متن خبر

گزارش سالانه پامگرنت از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی؛ تک‌شاخ به شرط رفع تحریم

گزارش سالانه پامگرنت از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی؛ تک‌شاخ به شرط رفع تحریم

شناسهٔ خبر: 742113 -




شرکت سرمایه‌گذاری «پامگرنت» گزارش سالانه خود را منتشر کرد . این گزارش که وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها در بازه زمانی مه ۲۰۲۳ تا پایان آوریل ۲۰۲۴ را تحلیل کرده، تصویری از وضعیت سرمایه‌گذاری و چالش‌ها و پتانسیل سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران را ترسیم می‌کند.

در این گزارش، علاوه‌بر تمرکز بر عملکرد شرکت‌های پورتفولیوی پامگرنت؛ یعنی «دیجی‌کالا»، «شیپور»، «دیوار»، «تخفیفان»، «علی‌بابا»، «گریفون» و «کافه‌بازار»، محیط کسب‌وکار ایران نیز تحلیل شده و اطلاعاتی درباره جمعیت‌شناسی، دسترسی به اینترنت، الگوهای مصرف آنلاین و وضعیت اقتصادی کشور ارائه شده است. برای مثال، گزارش نشان می‌دهد ۷۰ درصد جمعیت ایران زیر ۴۵ سال هستند و نرخ نفوذ اینترنت به ۸۵ درصد رسیده است.

پامگرنت در این گزارش به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران نیز توجه کرده است. این ریسک‌ها شامل عوامل خارجی و داخلی می‌‌شوند که ممکن است بر عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌شده تأثیر بگذارند. نوسانات نرخ ارز، تحریم‌ها و تغییرات سیاست‌گذاری ازجمله این ریسک‌ها هستند.

خروج پامگرنت و IIIC از الوپیک

شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری اینترنتی (IIIC) ۲۲ اکتبر ۲۰۱۵ در نتیجه همکاری شرکت پامگرنت و سایر سرمایه‌گذاران اروپایی با هدف سرمایه‌گذاری در فناوری‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای الکترونیکی ایران، از طریق سرمایه‌گذاری در کارآفرینان محلی و حمایت از رشد استارت‌آپ‌های آن‌ها، در هلند تأسیس شد.

بیشتر شرکت‌های حضار در پورتفولیوی IIIC طی دوره گزارش‌دهی، از نگاه پامگرنت همچنان عملکرد خوبی داشته‌اند، به‌ویژه شرکت‌های بزرگ‌تر، مانند دیجی‌کالا و کافه بازار. اما IIIC و پامگرنت تصمیم گرفته‌اند از یکی از سرمایه‌گذاری‌های کوچک خود، «الوپیک»، خارج شوند.

در پایان دوره گزارش‌دهی، ارزش کل سهام پامگرنت در IIIC به مبلغ ۱۳۵.۵ میلیون یورو می‌رسد. این رقم نسبت به اول مه ۲۰۲۳، ۳۴ درصد افزایش یافته است.

افت ارزش دیجی‌کالا

طبق گزارش اخیر پامگرنت، دیجی‌کالا در جایگاه بزرگ‌ترین بازیگر بازار تجارت الکترونیک ایران، همچنان مسیر رشد خودش را ادامه می‌دهد. این شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ (پایان‌یافته در مارس ۲۰۲۴) موفق شده به رشد سالانه ۵۵ درصدی دست یابد.

براساس اطلاعاتی که در گزارش پامگرنت آمده، ارزش سهام این شرکت در دیجی‌کالا به بیش از ۲۱ میلیون یورو رسیده که نسبت به سال گذشته میلادی رشد کرده است. باتوجه‌به سهم ۲.۳۱ درصدی پامگرنت در دیجی‌کالا، می‌توان ارزش کل این شرکت را حدود ۹۳۹ میلیون یورو تخمین زد. این رقم در مقایسه با برآوردهای قبلی که به حدود ۹۵۰ میلیون یورو می‌رسید، اندکی کاهش یافته است. درحالی‌که اخیراً برای فروش سهام سرآوا در دیجی‌کالا به همراه اول، این پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیکی در ایران حدود 500 میلیون دلار ارزش‌گذاری شده که با برآورد پامگرنت فاصله زیادی دارد.

ارزش ۷۷ میلیون یورویی علی‌بابا

براساس گزارش پامگرنت، ارزش کل فروش ناخالص (GMV) علی‌بابا در سال گذشته با بیش از ۶۰ درصد جهش به حدود ۵۰۰ میلیون یورو رسیده است. این رشد زمانی اتفاق افتاده که شرکت با تمرکز بر بهبود سودآوری، توانسته درآمدش را قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) تقریباً دوبرابر کند.

باتوجه‌به این دستاوردها و قرارگرفتن علی‌بابا در آستانه سوددهی، ارزش‌گذاری این شرکت از حدود ۵۰ میلیون یورو به ۷۷ میلیون یورو افزایش یافته است. البته کارشناسان برای تثبیت این ارزش‌گذاری، نیازمند شفافیت بیشتری در اطلاعات مالی شرکت هستند.

شرکت سرمایه‌گذاری پامگرنت ۲.۸ درصد از سهام گروه علی‌بابا را در اختیار دارد.

