اولین بازار Swiggy به غذای هند و جنگ های تجاری سریع دامن می زند
سهام Swiggy در روز چهارشنبه با 7 درصد افزایش به 440 روپیه رسید زیرا استارتآپ تحویل غذا و تجارت سریع دومین IPO بزرگ هند در سال جاری را به پایان رساند، در اولین عرضه از نزدیک که آن را در مقایسه مستقیم با آنچه که تحلیلگران مدتهاست سهام اینترنت هند را معیار ارزیابی میکردند قرار میدهد. : زوماتو.
فهرست این شرکت 10 ساله که دفتر مرکزی آن در بنگالورو قرار دارد، نقطه عطفی برای اکوسیستم استارت آپی هند است، جایی که چندین شرکت چشم به عرضه عمومی مشابه بزرگی در 24 ماه آینده دارند. همچنین رویداد نقدینگی مهمی را برای حامیان سوئیگی، از جمله Prosus، که بازده اوراق آن در حال حاضر به 2 میلیارد دلار رسیده است، و همچنین SoftBank و Accel ارائه می دهد. حدود 5000 کارمند مجموعاً حدود 1 میلیارد دلار ثروت به دست خواهند آورد.
Swiggy در آستانه عرضه اولیه سهام، ارزش خود را 11.3 میلیارد دلار تعیین کرد که با توجه به ارزش بازار 29 میلیارد دلاری رقیب Zomato، یک رقم محافظه کارانه قابل توجه است. Sriharsha Majety، بنیانگذار و مدیر اجرایی Swiggy در مصاحبه ای بيان کرد که این شرکت می خواهد این پیشنهاد را برای سرمایه گذاران جدید هیجان انگیز کند. با ادامه فروش میلیاردها سهام هند توسط سرمایه گذاران نهادی خارجی، سهام Zomato نیز در این ماه 8 درصد کاهش یافت. ارزش بازار سوئیگی روز چهارشنبه به 11.6 میلیارد دلار رسید.
او در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: «یکی از چیزهایی که من بیش از همه در مورد آن هیجانزده هستم این است که خود سویگی در یک زمان باورنکردنی اتفاق میافتد. وقتی به یک تا دو دهه آینده نگاه می کنیم، فکر می کنم که این دو دهه آینده هند است. رشد اقتصادی بسیار زیادی در مقابل ما وجود دارد. غرور هند به بالاترین حد خود رسیده است. »
Swiggy در یک لحظه مهم در چشم انداز تجارت دیجیتال هند وارد بازارهای عمومی می شود. در حالی که خود را به عنوان دومین پلتفرم بزرگ تحویل غذا در هند با 14 میلیون کاربر فعال ماهانه تثبیت کرده است، اما از نظر معیارهای کلیدی از رهبر بازار Zomato پیروی می کند. بر اساس تحقیقات Macquarie، ارزش سفارش ناخالص سالانه آن 3.3 میلیارد دلار در تحویل غذا حدود 25 درصد از Zomato عقب است.
این شکاف در تجارت سریع بیشتر میشود - بخش تحویل سریع که نویدبخش تحویل مواد غذایی در 10 دقیقه است. سرویس Instamart Swiggy که از طریق شبکه ای متشکل از بیش از 550 فروشگاه تاریک کار می کند، 5.2 میلیون کاربر ماهانه دارد در حالی که 7.6 میلیون کاربر Blinkit Zomato's. نگرانی بیشتر برای سرمایه گذاران بالقوه این است که در حالی که Blinkit به نقطه سربه سر EBITDA تعدیل شده رسیده است، اینستامارت حتی در سطح حاشیه سهم زیان ده باقی می ماند.
تحلیلگران JMFinancial روز چهارشنبه گفتند: "ما معتقدیم که هر یک از بخش های تجاری Swiggy به دلیل اجرای ضعیف در گذشته، که منجر به افزایش شکاف سهم بازار شده است، شایسته چندین برابر ارزش گذاری هدف کمتر در مقایسه با Zomato است. "
با این حال، فرصت پیش رو قابل توجه است. مورگان استنلی تخمین می زند که بازار تجارت سریع هند تا سال 2030 به 42 میلیارد دلار برسد که بیش از 18 درصد از کل بازار تجارت الکترونیک این کشور را تشکیل می دهد. این بخش در حال حاضر از زمان آغاز دوره بیماری همه گیر، سالانه 77 درصد رشد داشته است، که بسیار از رشد 14 درصدی خرده فروشی سنتی پیشی گرفته است.
JPMorgan گزارش می دهد که پلتفرم های تجارت سریع در حال حاضر 56 درصد از تحویل خواربارفروشی آنلاین را از بازیکنان سنتی تجارت الکترونیک گرفته اند.
با این حال، فشارهای رقابتی در حال تشدید است. غول های خرده فروشی سنتی مانند Flipkart و Reliance's JioMart خدمات تحویل سریع خود را راه اندازی می کنند. با توجه به اتکای آن به شبکههای متراکم انبارهای کوچک، پرسشها در مورد قابلیت دوام مدل تجارت سریع فراتر از مراکز عمده شهری وجود دارد.
ارسال نظر