متن خبر

پینترست به دلیل ردیابی تبلیغات با شکایت اتحادیه اروپا درباره حریم خصوصی روبرو است

پینترست به دلیل ردیابی تبلیغات با شکایت اتحادیه اروپا درباره حریم خصوصی روبرو است

شناسهٔ خبر: 796309 -




وقتی صحبت از کابوس های حریم خصوصی می شود، بعید است که Pinterest اولین برنامه اجتماعی باشد که به ذهن می رسد. اما استفاده موتور اکتشاف بصری از تبلیغات ردیابی، هدف آخرین شکایت از سوی سازمان غیرانتفاعی حقوق حریم خصوصی اروپا است که آن را به نقض مقررات عمومی حفاظت از داده‌های بلوک (GDPR) با عدم کسب رضایت از کاربران برای ردیابی و ردیابی متهم می‌کند. پروفایل برای تبلیغات

GDPR جریمه هایی تا 4 درصد از گردش مالی سالانه جهانی را برای نقض تایید شده مجاز می کند، پس چنین شکایاتی می تواند منجر به تحریم های اساسی برای غول های فناوری شود.

در حالی که پینترست به طور کلی زیر رادار پرواز کرده است، با توجه به مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی آنلاین - به ویژه در مقایسه با سایر سرویس‌های اجتماعی اصلی با بودجه تبلیغاتی (مانند فیس‌بوک) - لازم به یادآوری است که ردیابی و نمایه‌سازی این شرکت در این مورد غم‌انگیز قرار گرفت. خودکشی دختر مدرسه ای بریتانیایی، مالی راسل در سال 2017. او محتوایی برای خودکشی داشت که توسط تعدادی از اپلیکیشن‌ها، از جمله Pinterest، به فیدهای اجتماعی او منتقل شده بود.

گزارش سال 2022 «پیشگیری از مرگ‌های آینده» توسط پزشکی قانونی بریتانیا نشان داد که «اثرات منفی محتوای آنلاین» عاملی در مرگ او بوده است. این نتیجه ردیابی و نمایه سازی فراگیر کاربران پلتفرم های دارای بودجه تبلیغاتی بود.

در شکایتی که با حمایت غیرقانونی علیه پینترست صورت گرفته است، که توسط مرجع حفاظت از داده های فرانسه ثبت شده است، این پلتفرم همچنین متهم شده است که درخواست دسترسی به داده های GDPR را انجام نداده است. اطلاعاتی درباره دسته‌بندی داده‌های مربوط به شاکی که با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته شده بود، ارائه ن کرد.

GDPR علاوه بر الزام به داشتن یک مبنای قانونی معتبر برای پردازش داده‌های افراد، برای افراد در اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از حقوق دسترسی، مانند امکان درخواست کپی از اطلاعات خود را فراهم می‌کند.

"ردیابی مخفی"

Pinterest بر مبنای قانونی برای پردازش داده های افراد برای هدف گذاری تبلیغاتی که به عنوان منافع قانونی (LI) شناخته می شود، متکی است. با این حال، noyb استدلال می کند که این استفاده با GDPR مطابقت ندارد.

این به یک حکم ژوئیه 2023 توسط دادگاه عالی اتحادیه اروپا اشاره می کند که توانایی متا مالک فیس بوک را برای کنترل تجارت تبلیغات نظارتی خود از طریق LI * رد کرد - و تاکید کرد که پس Pinterest باید رضایت اروپایی ها را برای اجرای تجارت "تبلیغات شخصی" خود جلب کند.

در حال حاضر، Pinterest که حدود 130 میلیون کاربر منطقه ای دارد، همه آنها را به طور پیش فرض برای "شخصی سازی" تبلیغات ردیابی می کند.

هر کاربر Pinterest در اروپا که مایل است به این روش ردیابی و نمایه نشود، باید گام فعالی برای اعتراض به پردازش آن بردارد (GDPR ایجاب می‌کند که کاربران توانایی اعتراض به پردازش را داشته باشند، در صورتی که LI مبنای قانونی است). به جای اینکه به طور مثبت از شما پرسیده شود که آیا آنها با استفاده از اطلاعات خود به این شکل مشکلی ندارند، همانطور که noyb معتقد است در اینجا باید چنین باشد.

Kleanthi Sardeli، وکیل حفاظت از داده در noyb در بیانیه ای در مورد این شکایت گفت: "Pinterest به طور مخفیانه کاربران اروپایی را بدون درخواست رضایت آنها ردیابی می کند." این به پلتفرم رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهد تا به طور غیرقانونی از اطلاعات شخصی افراد سود ببرند بدون اینکه آن‌ها هرگز متوجه شوند.»

