متن خبر

چگونه بریتانیا می تواند محاسبات با عملکرد بالا و هوش مصنوعی را به طور پایدار پیش ببرد

چگونه بریتانیا می تواند محاسبات با عملکرد بالا و هوش مصنوعی را به طور پایدار پیش ببرد

شناسهٔ خبر: 776833 -




انتزاعی نماینده هوش مصنوعی
(اعتبار تصویر: Shutterstock / vs148)

در ماه مه 2024، بریتانیا وارد برنامه سازمان مشترک محاسباتی با عملکرد بالا (EuroHPC) شد که منابع ابررایانه‌ای را از 35 کشور از جمله نروژ، ترکیه و تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) گرد هم می‌آورد.

با پیوستن به این برنامه معتبر، بریتانیا قصد دارد رهبری علمی و فناوری خود را تقویت کند، + بین المللی را تقویت کند، و از HPC برای هدایت نوآوری و رشد اقتصادی استفاده کند - که همه اینها جاه طلبی های بسیار مثبتی برای صنعت فناوری اطلاعات بریتانیا هستند. با این حال، عضویت در EuroHPC همچنین تقاضا برای انرژی در بریتانیا را تسریع می‌کند و این می‌تواند حتی فراتر از ظرفیت‌های فعلی کشور پیشرفت کند. به ویژه از آنجایی که بریتانیا هنوز با افزایش تقاضای انرژی که به دلیل افزایش استفاده از هوش مصنوعی (AI) ایجاد شده است، مقابله نکرده است.

جان پتیگرو، مدیر اجرایی شبکه ملی بریتانیا، اظهار داشت که هوش مصنوعی در طول دهه آینده 500 درصد انرژی بیشتری در بریتانیا مصرف خواهد کرد. این فقط یک مشکل برای بریتانیا نیست، بلکه این افزایش برق به سرعت در حال تبدیل شدن به یک موضوع جهانی است. مراکز داده در سراسر جهان در سال 2022 460 تراوات ساعت (TWh) مصرف کردند که تقریباً دو درصد از کل تقاضای جهانی برق است. با افزایش تقاضای برق برای هوش مصنوعی، مصرف برق از مراکز داده در اتحادیه اروپا در سال 2026 30 درصد بیشتر از سال 2023 پیش بینی می شود.

بر اساس تحقیقات اخیر گلدمن ساکس، هوش مصنوعی قرار است تقاضای برق مرکز داده را تا پایان دهه 160 درصد افزایش دهد. از آنجایی که انتشار گازهای گلخانه ای گوگل تنها در پنج سال گذشته به لطف هوش مصنوعی تقریباً دو برابر شده است، غیرمنتظره نیست. این ارقام تکان دهنده سوالاتی را در مورد امکان انتشار خالص صفر تا پایان دهه مطرح می کند.

سوال اصلی این است که چگونه می توانیم به طور پایدار این سطح از تقاضا را برآورده کنیم؟

یولیان تزانف

بنیانگذار و مدیر ارشد استراتژی NexGen Cloud.

هوش مصنوعی و تغییرات آب و هوایی دو مورد از اصلی ترین و تاثیرگذارترین داستان‌های زمان ما هستند که هر کدام جنبه‌های مختلف جامعه، اقتصاد و محیط زیست را به روش‌های عمیقی شکل می‌دهند. آنها به دور از انحراف متقابل هستند. هوش مصنوعی بدون شک نقشی در مقابله با چالش های تغییرات آب و هوایی ایفا خواهد کرد. با این حال، نیازهای انرژی مراکز داده بر اهداف خالص صفر فشار خواهد آورد.

همانند نیاز به الکتریسیته، بریتانیا نیز برای تبدیل شدن به یک رهبر HPC و AI به GPU نیاز دارد. اما نوآوری باید پایدار باشد تا اطمینان حاصل شود که فرآیندهای انرژی بر را می توان با حداقل تأثیر زیست محیطی انجام داد و امنیت انرژی بریتانیا را تهدید نمی کند.

مراکز داده 100٪ پایدار

تنها راه حل قابل اجرا استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مراکز داده است.

استراتژی‌های کارآمد انرژی در مراکز داده هوش مصنوعی نیز باید در اولویت قرار گیرند تا بریتانیا بتواند بدون نیاز به قطع برق به دلیل تقاضای برق، خود را ادامه دهد. تامین منابع انرژی تجدیدپذیر برای تامین انرژی مراکز داده چالش‌های متعددی را به همراه دارد که در درجه اول حول محور نیاز به منبع تغذیه ثابت و قابل اعتماد، هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه بالا و ادغام منابع تجدیدپذیر در زیرساخت‌های موجود است.

