متن خبر

پیامدهای پس از تلاش تهاجمی بولت برای جمع آوری کمک های مالی وحشیانه بوده است

پیامدهای پس از تلاش تهاجمی بولت برای جمع آوری کمک های مالی وحشیانه بوده است

شناسهٔ خبر: 709221 -




هفته گذشته در دنیای فین‌تک بسیار عجیب بود زیرا بولت صنعت را با برگه‌ای فاش کرد که نشان می‌داد تلاش می‌کند 200 میلیون دلار سهام و 250 میلیون دلار اضافی به عنوان «اعتبارات بازاریابی» جذب کند.

به‌عنوان بخشی از این معامله، بولت خواهان ارزش‌گذاری 14 میلیارد دلاری بود که با کاهش شدیدی از نوع پرداخت به بازی تقویت می‌شد که تلاش می‌کرد سرمایه‌گذاران فعلی خود را نیز مجبور کند پول نقد بیشتری جمع‌آوری کنند، یا اساساً سهام خود را به 1 سنت در هر سهم از دست بدهند. خرید

صنعت با جمعی پاسخ داد "ما در مورد آن خواهیم دید."

براد پامنانی، سرمایه‌گذاری که پیشتاز قرارداد پیشنهادی سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری است، روز پنجشنبه به TechCrunch بيان کرد که سهامداران تا پایان هفته آینده فرصت دارند تا مشخص کنند که آیا قصد دارند در دور جدید سرمایه‌گذاری چک بنویسند یا خیر.

برای بازگشت به ابتدا: در 20 آگوست، اطلاعات گزارش داد که استارت‌آپ پرداخت با یک کلیک بولت نزدیک به جمع آوری 450 میلیون دلار دیگر با ارزش بالقوه 14 میلیارد دلار است. اگر کاملاً درست باشد، شوکه کننده بود، اما با انتشار اطلاعات بیشتر در مورد این معامله پیشنهادی، جزئیات آنقدرها هم ساده نبود.

شاید شوکه کننده بود زیرا این شرکت از زمان آخرین ارزش گذاری 11 میلیارد دلاری خود در سال 2022، جنجال های زیادی را شاهد بود، از جمله، بنیانگذار صریح آن، رایان برسلو، از سمت مدیرعاملی در اوایل سال 2022 کنار رفت. بخشی از اخبار دور جدید بودجه شامل بازگشت برسلو بود. به عنوان مدیر عامل این پس از ادعاهایی مبنی بر گمراه کردن سرمایه‌گذاران و نقض قوانین امنیتی با افزایش شاخص‌ها در حالی که آخرین باری که شرکت را اداره می‌کرد، جمع‌آوری سرمایه داشت. برسلو همچنان درگیر یک نبرد قانونی با سرمایه گذار Activant Capital بر سر وام 30 میلیون دلاری است که گرفته است.

گزارش‌های اولیه Silverbear Capital را به‌عنوان پیشرو در این سرمایه‌گذاری برچسب‌گذاری کردند، اما پامنانی به TechCrunch (همانطور که توسط Dan Primack از Axios گزارش شده است) بيان کرد که این دقیق نیست. اگرچه Pamnani شریک Silverbear Capital است، اما ابزار سرمایه گذاری در واقع یک SPV است که توسط یک صندوق سرمایه گذاری خصوصی جدید مستقر در امارات مدیریت می شود.

او که از افشای نام هیچ نهادی خودداری کرد، گفت: «ما قبلاً در امارات ثبت نام کرده‌ایم، و در انتظار تأیید تنظیم‌کننده‌ها است».

پامنانی بيان کرد که Silvebear به هیچ وجه در معامله بولت دخالتی ندارد و بيان کرد که او همچنین برای یک شرکت سهام خصوصی مستقر در جزایر کیمن که نامش فاش نشده است کار می کند که LP در SPV است.

او گفت: «در ابتدا از ایمیل Silverbear خود برای پاسخ دادن به برخی موارد استفاده کردم و این باعث سردرگمی شد، اما Silverbear در واقع هرگز به این معامله نگاه ن کرد.

برسلو به TechCrunch بيان کرد که نمی تواند در مورد معامله پیشنهادی اظهار نظر کند.

اشش شاه از صندوق لندن همچنین به TechCrunch توضیحات بیشتری درباره حداقل 250 میلیون دلار اضافی که قصد دارد در Bolt سرمایه‌گذاری کند، توضیح داد، اما نه چندان با پول نقد. در عوض، او تایید کرد که «اعتبارات بازاریابی» را ارائه می‌کند. او این اعتبارات را معادل نقدی توصیف کرد که می‌توان آن را در قالب بازاریابی تأثیرگذار برای بولت توسط برخی از شرکای محدود سرمایه‌اش، که در دنیای اینفلوئنسرها و رسانه‌ها هستند، ارائه کرد.

رایان برسلو بنیانگذار بولت
اعتبار تصویر: پیچ

سرمایه گذاران جدید موافقت کردند که برسلو را دوباره به سمت مسئولیت بازگردانند

اریک نیوکامر، روزنامه نگار، که نسخه هایی از برگه ترم فاش شده را نیز مشاهده کرد، گزارش داد که نرخ اجرای سالانه بولت 28 میلیون دلار درآمد بود و این شرکت تا پایان ماه مارس 7 میلیون دلار سود ناخالص داشت.

این بدان معناست که ارزش 14 میلیارد دلاری، مضربی بسیار زیاد در این بازار خواهد بود، و یک پله بالاتر از مضرب مورد استفاده زمانی که بولت ارزش 11 میلیارد دلاری خود را در ژانویه 2022 به دست آورد.

