منابع می گویند متا قصد دارد یک کابل زیردریایی 10 میلیارد دلاری در سراسر جهان بسازد
متا، مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ، دومین محرک بزرگ استفاده از اینترنت در سطح جهان است. ویژگی های آن - و میلیاردها کاربر آن - 10٪ از کل ترافیک ثابت و 22٪ از کل ترافیک تلفن همراه را تشکیل می دهند. سرمایه گذاری متا در هوش مصنوعی می تواند این استفاده را بیش از پیش افزایش دهد. پس برای اطمینان از اینکه متا زیرساخت های قابل اعتمادی برای حمایت از آن کسب و کار خواهد داشت، لوله ها را در دستان خود می گیرد.
TechCrunch با منابع نزدیک به این شرکت تأیید کرده است که متا قصد دارد یک کابل زیردریایی جدید، بزرگ و فیبر نوری بسازد که در سراسر جهان گسترش می یابد - پروژه ای به طول 40000 کیلومتر که مجموعا می تواند بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. به طور حیاتی، متا تنها مالک و کاربر این کابل زیردریایی خواهد بود - اولین مورد برای شرکت و در نتیجه نقطه عطفی برای تلاشهای زیرساختی آن است.
سونیل تاگاره، کارشناس کابل زیر دریا (و پیشگام در فضا، به عنوان بنیانگذار Flag Telecom)، که اولین کسی بود که برنامه های متا را در ماه اکتبر گزارش کرد، به TechCrunch بيان کرد که این طرح قرار است با بودجه 2 میلیارد دلاری شروع شود، اما پروژه نشان میدهد که این رقم احتمالاً به بیش از 10 میلیارد دلار افزایش مییابد زیرا پروژه در طول سالها کار ادامه مییابد.
منابع نزدیک به متا این پروژه را تایید کردند اما گفتند که هنوز در مراحل اولیه است. برنامههایی تنظیم شدهاند، اما داراییهای فیزیکی نشدهاند و از بحث درباره بودجه خودداری کردند. پیش بینی می شود که متا در اوایل سال 2025 به طور عمومی در مورد آن صحبت کند، زمانی که برنامه های مربوط به کابل، از جمله مسیر مورد نظر، ظرفیت، و برخی از دلایل ساخت آن را تایید کند.
از آنجایی که تعداد محدودی از شرکتها، مانند سابکام، که قادر به ایجاد زیرساختها هستند، از قبل دارای مشتریان بزرگی هستند که خدمات آن را رزرو میکنند، اگر استراتژیای که باید دنبال شود، سالها طول میکشد تا به طور کامل عملیاتی شود.
رانولف اسکاربرو، تحلیلگر صنعت کابل زیردریایی، می گوید: «عرضه بسیار محدودی در کشتی های کابلی وجود دارد. آنها در لحظه گران هستند و چندین سال قبل رزرو می شوند. یافتن منابع موجود برای انجام آن به زودی یک چالش است. " او گفت که یکی از سناریوهای محتمل می تواند شامل ساختن بخش ها باشد.
این کابل، پس از تکمیل، به متا یک لوله اختصاصی برای ترافیک داده در سراسر جهان میدهد. به گفته منابع، مسیر برنامه ریزی شده کابل در حال حاضر از سواحل شرقی ایالات متحده به هند از طریق آفریقای جنوبی، و سپس به سواحل غربی ایالات متحده از هند از طریق استرالیا - در سراسر جهان به شکل "W" است. ، همانطور که توسط Tagare در اینجا تجسم شده است:
کار زیرساخت متا توسط Santosh Janardhan که رئیس زیرساخت های جهانی این شرکت و رئیس مهندسی مشترک است، نظارت می شود. این شرکت تیمهایی در سطح جهانی دارد که زیرساختهای آن را تحلیل و برنامهریزی میکنند - و در گذشته برخی از چهرههای مهم صنعت برای آن کار کردهاند. به گفته منابع، در مورد این پروژه آتی، این پروژه خارج از عملیات این شرکت در آفریقای جنوبی است.