برخی از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی ذاتاً متناوب هستند و توسعه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی کارآمد و بهبود شبکه برای اطمینان از تامین برق پایدار را ضروری می‌سازند. NexGen Cloud میزبان هوش مصنوعی SuperCloud خود در یک مرکز داده درست خارج از اسلو است که از انرژی آبی برای تامین انرژی و خنک کردن زیرساخت‌های خود استفاده می‌کند. انرژی هیدروالکتریک غیر متناوب است، پس به مرکز داده اجازه می دهد تا با انرژی پاک شبانه روزی تغذیه شود.

سرمایه گذاری و ابرهای حاکمیتی

نیروهای بازار به تنهایی برای رسیدن ما به آنجا کافی نیستند، سرمایه گذاری مستقیم دولت بریتانیا بر روی تراشه های GPU نیز برای پیشرفت صنایع HPC و هوش مصنوعی این کشور کلیدی است.

سرمایه گذاری دولت در زیرساخت GPU حیاتی است، زیرا بودجه فعلی به طور قابل توجهی از سایر بازیگران جهانی عقب است. سرمایه‌گذاری بریتانیا در تراشه‌های گرافیکی Nvidia با سفارش‌های غول‌های فناوری مانند ایلان ماسک X و چین کم‌رنگ شده است. بر اساس گزارش Pitchbook، ۱۲۲ میلیارد دلار در کسب‌وکارهای مولد هوش مصنوعی در ایالات متحده سرمایه‌گذاری شده است، در حالی که کسب‌وکارهای هوش مصنوعی مولد اروپایی ۳.۸ میلیارد دلار نسبتاً متوسط ​​دریافت کرده‌اند. نابرابری‌هایی مانند این‌ها توانایی بریتانیا برای رقابت در بخش‌های HPC و هوش مصنوعی را مختل می‌کند و نیاز به فشار قوی دولتی برای افزایش در دسترس بودن GPU و سرمایه‌گذاری زیرساختی برای مطابقت با استانداردهای بین‌المللی دارد.

علاوه بر این، اتخاذ راه‌حل‌های ابری مستقل می‌تواند به کسب‌وکارهای بریتانیا کمک کند تا به پردازنده‌های گرافیکی پرقدرت دسترسی داشته باشند و در عین حال از رعایت قوانین حفاظت از داده‌ها اطمینان حاصل کنند و در نتیجه رقابت‌پذیری بریتانیا را در بازار جهانی هوش مصنوعی افزایش دهند.

امروزه زیرساخت‌های ابری در دسترس هستند تا اطمینان حاصل شود که عملیات هوش مصنوعی می‌تواند با قوانین حاکمیت داده‌ها و حریم خصوصی اروپا مطابقت داشته باشد و آنها را در حوزه قضایی اروپا نگه دارد. بریتانیا و اتحادیه اروپا با تامین انرژی مراکز داده ما با ۱۰۰٪ انرژی تجدیدپذیر، می توانند اثرات زیست محیطی مرتبط با محاسبات با عملکرد بالا و هوش مصنوعی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، پس نوآوری را قادر می سازند بدون به خطر انداختن امکان صفر تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهند.

اساساً، این می‌تواند هم طرحی را برای چگونگی پشتیبانی پایدار بریتانیا از HPC و AI فراهم کند و هم به یک رهبر جهانی واقعی در این بخش‌ها تبدیل شود.

ما بهترین میزبانی وب سبز را معرفی کرده ایم.

این مقاله به عنوان بخشی از کانال Expert Insights TechRadarPro تهیه شده است که در آن بهترین و باهوش ترین ذهن ها در صنعت فناوری امروز را معرفی می کنیم. نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسنده است و لزوماً نظرات TechRadarPro یا Future plc نیست. اگر علاقه مند به مشارکت هستید، اطلاعات بیشتری را در اینجا بیابید: https://www.techradar.com/news/submit-your-story-to-techradar-pro

Youlian Tzanev یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد استراتژی NexGen Cloud است. یولیان که به دلیل مهارت های شبکه ای استثنایی خود شناخته شده است، در متحد کردن مردم و ایده ها مهارت دارد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است