پامنانی به TechCrunch بيان کرد که امیدوار است ارزشی نزدیک به 9 یا 10 میلیارد دلار داشته باشد.

زمانی که وارد شدیم، ما یک ارزش‌گذاری با تخفیف می‌خواستیم و در حدود 9 تا 10 میلیارد دلار بحث می‌کردیم. اگر مجبور نباشیم علاقه ای به پرداخت دلار بالا نداریم. متأسفانه ما آن را دریافت نکردیم.

او در مورد ارزش گذاری 14 میلیارد دلاری گفت: «اما ما فکر می کنیم که این یک ارزیابی منصفانه است که بتوان به آن رسید.

پامنانی بيان کرد که SPV همچنین برای بازگرداندن برسلو به عنوان مدیرعامل تلاش کرده است. شایان ذکر است، برگه اصطلاح تصریح می‌کند که بنیانگذار برای بازگشت به عنوان مدیرعامل یک پاداش 2 میلیون دلاری به علاوه یک میلیون دلار دیگر حقوق معوقه دریافت می‌کند.

بولت از ماه مارس که ماجو کورویلا پس از برکناری توسط هیئت مدیره بولت از کار خارج شد، تحت مدیریت جاستین گرومز، مدیر سابق فروش، به عنوان مدیرعامل موقت فعالیت می کرد. کوروویلا از اوایل سال 2022 پس از کناره گیری برسلو در این نقش حضور داشت.

پامنانی گفت: «ما متوجه شدیم که به سوابق تاریخی که بولت در زمانی که رایان روی صندلی راننده نشسته بود نگاه می‌کنیم، و به محض اینکه او رفت، شروع به سرازیری کرد و بهترین زمان نبود.

آیا بولت واقعاً می تواند سرمایه گذاران را مجبور به فروش به ازای یک پنی سهم کند؟

این معامله همچنین شامل یک شرط به اصطلاح پرداخت به پرداخت یا کاهش است که در آن سهامداران فعلی باید سهام اضافی را با نرخ های بالاتر خریداری کنند یا شرکت تهدید کرده است که سهام آنها را به ازای هر یک پنی بازخرید می کند.

پس سوال این است که اگر سهامدار با خرید مجدد موافقت نکند، آیا شرکت واقعاً می‌تواند سرمایه‌گذاری خود را به این شکل دفع کند؟

به گفته آندره قراخانیان، شریک شرکت حقوقی سرمایه گذاری خطرپذیر Silicon Legal Strategy، که اساسنامه شرکت را مشاهده کرده است، بعید است. او تراکنش پیشنهادی را به‌عنوان «پیچش در ساختار پرداخت به بازی» توصیف کرد.

«پرداخت برای بازی» اصطلاحی است که در برگه‌های اصطلاحی استفاده می‌شود که به ضرر سرمایه‌گذاران قدیمی به نفع سرمایه‌گذاران جدید است. محبوبیت آن در طول رکود بازار افزایش می یابد (به همین دلیل است که در سال 2024 به طور فزاینده ای رایج شده است، طبق داده های کولی). AngelList توضیح می دهد که اقدامی مانند تبدیل سهام آنها از سهام ممتاز با حقوق اضافی به سهام عادی.

در مورد بولت، این «در واقع مانند اکثر بازی‌های پرداخت به بازی، تبدیل اجباری نیست. در عوض، این یک خرید اجباری است. هدف یکسان است - تحت فشار قرار دادن سرمایه‌گذاران موجود برای ادامه حمایت از شرکت و کاهش مالکیت کسانی که این حمایت را ارائه نمی‌کنند.» با این حال، به‌جای تبدیل خودکار سرمایه‌گذاران غیرمشارکت به مشترک، آنها 2/3 سهام ترجیحی سرمایه‌گذاران غیر مشارکتی را با قیمت 0.01 دلار به ازای هر سهم بازخرید می‌کنند.

او بيان کرد که نکته مهم این است که اکثر استارت‌آپ‌های دارای پشتوانه سرمایه‌گذاری باید طبق منشور شرکتی خود برای انجام چنین اقدامی تأییدیه سهامداران ممتاز را دریافت کنند. این امر معمولاً مستلزم تأیید اکثریت است، همان افرادی که بولت در تلاش است آنها را قوی کند.

آنچه معمولاً اتفاق می افتد این است که چنین تهدیدی همه را به سمت وکلای خود می فرستد. قراخانیان بيان کرد که یک معامله در نهایت ممکن است پس از "پیچ و خم" و نیت بد بسیار منعقد شود.

او گفت: «اگر شرکت واقعاً جایگزین دیگری نداشته باشد، سرمایه‌گذاران غیرشرکت‌کننده اغلب تسلیم می‌شوند و به معامله رضایت می‌دهند، به این معنی که آنها موافقت می‌کنند که شرکت آنها را بازخرید کند. اگر آنها موافقت کنند که این ضرر را تحمل کنند، باید دید.

با ما همراه باشید.

آیا می خواهید اخبار فین تک بیشتری در صندوق پستی خود داشته باشید؟ در اینجا برای TechCrunch Fintech ثبت نام کنید .

آیا می خواهید با یک نکته ارتباط برقرار کنید؟ به من ایمیل بزنید maryann@techcrunch.com یا برای من پیامی در سیگنال به شماره 408.204.3036 ارسال کنید. همچنین می توانید یادداشتی را برای کل خدمه TechCrunch در tips@techcrunch.com ارسال کنید. برای ارتباطات ایمن تر، اینجا را کلیک کنید تا با ما تماس بگیرید ، که شامل SecureDrop ( دستورالعمل در اینجا ) و پیوندهایی به برنامه های پیام رسانی رمزگذاری شده است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است