کابل های فیبر نوری زیر دریا بخشی از زیرساخت های ارتباطی در 40 سال گذشته بوده اند. آنچه در اینجا مهم است این است که چه کسی برای ساخت و مالکیت آن پول صرف می کند - و برای چه اهدافی.
برنامههای متا نشان میدهد که چگونه سرمایهگذاری و مالکیت شبکههای زیردریایی در سالهای اخیر از کنسرسیومهای شرکتهای مخابراتی به غولهای بزرگ فناوری تغییر کرده است.
متا در بازی زیردریایی جدید نیست. به گفته تحلیلگران مخابراتی Telegeography، متا مالک بخشی از 16 شبکه موجود است، از جمله اخیراً کابل 2Africa که قاره را در بر می گیرد (سایر این پروژه حامل هایی از جمله Orange، Vodafone، China Mobile، Bayobab/MTN و غیره هستند).
با این حال، این پروژه کابلی جدید اولین پروژه ای است که به طور کامل متعلق به خود متا است.
این امر متا را در همان دسته گوگل قرار می دهد که در 33 مسیر مختلف، از جمله چند تلاش منطقه ای که تنها مالک آن است، بر اساس ردیابی Telegeography مشارکت دارد. سایر شرکتهای فناوری بزرگ که یا مالک بخشی یا خریدار ظرفیت کابلهای زیردریایی هستند، آمازون و مایکروسافت هستند (که هیچکدام خودشان مالک هیچ مسیری نیستند).
دلایل مختلفی وجود دارد که ساخت کابل های زیر دریا برای شرکت های بزرگ فناوری مانند متا جذاب است.
اولاً، مالکیت انحصاری مسیر و کابل به متا ظرفیت اولیه را برای پشتیبانی از ترافیک در داراییهای خود میدهد.
طبق گزارشهای درآمدی، متا در خارج از آمریکای شمالی بیشتر از خود بازار داخلی درآمد کسب میکند. داشتن اولویت در کابل کشی اختصاصی زیر دریا می تواند به تضمین کیفیت خدمات در آن ترافیک کمک کند. (توجه: این فقط برای اطمینان از ترافیک طولانی مدت است: این شرکت هنوز باید با اپراتورهای داخل کشورها و در تحویل "آخرین مایل" به دستگاه های کاربران مذاکره کند، که می تواند چالش های خود را داشته باشد.)
متا، مانند گوگل، از طریق سرمایهگذاریهای زیردریایی خود به مناطق کمک کرده است و ادعا میکند که پروژههایی مانند Marea در اروپا و سایرین در آسیای جنوب شرقی بیش از «نیم تریلیون دلار» به اقتصادهای این مناطق کمک کردهاند.
با این حال انگیزه عملگرایانه تری برای این سرمایه گذاری ها وجود دارد: شرکت های فناوری - به جای شرکت های مخابراتی، سازندگان سنتی و صاحبان این کابل ها - می خواهند مالکیت مستقیم بیشتری بر لوله های مورد نیاز برای ارائه محتوا، تبلیغات و موارد دیگر به کاربران در سراسر جهان داشته باشند.
اسکاربرو، تحلیلگر، گفت: «آنها پول خود را از ارائه محصولات خود به کاربران نهایی به دست میآورند و هر کاری که میتوانند برای اطمینان از تجربه مشتری انجام میدهند، چه تحویل ویدیو یا سایر داراییها». صادقانه بگویم، چه کسی دیگر به مخابرات سنتی متکی است؟ شرکت های فناوری اکنون مستقل هستند. آنها متوجه شده اند که باید خودشان آن را بسازند.»
مورد دوم ژئوپلیتیک است.
