولید دیگر در مصر باشد.

کاوش عمودهای جدید با مدل دارایی-نور

Cartona برای اولین بار به عنوان یک پلت فرم B2B سبک دارایی راه اندازی شد که تامین کنندگان و عمده فروشان FMCG را با خرده فروشان متصل می کرد. یک انتقاد رایج در آن زمان این بود که مدل‌های سبک دارایی برای حفظ مشتریان و رقابت با پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک B2B که اساساً کنترل بیشتری بر فناوری و زنجیره تأمین خود داشتند، دشوار است.

بازارهای سبک دارایی، از جمله Cartona و Omnibiz نیجریه، این تصورات را نسبتاً از بین برده اند.

طلعت، در مصاحبه ای با TechCrunch، بيان کرد که کارتونا دو سال اول خود را صرف تمرکز بر بهبود فناوری، تجربه کاربری و نرخ بهره مندی خود کرد تا جایی که با سطح خدمات برخی از مدل های دارای دارایی های سنگین مطابقت داشت و به آن اجازه می داد در سال 2022 پول جمع آوری کند. .

پس از آن، ساز و برگ تجارت الکترونیک B2B توجه خود را به بهبود اقتصاد واحد خود در صنعتی معطوف کرد که حجم آن زیاد است اما سودآور کردن هر سفارش اغلب چالش برانگیز است. به گفته طلعت، دستیابی به پیشرفت در این زمینه در دو سال گذشته و تقریباً رسیدن به سودآوری کامل، به ویژه با کاهش ارزش پوند مصر در برابر دلار، کارتونا را برای سرمایه گذاران جذاب کرد.

جای تعجب نیست که مدل سبک دارایی کارتونا یک عامل کمک کننده در پشت فشار آن به سمت سودآوری است. طلعت توضیح می دهد که بازار غیررسمی مصر دارای شبکه قابل توجهی از تامین کنندگان، عمده فروشان و توزیع کنندگان است که نیازی به جابجایی یا رقابت با آنها ندارند، بلکه با ابزارهای فناوری که پلتفرم های تجارت الکترونیک B2B ارائه می کنند، کارآمدتر می شوند.

ماموریت ما از روز اول حمایت و تقویت این شرکا به جای رقابت با آنها بود. طلعت بيان کرد : ما بر روی فناوری، امور مالی تعبیه‌شده و دیگر پیشرفت‌ها و آپشن های هیجان‌انگیز محصول که توسعه داده‌ایم تمرکز می‌کنیم، در حالی که آنها در عملیات، خرید و فروش موجودی قوی هستند. آنها در حال حاضر قیمت ها و تجربه خوبی دارند و می توانند به صورت محلی بسیار سریع برای مشتریان خود تحویل دهند. از آنجایی که ما با این تامین‌کنندگان شریک شدیم، نه تنها بزرگ‌تر شده‌ایم و به بزرگ‌ترین بازاری تبدیل شده‌ایم که همه این تامین‌کنندگان را در یک مکان به هم متصل می‌کند، بلکه شهرت خوبی نیز ایجاد کرده‌ایم."

به گفته طلعت، بیش از 30 تا 40 درصد از فروش تامین کنندگان شریک کارتونا اکنون از طریق پلتفرم انجام می شود.

هنگامی که یک پلتفرم حاشیه قابل توجهی را برای تامین کنندگان ایجاد می کند، آنها فعالانه از رشد آن حمایت می کنند. موفقیت مشابهی را می توان در سایر عمودی ها نیز تکرار کرد.

به عنوان مثال، گسترش Cartona به خدمات هتل ها، رستوران ها و کافه ها را در نظر بگیرید. عمودی از هم افزایی بین FMCG و پایگاه های عرضه رستوران استفاده می کند، زیرا بسیاری از اقلام مورد نیاز این مشاغل از جمله گوشت تازه، مرغ، ماهی و سبزیجات با هم همپوشانی دارند.

ما پایگاه عرضه خود را تحلیل می کنیم و می بینیم که چه چیزی می تواند کار کند. به عنوان مثال، از آنجایی که ما در حال حاضر لوازم آرایشی در بازار خود داریم، شاید بتوانیم داروخانه هایی را اضافه کنیم که نه تنها داروها بلکه لوازم آرایشی نیز می فروشند.

