متن خبر

جف هینتون و جان هاپفیلد برنده جایزه نوبل فیزیک برای کارهایشان در زمینه هوش مصنوعی اولیه شدند

جف هینتون و جان هاپفیلد برنده جایزه نوبل فیزیک برای کارهایشان در زمینه هوش مصنوعی اولیه شدند

شناسهٔ خبر: 777073 -




آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل فیزیک 2024 را اعلام کرده است. جف هینتون و جان هاپفیلد به طور مشترک این جایزه معتبر را برای کار خود بر روی شبکه های عصبی مصنوعی از اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 به اشتراک می گذارند.

به طور خاص، هینتون و هاپفیلد برای « اکتشافات و اختراعات اساسی که یادگیری ماشین را با شبکه‌های عصبی مصنوعی امکان‌پذیر می‌سازد » جایزه گرفتند.

این خبر در حالی منتشر می شود که هوش مصنوعی به عنوان یکی از نیروهای محرکه اصلی آنچه که برخی آن را انقلاب صنعتی چهارم می نامند، ظاهر شده است. مبتکران بزرگ در این فضا برای کارشان شناخته می شوند. در اوایل سال جاری، دمیس حسابیس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل گوگل دیپ مایند، به دلیل «خدمات به هوش مصنوعی» نشان شوالیه در بریتانیا اعطا شد.

هینتون یکی از مشهورترین محققان جهان در زمینه هوش مصنوعی است که زمینه ساز بسیاری از پیشرفت هایی است که در این چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم. اغلب از او به عنوان "پدرخوانده یادگیری عمیق" یاد می شود. هینتون پس از اخذ دکترای هوش مصنوعی در سال 1978، به ایجاد مشترک الگوریتم پس انتشار ادامه داد، روشی که به شبکه های عصبی اجازه می دهد از اشتباهات خود درس بگیرند و نحوه آموزش مدل های هوش مصنوعی را متحول کند.

هینتون در سال 2013 پس از اینکه غول جستجو شرکت او DNNresearch را خریداری کرد، به گوگل پیوست. او سال گذشته گوگل را به دلیل نگرانی خود در مورد نقش هوش مصنوعی در انتشار اطلاعات نادرست ترک کرد. امروزه هینتون استاد دانشگاه تورنتو است.

هاپفیلد، استاد پرینستون، همچنین در برخی از کارهای اساسی در حوزه هوش مصنوعی پیشگام بود. او چیزی را توسعه داد که به عنوان شبکه هاپفیلد شناخته شد، نوعی شبکه عصبی که هوش مصنوعی را با نشان دادن اینکه چگونه شبکه های عصبی می توانند الگوها را ذخیره و بازیابی کنند، متحول کرد. اساساً نحوه عملکرد حافظه انسان را تقلید می کند و نشان می دهد که چگونه برخی از اصول زیست شناسی و فیزیک را می توان در سیستم های محاسباتی به کار برد.

برندگان جایزه نوبل که به عنوان «برندگان جایزه» نیز شناخته می‌شوند، چندین جایزه به‌عنوان قدردانی از کار خود دریافت می‌کنند، از جمله مدال طلا، دیپلم و جایزه نقدی 11 میلیون کرون سوئدی (1 میلیون دلار) که در صورت وجود، بین برندگان تقسیم می‌شود. بیش از یک است. و بدیهی است که برندگان اعتبار جهانی کسب می کنند.

الن مونز، رئیس کمیته نوبل فیزیک، در بیانیه ای گفت: «کار برندگان قبلاً بیشترین فایده را داشته است. در فیزیک، ما از شبکه‌های عصبی مصنوعی در طیف وسیعی از زمینه‌ها مانند توسعه مواد جدید با خواص خاص استفاده می‌کنیم.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است