Appcharge 26 میلیون دلار جمع آوری می کند تا به برنامه های بازی کمک کند تا اپل و گوگل را از درآمد کالاهای مجازی حذف کنند.
در حالی که اپل و گوگل به مبارزه با تنظیمکنندهها و ناشران بر سر انحصار بودن فروشگاههای اپلیکیشنهایشان ادامه میدهند، استارتآپی به نام Appcharge مقداری بودجه جمعآوری کرده است تا جایگزینی برای توسعهدهندگان بازی بسازد که میخواهند راه متفاوتی برای کسب درآمد داشته باشند.
Appcharge خود را نوعی «Shopify» برای بازی میبیند – پلتفرمی برای ناشران تا سایتهای خود را برای فروش ارزهای بازی و سایر کالاهای مجازی مستقیماً به مصرفکنندگان بسازند. در حال حاضر، 26 میلیون دلار با ارزش 100 میلیون دلاری برای توسعه به دست آورده است.
این دور توسط Nordic VC، Creandum - یک سرمایهگذار اصلی و اولیه در Spotify، که آشکارا از فروشگاههای اپلیکیشن انتقاد میکرد و در نحوه پیگیری قانونگذاران به طور خاص اپل تأثیرگذار بود، رهبری میشود. بازی های موبایل غول پیکر سوپرسل، بازی VC Bitkraft Ventures، Moneta Ventures و حامیان قبلی Play Ventures و Glilot Capital نیز در کنار سرمایه گذاران فرشته شرکت می کنند.
مدیر عامل و بنیانگذار Appcharge، Maor Sason، در مورد اینکه آیا سوپرسل در میان مشتریان آن است یا خیر، اظهار نظری نمی کند. تعداد مشتریان آن به "ده ها" می رسد و بالغ بر 200 میلیون دلار خرید سالانه Appcharge است. با این حال، سوپرسل یک فروشگاه آنلاین برای خرید ارز دارد ، پس هر چه می خواهید، آن را انجام دهید.
ساسون بيان کرد زمانی که هنوز در استارت آپ قبلی خود، Appush، یک استارتاپ تبلیغاتی بازی های موبایلی کار می کرد، انگیزه راه اندازی Appcharge مستقر در تل آویو را داشت و پیش از فروش آن به Magic یکپارچه کننده سیستم به مبلغ ۲۵ میلیون دلار، یکی از بنیانگذاران و رهبری آن بود.
ساسون از نزدیک با ناشران بازی کار می کرد و لباس Epic علیه اپل بحث شبکه های او بود. تبلیغی که این غول بازی در سال 2020 ایجاد کرد و به طعنه به تبلیغ نمادین مک اپل در سال 1984 اشاره کرد، حرکتی جسورانه بود که برای او مانند خطی در شن بود. اما، او با خود فکر میکرد، بعید بود که جنگهای حقوقی پرهزینه تنها راهی باشد که توسعهدهندگان آن را طی کنند.
ساسون گفت: "برای من واضح بود که توسعه دهندگان باید دوباره صاحب کاربران خود شوند." ما نیاز را درک کردیم و دیدیم که چیزی در بیرون وجود ندارد.» او Appcharge را در سال 2022 راه اندازی کرد، همان سالی که استارت آپ قبلی خود را فروخت.
فناوری اصلی Appcharge بخشی از روند تجارت "بی سر" است. پلتفرمهای این دسته ابزارهایی را در اختیار شرکتها قرار میدهند تا وبسایتهای تجارت الکترونیکی خود را با گزینههای سفارشیسازی بیشتر از آنچه در یک پلتفرم ساخت وبسایت معمولی دریافت میکنید، و با ابزارهای تجاری پیچیدهتر که بهعنوان مجموعهای از APIها کار میکنند، ایجاد کنند.
Appcharge با در نظر گرفتن مدل های کسب و کار بازی، راه حل بدون هد خود را ساخته است. این فناوری برای کمک به پیوند حسابهای بازی بین برنامهها (بازیها) با فروشگاههایی که توسط خود ناشران اداره میشوند، فراهم میکند. همچنین تجزیه و تحلیل هایی را در مورد فعالیت های قیمت گذاری و خرید ارائه می دهد، که ساسون بيان کرد در ماه های آینده یادگیری ماشینی بیشتری خواهد داشت.