تجارت در حال رشد است

حجم کالای ناخالص سالانه کارتونا (GMV) حدود 10 میلیارد EGP (210 میلیون دلار) است که از 2.3 میلیارد EGP (120 میلیون دلار) در سال 2022 افزایش یافته است.

جالب توجه است، در حالی که HORECA عمودی، که سال گذشته راه اندازی شد، بخش کوچکی از کسب و کار Cartona را نشان می دهد (حدود 7٪ از حجم ناخالص سالانه کالای شرکت)، نرخ برداشت ترکیبی و ارزش متوسط ​​سفارش از 3000+ مشتری دو برابر آن چیزی است که پلت فرم از آن دریافت می کند. مشتریان FMCG آن طلعت انتظار دارد که عمودی تا پایان سال 15 درصد از GMV استارتاپ را به خود اختصاص دهد.

بیش از 180000 خرده فروش (از 60000+ در سال 2022) از هر دو بخش عمودی بیش از 40000 SKU را در Cartona مدیریت می کنند. این خرده فروشان که سفارشات خود را از 4500 تامین کننده در 17 شهر مصر دریافت می کنند، سهام و سرمایه در گردش را از طریق سفارشات نقدی یا اعتباری انجام می دهند.

در ابتدا، کارتونا سفارشات اعتباری خرده فروشان را با استفاده از حقوق صاحبان سهام تسهیل می کرد، زیرا سبد بدهی ارز محلی آن سررسید نشده بود. طلعت در طول این تماس توضیح داد، اما با رشد پلتفرم، تأمین مالی با ارز محلی را تضمین کرد که اکنون بیش از 90 درصد از پرتفوی آن را تشکیل می دهد و تنها 10 درصد از سهام آن تامین می شود. تامین مالی جاسازی شده اکنون بیش از 20 درصد از GMV کارتونا را تشکیل می دهد که از 2 تا 3 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. از آنجایی که حجم تراکنش های کارتونا به طور فزاینده ای مستلزم اعتبار است، پیش بینی می شود استفاده از تسهیلات ارز محلی همزمان با رشد پلت فرم گسترش یابد.

ماهیت سبک دارایی مدل آن یک زیرساخت مقیاس پذیر ایجاد می کند که می تواند به سرعت برای ورود به بازارها و مجاورت های جدید سازگار شود. عمر خشابا، شریک عمومی Algebra Ventures در بیانیه ای گفت: Cartona همچنین نیروی محرکه ای برای گنجاندن مالی در بخش خرده فروشی بوده است، زیرا تجار کوچک بیشتری از گزینه های تامین مالی موجودی استفاده می کنند.

بازار چالش برانگیز اما یک فرصت بزرگ

مصر دارای بیش از 400000 فروشگاه و هزاران برند بین المللی و محلی است و این بخش سالانه 8 درصد رشد می کند. گزارش ها نشان می دهد که اندازه کلی بازار خرده فروشی 120 میلیارد دلار است و بازار غذا و نوشیدنی 70 میلیارد دلار است.

سرمایه گذاری مخاطره آمیز دیجیتالی شدن بازار را در این کشور به پیش برده است و باعث رشد و رقابت میان بازیگرانی مانند Cartona، Capiter منقرض شده و MaxAB شده است که در حال حاضر در حال مذاکره با Wasoko برای ادغام است. علیرغم میلیون ها دلار سرمایه و حضور شرکت های مشابه در سراسر آفریقا، آنها به سختی سطح را خراشیده اند یا ارزش قابل توجهی برای ذینفعان زنجیره تامین و سرمایه گذاران حامی آنها ایجاد کرده اند.

با این حال، طلعت بر این باور است که این تغییر تنها یک مسئله زمان است.

«همه شرکت‌ها در مجموع بخش بسیار کوچکی از بازار را نشان می‌دهند که هنوز عمدتاً آفلاین است. من می گویم که ما فقط حدود 2-4٪ از کل بازار را پوشش می دهیم. طلعت گفت: علیرغم اینکه میدانیم بازار بزرگ است، رقابت واقعی ما همچنان در معاملات آفلاین بین شرکت ها، عمده فروشان و خرده فروشان است. آموزش و نفوذ تجارت الکترونیک B2B هنوز در مراحل اولیه خود است. در راه است، و خواهد آمد، زیرا ما به آن خرده فروشان و تامین کنندگان ارزش واقعی اضافه می کنیم، اما با توجه به وسعت بازار، زمان می برد."

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است