تأیید Bluesky می تواند بسیار متفاوت از چک های آبی X به نظر برسد
استارتاپ شبکه اجتماعی که به سرعت در حال رشد است، Bluesky، یک جایگزین توییتر/X که بر اساس اصول وب باز ساخته شده است، روز دوشنبه در جریانی زنده نشان داد که چگونه رویکردش برای تأیید حساب کاربری با سرویسهای موجود، مانند Meta و X متفاوت است. در حالی که رسانههای اجتماعی سنتی به یک مدل پرداخت در ازای تأیید، که در آن کاربران برای امتیاز چک آبی که هویت آنها را تأیید می کند، پرداخت می کنند، Bluesky سیستمی را پیش بینی می کند که در آن چندین ارائه دهنده تأیید وجود دارند تا نیازهای گسترده تر خود را برآورده کنند. جامعه
در حال حاضر، تنها راه برای تأیید حساب خود در Bluesky استفاده از یک نام دامنه سفارشی است، چیزی که شرکت سال گذشته شروع به ارائه یک گزینه کرد. اینگونه می دانید که حساب @nytimes.com در Bluesky متعلق به نشریه واقعی نیویورک تایمز است. علاوه بر این، Bluesky به طور مستقیم به مسائل مربوط به جعل هویت می پردازد، همانطور که آنها بوجود می آیند.
با این حال، Bluesky معتقد است که دامنه های سفارشی ممکن است تنها بخشی از راه حل در مورد تأیید آینده باشد.
در آینده، این شرکت در حال تحلیل مدلی است که در آن چندین ارائهدهنده تأیید با هم وجود دارند.
جی گرابر، مدیرعامل Bluesky توضیح داد: «...ما میتوانیم یک ارائهدهنده تأیید صحت باشیم - و ممکن است در مقطعی (و همچنین، نه، مطمئن نیستم چه زمانی). اما این چیزی است که شما از طریق یک برنامه به آن دسترسی دارید، و سپس ممکن است برنامه دیگری وجود داشته باشد و ممکن است خدمات دیگری وجود داشته باشد. و آنها می توانند انتخاب کنند که به ما اعتماد کنند - تأیید تیم Bluesky - یا می توانند خودشان را انجام دهند. یا افراد دیگر می توانند کارهای خود را انجام دهند.»
یا، به عبارت دیگر، Bluesky یک سیستم تأیید را پیشنهاد میکند که در آن یک نهاد - یعنی خود شرکت - کنترل منفرد بر اینکه چه کسی برچسب "تأیید شده" را دریافت میکند و چه کسی نمیگیرد، ندارد.
این یک بازنگری در راستیآزمایی در مقایسه با نحوه عملکرد سنتی این سیستمها و چگونگی تکامل آنها است.
در توییتر، تأیید در طول سالها مملو از پیچیدگیها و نگرانیهایی بوده است. در اصل، توییتر برخی از کاربران پرمخاطب را تأیید میکرد، اما دیگرانی را که معتقد بودند مستحق تأیید هستند، نادیده میگرفت و یک سیستم کلاسی دولایه از نوع ایجاد می کرد.
تحت مالکیت جدید الون ماسک، این شرکت تلاش کرد تا این سیستم را اصلاح کند تا آن را دموکراتیک تر کند و به هر کسی اجازه دهد تا برای تأیید خود پول بپردازد. اما، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این سوئیچ چشمگیر به خوبی پیش نرفت، زیرا کاربران برای جعل هویت دیگران در پلتفرم، چک های تأیید را خریداری کردند و باعث هرج و مرج شد.
حتی امروز، X همچنان با رباتهایی که تأیید میشوند، مشکل دارد، که معنای چک تأیید شده را کاهش داده است.
در همین حال، متا Twitter/X را با تأیید پولی دنبال کرد که عمدتاً برای کمک به سازندگان و مشاغل در پلتفرم خود عمل می کند.
از سوی دیگر، Bluesky قصد دارد زیرساختی ایجاد کند که به هر کسی اجازه دهد تا دیگران را مطابق با قوانین و سیاست های خود تأیید کند، مشابه آنچه امروزه به هر کسی اجازه می دهد فید، سیستم تعدیل و الگوریتم خود را بسازد.
بیشتر بخوانید
Canonical پس از بارگیری بیش از حد برنامه های کلاهبرداری کریپتو، سرکوب فروشگاه اسنپ را اعلام کرد
در حالی که خود Bluesky میتوانست روی تأیید کاربران با مشخصات بالا تمرکز کند، دیگران میتوانند سیستمهای تأییدی بسازند که افراد را برای معیارهای دیگر تحلیل کنند.
برای مثال، گرابر پیشنهاد کرد که یک دانشگاه میتواند کاربران را بهعنوان آلوم تأیید کند، یا گروهی از طرفداران مانند Swifties میتوانند افراد را بهعنوان اعضای انجمن تأیید کنند. این ارائه دهندگان راستیآزمایی میتوانند انتخاب کنند که چه کسی تأیید میشود، یا میتوانند خدمات جامعتری ارائه دهند، جایی که تأیید در طیف وسیعی از وابستگیهای مختلف بخشی از پیشنهادات آنها است.
به گفته مدیر عامل، چالش در نحوه ارائه تأییدیه های متعدد به کاربر نهایی است تا گیج کننده نباشد. این شرکت باید بفهمد که چگونه این تأییدها ظاهر می شوند - شاید به عنوان نشان؟ - و اینکه آیا سایر برنامه های شخص ثالث Bluesky نیاز دارند که آنها را به همان شیوه مشتری رسمی شرکت نمایش دهند.
گرابر بيان کرد : «...ما در تلاش هستیم تا برنامههای کاربردی بیشتر [و] خدمات بیشتری، فراتر از خدمات خودمان، درازمدت طراحی کنیم.
زمان بندی سوال دیگری است.
تیم 20 نفره این شرکت در تلاش بوده است تا با افزایش رشد Bluesky همراهی کند، زیرا کاربران پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و سایر تغییرات سیاستی، مانند تغییراتی که به X اجازه می دهد هوش مصنوعی را بر روی داده های کاربران آموزش دهد، و سایر سیاست ها پیرامون بلوک ها، شروع به ترک ماسک X کردند. کار کردن از زمان انتخابات، Bluesky 8.7 میلیون کاربر جدید اضافه کرده است و امروز از مجموع 22.7 میلیون کاربر عبور کرده است. الگوریتم
در جریان زنده، تیم Bluesky در مورد دیگر برنامههای بلندمدت صحبت کردند، مانند اینکه چگونه پروفایلهای Bluesky میتوانند برای اتصال کاربران به حضور گستردهتر وبشان، از جمله وبسایت شخصی و سایر حسابهای اجتماعی، مشابه چیزی مانند Linktree، طراحی شوند.
این شرکت بيان کرد که با توجه به رشد سریع خود، هنوز نمی تواند متعهد به ارائه ویژگی های خاص یا جدول زمانی باشد.
ارسال نظر