رویداد Glowtime اپل در خدمت مجموعهای از محصولات و آپشن های جدید بود که حول محور هوش مصنوعی هوشمند اپل که این شرکت ماهها در مورد آنها تبلیغ می کرد. برای اطلاع از همه چیزهایی که باید بدانید، هاب آیفون 16 پرو ما را تحلیل کنید. و برای اولین برداشت ما، بررسی عملی آیفون 16 پرو را بخوانید.
اما، در میان تمام ویژگی های جدید و آینده، عرضه واقعی به نظر آشنا می رسید. من مدام به این نکته اشاره میکردم که چگونه هر ویژگی جدید قبلاً مشابهی در Google ، یا OpenAI ، یا Meta، یا هر سه و بیشتر داشت. من اطلاعاتی بیش از گذرا از آنچه وجود دارد دارم، اما با این وجود، هجوم آپشن های اپل بیشتر شبیه کسی بود که مقایسه میکند تا ایجاد زمینههای جدید و نوآورانه، کاری که اپل در دهه 2000 انجام میداد. آنچه واقعاً احساس میشد تماشای اعلامیه اپل درباره اسپیکر هوشمند HomePod و تکرارهای بعدی آن بود.
سیری وقتی برای اولین بار عرضه شد، ذهن همه را برانگیخت و قدرت واقعی را به آیفون اضافه کرد و استانداردی را تعیین کرد که برای مدتی هیچ کس نمی توانست به آن دسترسی پیدا کند. اما وقتی دستیار گوگل و آمازون الکسا آمدند، ناگهان سیری چندان خاص نبود، اما با این حال، هیچ کس علاقهای به استفاده از هر یک از آنها با گوشی هوشمند خود مانند سیری نداشت. سپس Amazon Echo و Google Home (بعدها Nest پس از خرید) آمدند. هر دو شرکت منابعی را صرف ساختن بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند جذاب و نسبتا ارزان کردند، بلکه اطمینان حاصل کردند که دستیارهای صوتی خود را با این کار برابر نگه میدارند، اغلب با پردازش زبان طبیعی بهتر، حفظ متن برتر و ادغامهای شخص ثالث عمیقتر از هر چیزی سیری. می تواند به منصه ظهور برسد.
اولین Echo در سال 2014 و اولین Google Home دو سال بعد وارد بازار شد. هر دو به سرعت دستیار صوتی و سخت افزاری را که کاربران را به الکسا و دستیار گوگل مرتبط می کرد، تکرار کردند. اولین هوم پاد تا سال 2018 عرضه نشد و عملکرد بسیار سختی داشت که باعث شکایت از سیری شد. هوم پاد در حالی که از نظر کیفیت صدا از نظر فنی قابل توجه بود، نتوانست با Amazon Echo و Google Home رقابت کند. هر دو رقیب قبلاً جایگاه خود را در خانهها مستحکم کرده بودند و بلندگوهای هوشمند مقرون به صرفه با قابلیتهای دستیار صوتی گستردهای را ارائه میکردند که به اکوسیستم گستردهتری از دستگاههای خانه هوشمند متصل میشد. هوم پاد اپل گرانتر، محدودتر بود و صراحتاً با تاخیر در بازی مواجه شد. حتی HomePod Mini بعدی فقط میتوانست سعی کند با آنچه قبلاً برای مدتی از آمازون و Google در دسترس بود مطابقت داشته باشد.
رقابت تند هوش مصنوعی اپل
Apple Intelligence آنچنان که دستیار صوتی و بلندگوی هوشمند اپل با آن مواجه بود، در زمان انتشار آن تأخیر شدیدی ندارد، اما اگر به فهرست آپشن های هوش مصنوعی نگاه کنید، میتوانید این عبارت را تکرار کنید: «Google/OpenAI/بسیاری دیگر قبلاً این کار را انجام دادهاند». ، تقریباً هر بار درک پیشرفته زبان طبیعی، ابزارهای ویرایش عکس، و کنترلهای پیشرفته تلفن هوشمند همگی قبلاً توسط گوگل و دیگران اعلام یا منتشر شدهاند. آنها نشان دهنده شرکتی هستند که هنوز در تلاش است تا شکافی را که رقبای هوش مصنوعی خود باز گذاشته اند، ببندد. حتی اخبار مشارکت اپل نیز آشنا به نظر می رسد. تعبیه مدلهای OpenAI برای دادن قدرت ChatGPT به آپشن های آن ایده خوبی است، اما مایکروسافت و دیگران قبلاً آن را دنبال کردهاند. حتی گوگل، با مدلهای هوش مصنوعی خود، به تواناییهای ChatGPT در توسعه آپشن های دستیار هوش مصنوعی Gemini توجه کرد.
تنها دو ایده وجود داشت، یکی بیاهمیت و دیگری احتمالاً مهم، از اپل که بهعنوان منحصربهفرد یا حداقل بهطور قابلتوجهی متفاوت از آنچه قبلاً دیدهایم، به نظرم رسید. ایموجیهای سفارشی Genmojis ایدهای زیبا هستند که به نظر نمیرسد در دستگاههای مجهز به گوگل تنظیم شوند. مهمتر از آن، اپل به این نکته اشاره کرد که چقدر پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه انجام می شود و چگونه از سیستم محاسبات ابری خصوصی خود برای تشویق حریم خصوصی و امنیت داده ها استفاده می کند. این می تواند نقطه فروش بزرگی برای مشتریان بالقوه باشد، حتی اگر برخی از کارهایی را که هوش مصنوعی می تواند انجام دهد در مقایسه با رویکرد اول ابری محدود کند. اما، حتی پردازش روی دستگاه به عنوان یک نقطه فروش برای یک گوشی هوشمند قبلاً توسط گوگل در هنگام معرفی پیکسل 9 انجام شده است.
اپل حرفهای زیادی برای گفتن داشت، و Apple Intelligence ممکن است آپشن های منحصربهفردی را به روی میز بیاورد، اما ورود دیرهنگام و رویکرد تکراری این شرکت به هوش مصنوعی نشان میدهد که هنوز هم در حال پیشرفت است. درست مانند تلاش هوم پاد برای به دست آوردن قدرت در بازاری که توسط شرکتهای قبلی تحت سلطه است، ابزارهای هوش مصنوعی اپل - در حالی که جلای طراحی اپل و تمرکز بر حفظ حریم خصوصی که بسیاری از آنها را تحسین میکنند - به نظر میرسد بیشتر برای تطابق با کاری که دیگران انجام میدهند طراحی شدهاند تا فشار دادن بیشتر به پاکت. اپل قبلاً زمینه را برای مد بزرگ بعدی فناوری فراهم می کرد، اما برای بازپس گیری این موقعیت به چیزی بیش از شکلک های سفارشی سرگرم کننده نیاز است. فقط از ده نفری که هنوز هوم پاد دارند بپرسید.
ارسال نظر