متن خبر

ناشران در دعوی بر سر امانت دادن کتاب الکترونیکی “اضطراری” Internet Archive پیروز شدند

ناشران در دعوی بر سر امانت دادن کتاب الکترونیکی “اضطراری” Internet Archive پیروز شدند

شناسهٔ خبر: 731315 -




یک دعوای حقوقی طولانی مدت در مورد شیوه های «اضطراری» امانت کتاب الکترونیکی بایگانی اینترنت در طول همه گیری کووید-19 به ضرر وب سایت و پیروزی برای ناشران پایان یافته است.

این شکایت مربوط به کتابخانه ملی اضطراری آرشیو اینترنتی بود، برنامه‌ای که در ابتدای همه‌گیری برای دسترسی گسترده‌تر به حدود 1.3 میلیون کتاب الکترونیکی ایجاد کرد. قبلاً فقط می‌توانستند یک‌بار آن را تحلیل کنند، بعداً کتاب‌ها می‌توانستند توسط افراد زیادی به طور همزمان «قرض» شوند.

ناشران، که قبلاً هم با آرشیو اینترنت و هم با جامعه وام دهندگان کتاب دیجیتال به طور کلی رابطه ناآرامی داشتند، بلافاصله پس از آن در ژوئن 2020 شکایت کردند. ناشران ادعا کردند که رفتن از وام گرفتن از یک کاربر به استقراض بی حد و حصر اساساً سیستم را از یک سیستم به یک کتابخانه تصوری به دزدی دریایی بدون لاک زدن.

به نوبه خود، آرشیو اینترنت تاکید کرد که استفاده از کتاب ها تحت دکترین استفاده منصفانه قرار دارد و حذف محدودیت ها به نفع عمومی انجام شده است. علاوه بر این، آرشیو اینترنتی به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی نمی تواند انگیزه مالی داشته باشد.

دادگاه ها مخالفت کردند و در مارس 2023 آرشیو اینترنت را مسئول دانستند. سازمان غیرانتفاعی و شاکیان به توافق رسیدند، اما بایگانی اینترنت همچنین تلاش کرد یک درخواست تجدید نظر طولانی مدت انجام دهد - که فقط رد شد و متوجه شد که قضاوت اولیه درست است. از نظر حقوقی، اکنون اساساً یک واقعیت است که کاری که آرشیو اینترنت انجام داد غیرقانونی بود.

حکم دادگاه یک تصمیم تفرقه‌انگیز است، زیرا آرشیو اینترنت با در دسترس قرار دادن این کتاب‌ها در آن زمان به عنوان یک منفعت عمومی تلقی می‌شد و محدودیت بیش از حد وام‌دهی دیجیتال ممکن است عواقب منفی ناخواسته‌ای داشته باشد. در عین حال، همدردی نکردن با نویسندگانی که آثار خود را به صورت رایگان و بدون پاداش و پاسخگویی اندک یافتند، سخت است. Wired که برای اولین بار این خبر را منتشر کرد، چند بیانیه دارد که این موضوع را پوشش می دهد.

در مورد ناشران، آنها در این پرونده پیروز شده اند اما تعداد کمی از استدلال های خود را متقاعد کرده اند. این سوال مطرح شده است که آیا، مانند سایر اشکال دزدی دریایی، شیوه های آرشیو اینترنت واقعاً به هر نحوی به فروش آسیب می رساند یا خیر. و پیامدهای بلندمدت این مورد و موارد دیگر در همان حوزه هنوز مورد تحلیل قرار نگرفته است و ممکن است به طور کلی برای کتابخانه‌ها و امانت‌دهی دیجیتال مضر باشد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است