Perplexity برنامه ناشر خود را گسترش می دهد
Perplexity، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، در حال گسترش برنامه ناشر خود است و LA Times، Adweek، Mexico News Daily و ده ها رسانه خبری دیگر ثبت نام کرده اند. ناشران در درآمد حاصل از تبلیغات در Perplexity سهیم خواهند بود و معیارهایی را برای ردیابی عملکرد محتوای خود دریافت میکنند - تا زمانی که برداشت نکنند.
جسیکا چان، رئیس مشارکت ناشران در Perplexity، در بیانیهای گفت: «بدون گزارشهای سازمانهای خبری درباره موضوعات مختلف، ما نمیتوانیم پاسخهای واقعی و ارزشمند ارائه کنیم. ما از استقبال از این ناشران جدید در برنامه هیجانزده هستیم.»
برند رسانه ای اسپانیایی زبان پریس مدیا، مجموعه روزنامه لی اینترپرایز، و ایندیپندنت از جمله ده ها ناشر هستند که به آن می پیوندند. سایر اعضای جدید عبارتند از Blavity، NewsPicks، Minkabu Infonoid، Gear Patrol، MediaLab، DPreview، World History Encyclopedia، و برندهای RTL آلمان NTV و Stern.
مشخص نیست که این ناشران تا چه حد کارکنان خود را قبل از افشای عمومی از شراکت ها آگاه کرده اند. منبعی در LA Times به TechCrunch بيان کرد که خبرنگاران از قرارداد Perplexity مطلع نشدهاند، یا فقط به صورت گذرا اشارههایی به آن شنیدهاند و به بخش تحریریه فرصتی داده نشده است که نظرات خود را به رهبری اعلام کند.
یک منبع در Adweek بيان کرد که برخی از کارکنان آن مطلع نشده اند یا نظری در این مورد داده نشده است. یکی از خبرنگاران از یک بیانیه مطبوعاتی از این معامله مطلع شد.
«[همه] گیج شدهاند. این واقعا بهترین کلمه برای آن است،” منبع LA Times گفت. فکر نمیکنم کسی اطلاعات کافی برای مثبت یا منفی بودن در مورد آن داشته باشد. برخی از مردم در مورد Perplexity چیزی نشنیده بودند، پس [در واقع] فقط کمبود اطلاعات برای داشتن موضعی در مورد آن وجود دارد. اما مطمئنم وقتی بیشتر بدانیم همه افکاری به ذهنشان خطور خواهد کرد. »
نیویورک تایمز که در ماه اکتبر در گروه جدید غایب است، نامه ای برای توقف و توقف نامه ارسال کرد و از استارتاپ خواست تا دسترسی به مقالات خود را بدون اجازه متوقف کند. داو جونز، که وال استریت ژورنال و سایر سرویسهای خبری را اداره میکند، و NY Post نیز به برنامه Perplexity نپیوستهاند - آنها از این شرکت به دلیل آنچه که آنها به عنوان «دزدسالاری محتوایی» توصیف کردهاند شکایت کردهاند.
گیجی رابطه پیچیده ای با ناشران دارد. موتور جستجوی آن از هوش مصنوعی برای ترکیب و خلاصه کردن محتوا، از جمله اخبار، از سراسر وب استفاده می کند. اما روشی که Perplexity این خلاصهها را ارائه میکند - و تاکتیکهای جمعآوری دادههای شرکت - همچنان محل بحث است.
تابستان امسال، فوربس Perplexity را به سرقت محتوای دیوار پرداختی آن متهم کرد و متعاقباً این شرکت را تهدید به اقدام قانونی کرد. تقریباً در همان زمان، Wired قطعهای را منتشر کرد که نشان میداد پلتفرم Perplexity داستانهای خودش را بازنویسی میکند - گاهی اوقات بهطور نادرست.
طبق گفته Copyleaks، یک شرکت سازنده فناوری برای شناسایی متن های تولید شده توسط هوش مصنوعی، Perplexity حداقل برخی از اخبار مربوط به دیوار پرداخت را در اواخر اکتبر خلاصه می کرد.
در یک پست وبلاگی در پاسخ به شکایت داو جونز، Perplexity استدلال کرد که ناشران آرزو می کردند که فناوری آن "وجود نمی داشت" و آنها ترجیح می دادند "حقایق گزارش شده علنی متعلق به شرکت ها باشد." اما در این پست از پرداختن به این موضوع که آیا Perplexity محتوا را در مقیاسی گسترده بازگرداند، همانطور که برخی ادعا می کنند، و سپس با ناشران آن محتوا برای همان مخاطب رقابت می کند، اجتناب کرد.
Perplexity ادعا می کند که به منابع خود استناد می کند، که انجام می دهد. با این حال، نقل قول ها گاهی اوقات اشتباه است.
در اقدامی که بعید است باعث ایجاد حسن نیت با ناشران شود، Perplexity جزئیات شرایط برنامه خود را قفل کرده است. تابستان امسال، این شرکت به The Verge بيان کرد که این معاملات "چند ساله" با درصد "دو رقمی" بوده و برای هر مقاله ای که Perplexity به کاربران ارائه می دهد، پرداخت می شود. اما هنگامی که TechCrunch در این هفته در مورد شرایط پرسید، سخنگوی Perplexity گفت: "مشخصات مالی را به اشتراک نمی گذارد."
ممکن است Perplexity نسبت به عمومی کردن اصطلاحات محتاط باشد - ناشران می توانند از آنها به عنوان اهرمی در مذاکره با رقبای خود استفاده کنند. در ماه اکتبر، OpenAI ChatGPT Search، یک ابزار جستجوی رقیب مبتنی بر هوش مصنوعی را در کنار شرکای انتشاراتی خود مانند The Atlantic، News Corp. و Vox Media راه اندازی کرد.
برخلاف برنامه ناشر Perplexity، OpenAI به ناشران اجازه می دهد تا نحوه نمایش محتوای خود را در نتایج جستجو مدیریت کنند. Perplexity قبلاً گفته بود که روی کنترل های محتوا کار می کند، اما امروز صبح هیچ به روز رسانی در مورد پیشرفت ارائه ن کرد.
با گسترش برنامه Perplexity، استارتاپ ممکن است با فشار بیشتری از سوی سرمایه گذاران برای جبران هزینه ها مواجه شود. گفته می شود که Perplexity 500 میلیون دلار در معامله ای جمع آوری می کند که ارزش آن 9 میلیارد دلار است. اما وال استریت ژورنال گزارش داد که درآمد سالانه آن تا ماه اکتبر فقط 50 میلیون دلار بوده است.
به نظر می رسد آراویند سرینیواس، بنیانگذار و مدیرعامل Perplexity خوشبین است. در پستی در روز چهارشنبه در X، او بيان کرد که Perplexity در حال حاضر حدود 20 میلیون درخواست در روز ارائه می دهد که این رقم در ابتدای سال 2.5 میلیون در روز بود.
ارسال نظر