چندین بار در سالهای اخیر، کابلهای زیردریایی به عنوان آسیب جانبی یا مستقیم از جنگ حذف شدهاند. جنگجویان حوثی با حمایت ایران به دنبال قایق ها می روند و در این روند به کابل های دریای سرخ آسیب می زنند (مانند کابلی که اروپا را به هند وصل می کند). این ماه (نوامبر 2024) روسیه مظنون به قطع کابل زیردریایی در دریای بالتیک بود. همین هفته، کابل دیگری در آب های اروپا سقوط کرد و یک کشتی چینی در حال حاضر مقصر است.
یک منبع نزدیک به شرکت به تککرانچ گفت: مسیری که متا پیشبینی کرده است برای کمک به شرکت در «جلوگیری از مناطق تنش ژئوپلیتیکی» است.
تاگاره در پست وبلاگ خود اشاره میکند که این مسیر از دریای سرخ، دریای چین جنوبی، مصر، مارسی، تنگه مالاکا و سنگاپور اجتناب میکند - که «همگی اکنون نقاط اصلی شکست هستند».
اعلامیه FCC در این ماه (نوامبر 2024) مبنی بر اینکه قصد دارد مجوز کابل زیردریایی را برای اولین بار در دهههای گذشته بازبینی کند، تا حدی به دلیل امنیت ملی و مالکیت کابلها، به طور بالقوه میتواند به عنوان یکی دیگر از موارد تکمیلی در اینجا مطرح شود: متا تنها مالک خواهد بود. یک مسیر از طریق راهروهای امن.
دلیل سوم احتمالی برای چشم انداز زیردریایی متا وجود دارد، اگرچه بیشتر حدس و گمان است.
طبق یک نظریه تاگاره، ارتباط مستقیمی با کابل پایانه در هند دارد. او معتقد است که متا فرصتی برای ایجاد ظرفیت مرکز داده در کشور به طور خاص برای آموزش و کار با مدلهای هوش مصنوعی دارد و کابل زیر دریا میتواند در این تلاش نقش داشته باشد.
او اشاره می کند که هزینه هند برای پهنای باند محاسباتی کسری از قیمت در ایالات متحده است و بسیاری در هند پس از بازدید اخیر جنسن هوانگ سر و صدا کرده اند: در جلسه ای با موکش آمبانی، رئیس Reliance، مدیر عامل انویدیا در مورد ساختمان هند صحبت کرد. زیرساخت هوش مصنوعی خودش Reliance، در میان سایر فروشندگان، از تراشه های Blackwell انویدیا در مراکز داده آینده هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.
تاگاره در مصاحبه ای گفت: «هند می تواند به پایتخت آموزشی جهان تبدیل شود. او معتقد است که متا ممکن است بخواهد آموزش هوش مصنوعی را در کشور حول این زیرساخت ایجاد کند.
هوش مصنوعی بخش بزرگی از نقشه راه زیرساخت متا است. اما فراتر از آن، هند بازار بزرگی برای متا است و بر اساس تخمینها به عنوان کشوری با بیشترین کاربر در فیسبوک (بیش از 375 میلیون کاربر)، اینستاگرام (363 میلیون) و واتساپ (536 میلیون) در صدر قرار دارد و این مصرفکنندگان ثابت کردهاند. برای ویژگی های جدیدتر مانند ابزارهای هوش مصنوعی آن بسیار مشتاق باشد. با سرمایه گذاری های قوی در بازار مراکز داده در کشور، هند هنوز پتانسیل رشد زیادی دارد، پس این واقعیت به تنهایی منطقی است که هند را به عنوان نقطه فرود در این عملیات اضافه کنیم.
منابع نزدیک به این پروژه به ما می گویند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا هوش مصنوعی بخشی از معادله متا در این پروژه است یا خیر، و آن را به عنوان بخشی از "دم بلند" ملاحظات و احتمالات توصیف می کنند و اینکه آیا متا ظرفیت را برای سایرین باز می کند یا خیر. کاربران در کنار خودش
ارسال نظر