کافه‌بازار به رشد خود ادامه می‌دهد

به گفته پامگرنت، «کافه بازار»، به‌عنوان اولین و پرطرفدارترین فروشگاه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ایرانی، در سال ۱۴۰۲ نیز جایگاه خودش را حفظ کرده است. تعداد کاربران روزانه این پلتفرم به بیش از ۶ میلیون نفر رسیده که این رقم در ماه به حدود ۴۰ میلیون نفر می‌رسد.

پامگرنت او میگوید سال ۱۴۰۲ کافه بازار استراتژی خود را بر توسعه قابلیت‌های رقابتی پایدار متمرکز کرده است. این استراتژی شامل توسعه قابلیت‌ها برای کاربران جوان‌تر، افزایش پایداری بلندمدت محصولات، کاهش ریسک‌های احتمالی و بهبود درآمدزایی از طریق خدمات پرداخت بهتر است. پرداخت بازار / بازار پی، راهکار پرداخت یکپارچه برای بهبود سهولت و تجربه کاربری پرداخت آنلاین، نمونه‌ای از محصولی است که درنتیجه این استراتژی طراحی و راه‌اندازی شده است.

کاهش ارزش سهام شیپور و تخفیفان

گزارش سالانه شرکت سرمایه‌گذاری پامگرنت نشان می‌دهد باوجود رشد کلی ارزش دارایی‌های این شرکت، ارزش سرمایه‌گذاری آن در برخی شرکت‌های ایرانی کاهش یافته است.

شرکت‌هایی مانند شیپور، گریفون و تخفیفان که پامگرنت در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، سال گذشته میلادی با افت ارزش سهام مواجه شده‌اند. براساس این گزارش، ارزش سهام پامگرنت در شیپور حدود ۱۰.۴ درصد، در گریفون ۱۲.۳ درصد و در تخفیفان ۲۶.۲ درصد کاهش یافته است.

تخفیفان با بیشترین کاهش ارزش سهام دچار چالش‌های قابل‌توجهی در مدل کسب‌وکار خود شده است. پامگرنت در گزارش خود اعلام کرده تخفیفان با دسترسی به بیش از ۳۰ هزار تاجر، در تلاش برای تغییر مدل کسب‌وکار خود است.

باوجود این کاهش‌ها، ارزش کلی دارایی‌های پامگرنت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌شده ۲۶.۶ درصد رشد کرده است. این نشان می‌دهد پامگرنت همچنان به سرمایه‌گذاری در بازار ایران ادامه می‌دهد اما در برخی سرمایه‌گذاری‌هایش به چالش‌هایی برخورده است.

چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران به روایت پامگرنت

پامگرنت در گزارش خود به چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران در ایران اشاره کرده است. حوادث اخیر مانند اعتراضات سراسری، احتمال تشدید تحریم‌های بین‌المللی و تنش‌های ژئوپلیتیکی، محیط سرمایه‌گذاری در این کشور را گرفتار ابهامات کرده است. بااین‌حال، پامگرنت اعلام کرده همچنان از شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری خود حمایت خواهد کرد و بر عواملی که در کنترل این شرکت هستند، تمرکز می‌کند.

اقتصاد دیجیتال سال ۲۰۲۴ روند روبه‌رشد خود را حفظ کرده است. براساس گزارش ریپورتال، تعداد کاربران اینترنت و گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان به‌ترتیب ۱.۸ و ۲.۵ درصد افزایش یافته است. بانک جهانی پیش‌بینی کرده تا ۲۰۳۰، اقتصاد دیجیتال ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین این بخش می‌تواند ۳۰ میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کند.

آمارها نشان می‌دهند فروش تجارت الکترونیک در سطح جهانی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ حدود ۶۰ درصد رشد کرده است. چین و ایالات متحده در مقام پیشروهای جهانی در حوزه فناوری با نوآوری‌هایی مانند خودروهای خودران، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی، پیشروهای این حوزه بوده‌اند. چین در زمینه ثبت اختراعات هوش مصنوعی مولد نیز رقیبی جدی برای ایالات متحده محسوب می‌شود و بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، تقریباً ۶ برابر بیشتر از آمریکا موفق به ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی مولد شده است.

ایران می‌تواند صاحب تک‌شاخ شود

گزارش پامگرنت نشان می‌دهد ایالات متحده و چین به‌ترتیب با ۶۵۳ و ۱۶۹ یونیکورن، بیشترین تعداد شرکت‌های میلیارد دلاری را در جهان دارند. اگرچه کشورهای دیگری مانند سوئد (با شرکت «کلارنا»)، بریتانیا (با «رِوولت») و هند (با «دیجیت اینشورانس») نیز در این حوزه فعال هستند، تسلط ۲ ابرقدرت فناوری بر این بازار انکارناپذیر است. براساس گزارش CB Insights، تعداد کل یونیکورن‌ها در سال ۲۰۲۴ از ۱۲۰۰ نیز فراتر رفته است.

پامگرنت معتقد است ایران با در اختیار داشتن اقتصاد آزاد و باز، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از قطب‌های رشد یونیکورن‌ها را دارد. طبق گزارش پامگرنت، اصلی‌ترین چالشی که سرمایه‌گذاری در ایران را تهدید می‌کند، تحریم‌های گسترده‌ای است که این کشور دچار آن است.

خبرکاو

اخبار مرتبط :

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است