جالبتر از همه، این کار برخی از کارهایی را که پلتفرمهایی مانند اپل و گوگل در فروشگاههای اپلیکیشن خود انجام میدهند، بر عهده میگیرد و به عنوان «بازرگان رکورد» برای ناشران بازی عمل میکند. جلوگیری از تقلب و همچنین حسابهای تجاری را در کشورهایی که ناشران بازیها پایگاههای مشتری دارند راهاندازی میکند و نهادهای محلی را با تسهیلات ثبت مالیات و پرداخت، با مالیات بر فروش و سایر هزینهها به صورت خودکار یکپارچه میسازد.
با وجود کارهای قبلی ساسون، Appcharge در فضای تبلیغات موبایلی کار نمی کند. او بيان کرد که هیچ دادهای وجود ندارد که بتوان از آن استفاده کرد و هیچ برنامهای برای کار بر روی آنها یا فروش اطلاعات به اشخاص ثالث برای این منظور وجود ندارد.
رقبای دیگری فراتر از اپل و گوگل در تلاش برای کسب درآمد از خریدهای درون بازی هستند. برخی از بزرگترین ناشران که علیه اپل و گوگل میجنگند، به سیگنالهای تنظیمکنندهها متمایل شدهاند و شروع به سرمایهگذاری در فروشگاههای اپلیکیشن خود برای مدیریت روابط مستقیم با کاربران کردهاند. به عنوان مثال، Epic اکنون دارای فروشگاه های برنامه برای iOS و Android و همچنین برای رایانه شخصی و کنسول ها است.
این یک منطق دارد. نکته اصلی برای شرکت هایی مانند Spotify این است که مجبور کردن کاربران به ترک تجربیات برنامه برای خرید چیزها، به زبان ساده، اصطکاک بیشتری دارد و احتمال کمتری دارد که منجر به تبدیل فروش شود. در واقع، Appcharge ممکن است 200 میلیون دلار درآمد ناخالص را از طریق پلتفرم تجاری خود تسهیل کرده باشد، اما این تنها یک افت از سطل 107 میلیارد دلاری است که در سال گذشته برای بازی های تلفن همراه خرج شد.
Appcharge پلی برای آن تجربه درون برنامه ای ایجاد نمی کند. ساسون بيان کرد که هیچ پیوند عمیقی از یک مکان به مکان دیگر وجود ندارد و اصلاً هیچ تابلوی راهنما وجود ندارد. در عوض، او بيان کرد که ترافیک دهان به دهان می آید: خبرنامه ها، انجمن ها و مکان های دیگری که مردم در مورد بازی ها صحبت می کنند. آیا تکیه بر انجمنهای انجمن فرصتی مقیاسپذیر برای Appcharge است؟ این باید دید، اما قطعاً ثابت شده است که بزرگ است، اگر Discord چیزی در پیش باشد.
در این بین، فروشگاه به عنوان مکمل آن تلاش های دیگر قرار می گیرد.
ساسون گفت: "Appcharge یک راه حل کامل برای D2C را می بیند." ما آیندهای را تصور میکنیم که در آن کاربران از کانالهای مختلف وارد شوند. برنامه های APK نصب شده از طریق فروشگاه های شخص ثالث (به عنوان مثال Epic Games) یکی از این کانال ها است.
این بودجه زمانی قابل توجه است که استارتآپهای بازی برای بستن دورههای بازی سختتر پیدا کردهاند، زیرا رشد بازار همچنان کند است. تعداد معاملات در سه ماهه گذشته نسبت به سه ماهه قبل 14 درصد کاهش داشته است، معاملات در مراحل اولیه به کمترین حد خود در پنج سال گذشته رسیده است و طبق یک گزارش، بازار کلی بازی تنها حدود 2 درصد در سال گذشته رشد کرده است. گزارش از Konvoy Ventures.
در آوریل 2021، اپل چارچوب شفافیت ردیابی برنامه را در iOS 14.5 معرفی کرد که به کاربران اجازه می دهد از ردیابی توسط تبلیغ کنندگان در تلفن همراه خودداری کنند. کارل فریتیوفسون، شریک عمومی Creandum، در یک پست وبلاگی درباره این سرمایه گذاری می نویسد، این امر دسترسی اپلیکیشن ها به کاربران مناسب را به طور قابل توجهی سخت تر و گران تر کرده است. این همچنین با تلاشهای فزاینده مرورگرها برای مسدود کردن کوکیهای شخص ثالث مصادف است، که همگی باعث سختتر و گرانتر کردن اسناد بازاریابی میشوند. هزینه های بیشتر جذب مشتری (CAC) به معنای سود کمتری برای توسعه دهندگان بازی است. و با مانور بیشتر در اطراف فروشگاه های برنامه، ممکن است راه حلی در چشم باشد.
ارسال نظر