"به نظر می رسد که Pinterest به طور فعال حکم دادگاه دادگستری اروپا (CJEU) را نادیده می گیرد تا سود خود را به حداکثر برساند. سردلی گفت : دیوان عدالت اداری به صراحت اعلام کرد که تبلیغات شخصی سازی شده نمی تواند بر اساس منافع مشروع باشد.

مشکل دسترسی به داده ها

شکایت noyb علیه Pinterest از طرف یک کاربر ناشناس ثبت شده است که گفته است متوجه نشده است که این پلتفرم بدون رضایت او را ردیابی می کند.

او تنها زمانی ردیابی Pinterest را کشف کرد که به تنظیمات "حریم خصوصی و داده" نگاه کرد - جایی که متوجه شد "شخصی سازی تبلیغات" به طور پیش فرض روشن است. او همچنین دریافت که این پلتفرم از اطلاعات «وب‌سایت‌های بازدید شده» و سایر اشخاص ثالث برای نمایش تبلیغات و همچنین ردیابی فعالیت‌های او در سایت برای این منظور استفاده می‌کند. به طور خلاصه، Pinterest در تجارت تبلیغات نظارتی است.

noyb در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت: "این عمل از زمان معرفی GDPR در سال 2018 به وضوح غیرقانونی است. " دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (CJEU) در حکم خود در پرونده C252/21 Bundeskartellamt در سال 2023 مجدداً دریافت که تبلیغات شخصی‌شده نمی‌تواند بر اساس منافع مشروع طبق ماده 6(1)(f) GDPR باشد.

شاکی همچنین اقدام به ارسال درخواست دسترسی به داده به Pinterest کرد. اما کپی اطلاعاتی که او دریافت کرد، حاوی هیچ اطلاعاتی در مورد گیرندگان داده‌هایش نبود.

پینترست حتی پس از دو درخواست اضافی، جزئیاتی در مورد دسته‌بندی داده‌هایی که با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته شده بود، ارائه نکرد، و گفت : «به عبارت دیگر: پینترست نتوانست به اندازه کافی به درخواست دسترسی طبق ماده 15 (1) پاسخ دهد. ج) GDPR.»

این شکایت از پینترست می‌خواهد هر داده‌ای را که برای تبلیغات پردازش کرده است حذف کند و به کاربران اطلاع دهد که این کار را انجام داده است. شرکت همچنین باید درخواست دسترسی به داده های شاکی را برآورده کند. علاوه بر این، noyb فشار می آورد تا آن را در سطحی جریمه کند که به عنوان یک بازدارنده برای نقض GDPR در آینده عمل کند.

برای پاسخ به این شکایت با پینترست تماس گرفته شده است.

در حالی که noyb این پرونده را در فرانسه تشکیل داده است، جایی که تنظیم کننده (CNIL) شهرت زیادی برای اجرای شکایات مربوط به حریم خصوصی دارد - از جمله در مورد مسئله رضایت - ممکن است به دلیل داشتن Pinterest منطقه ای آن، به کمیسیون حفاظت از داده های ایرلند منتقل شود. مقر در دوبلین (و به دلیل مکانیسم "یک مرحله ای" GDPR برای ساده سازی نظارت بر شکایات که در مرزهای اتحادیه اروپا قرار دارند.)

با این حال، noyb به TechCrunch بيان کرد که شکایتی را علیه نهاد مستقر در Pinterest در ایالات متحده ارائه کرده است و به این نکته اشاره می‌کند که سیاست حفظ حریم خصوصی این شرکت از Pinterest Europe و Pinterest, Inc (یعنی نهاد آمریکایی) به عنوان کنترل‌کننده‌های مشترک داده برای پردازش نام می‌برد.

در این بیانیه آمده است: « پس CNIL مرجع صالح است و نباید شکایت را به ایرلند ارسال کند. اما ما البته نمی دانیم که آیا آنها به هر حال این کار را خواهند کرد یا خیر.


* متا به نوبه خود از آن زمان به یک مبنای قانونی مبتنی بر رضایت برای ردیابی تبلیغات خود روی آورده است. اگرچه، این نسخه‌ای از «رضایت» است که کاربران را مجبور می‌کند بین پرداخت آن برای اشتراک بدون آگهی یا پذیرش آگهی‌های ردیابی آن برای دسترسی رایگان به خدمات آن یکی را انتخاب کنند - این خود اکنون مشمول شکایات حریم خصوصی، حمایت از مصرف‌کننده و رقابت است. اما این داستان کاملاً دیگری است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است