Meta axed CrowdTangle، ابزاری برای ردیابی اطلاعات نادرست. منتقدان ادعا می کنند که جایگزینی آن فقط “1٪ از ویژگی ها” را دارد.
روزنامهنگاران، محققان و سیاستمداران عزادار تعطیلی CrowdTangle توسط متا هستند که از آن برای ردیابی انتشار اطلاعات نادرست در فیسبوک و اینستاگرام استفاده کردند.
به جای CrowdTangle، Meta کتابخانه محتوای خود را ارائه می دهد - اما استفاده از آن را برای افرادی از "موسسات آکادمیک یا غیرانتفاعی واجد شرایط که به دنبال تحقیقات علمی یا منافع عمومی هستند" محدود می کند. بسیاری از محققان و دانشگاهیان و بیشتر روزنامه نگاران از دسترسی به این ابزار منع شده اند.
کسانی که از Meta Content Library استفاده کردهاند میگویند که این کتابخانه کمتر شفاف و در دسترس است، آپشن های کمتری دارد و طراحی تجربه کاربری بدتری دارد.
بسیاری از افراد جامعه در اعتراض به متا نامه سرگشاده نوشته اند. آنها می پرسند که چرا این شرکت سه ماه قبل از جنجال برانگیزترین انتخابات ایالات متحده در تاریخ از ابزار مفیدی برای مبارزه با اطلاعات نادرست استفاده کرد - انتخاباتی که در حال حاضر به دلیل گسترش جعلیات عمیق هوش مصنوعی و اطلاعات نادرست ربات چت، که برخی از آنها از چت بات خود متا آمده است، تهدید می شود. - و آن را با ابزاری جایگزین کنید که دانشگاهیان می گویند به سادگی موثر نیست؟
به طور خلاصه، اگر خراب نیست، چرا آن را تعمیر کنید؟
متا پاسخ های زیادی ارائه نکرده است. در کنفرانس تحلیل فناوری MIT در ماه مه، از نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا پرسیده شد که چرا شرکت منتظر تعطیلی CrowdTangle تا پس از انتخابات نخواهد بود. او CrowdTangle را یک "ابزار تحقیرآمیز" نامید که بینش کامل و دقیقی از آنچه در فیس بوک اتفاق می افتد ارائه نمی دهد.
کلگ در آن زمان گفت: "این فقط یک تکه کیک باریک از یک تکه کیک را اندازه گیری می کند، که اشکال خاصی از درگیری است. " این به معنای واقعی کلمه به شما نمی گوید که مردم چه چیزی را آنلاین می بینند.
لفاظی های او CrowdTangle را به عنوان ابزاری تقریباً بی پروا بد برای متا به تصویر می کشد تا اجازه دهد وجود داشته باشد. این در تضاد کامل با تبلیغ متا از پلتفرم در سال 2020 به عنوان منبعی است که در اختیار وزرای امور خارجه و هیئتهای انتخاباتی در سراسر کشور قرار میگیرد تا به آنها کمک کند «اطلاعات نادرست، دخالت رأیدهندگان و سرکوب را شناسایی کنند» و «نمایشهای زنده عمومی» سفارشی برای هر ایالت ایجاد کنند. ”
امروز، خط سخت متا این است که کتابخانه محتوا بینش دقیق تری در مورد آنچه که مردم واقعاً در فیس بوک و اینستاگرام می بینند و تجربه می کنند ارائه می دهد. یکی از سخنگویان متا به TechCrunch بيان کرد که ابزارهای جدید تجربه جمع آوری داده جامع تری را ارائه می دهند.
برخی از محققانی که به ابزار قدیمی عادت کرده بودند، مخالف هستند.
کامرون هیکی، مدیر برنامه در موسسه شفافیت الگوریتمی، به TechCrunch گفت: «این تنها 10 درصد از قابلیت استفاده CrowdTangle است. او اشاره کرد که CrowdTangle قبل از اینکه فیس بوک آن را در سال 2016 به دست آورد، "یک محصول شبه تجاری پیچیده" با کسب و کار خود بود. زیر چتر فیس بوک، این ابزار تنها زمانی بهبود یافت که تیم توصیه های ویژگی های گروه زیادی از کاربران را دریافت کرد. هیکی به نگارش گزارشی کمک کرد که آپشن های این دو پلتفرم را مقایسه میکند، که توسط Proof News و مرکز یدککشی برای روزنامهنگاری دیجیتال در دانشکده روزنامهنگاری کلمبیا منتشر شد.
هیکی بيان کرد که کتابخانه محتوای متا برخی از دادههای مشابه را از CrowdTangle ارائه میکند، اما در نهایت تنها «1 درصد از ویژگیها» را ارائه میکند.
هیکی گفت: "اگر می خواهید به تعداد دنبال کنندگانی که صفحه فیس بوک CNN در طول زمان داشته است نگاه کنید، این چیزی است که نمی توانید در کتابخانه Meta Content انجام دهید، اما می توانید در CrowdTangle انجام دهید." «و شاخصهایی مانند آن اغلب برای درک اینکه چگونه شیوع یا برجستگی یک بازیگر در رسانههای اجتماعی در طول زمان تغییر میکند، و ارتباط آنها با چیزهای دیگر بسیار مفید است، مثلاً آیا آنها یک پست ویروسی منتشر کردند و سپس ناگهان تعداد کل فالوورهایشان دو برابر شد. ؟"
Hickey او میگوید برخی از آپشن های ی که در هر دو پلتفرم وجود دارد - مانند ردیابی تعداد دفعاتی که احزاب سیاسی در مورد موضوعات خاص پست میکنند و مشاهده تعامل نسبی - در MCL خستهکنندهتر هستند، که به طراحی ضعیف تجربه کاربر اشاره میکند.
بسیار مهم است، حتی اگر افراد ممکن است بتوانند به دادهها دسترسی داشته باشند - مثلاً در مورد پستهایی که به مهاجرت اشاره میکنند - کارهایی که میتوانند با این دادهها انجام دهند بسیار محدودتر است.
هیکی گفت: «شما نمی توانید انواع نمودارهای تعاملی را که با CrowdTangle در دسترس بودند، بسازید. شما نمی توانید داشبوردهای عمومی بسازید. و مهمتر از همه… شما نمی توانید همه پست ها را دانلود کنید.
کاربران فقط می توانند پست هایی را برای حساب هایی دانلود کنند که بیش از 25000 فالوور دارند، اما بسیاری از سیاستمداران از این تعداد فاصله دارند.
هیکی گفت: «این کار بسیاری از محققان را با گزینههای بسیار کمی باقی میگذارد، و یکی از تنها گزینههای باقیمانده، گزینهای است که دارای عوارضی است، که مستقیماً دادهها را خراش میدهد.
مشکل اصلی دیگر MCL این است که متا به سازمانهایی که قبلاً از CrowdTangle برای ردیابی انتشار اطلاعات نادرست استفاده میکردند، دسترسی نمیدهد.
Media Matters، یک سازمان غیرانتفاعی روزنامه نگاری ناظر، به TechCrunch بيان کرد که امروز به MCL دسترسی ندارد. در گذشته، این سازمان از CrowdTangle استفاده کرد تا نشان دهد که برخلاف رسانه های جناح راست و صحبت های جمهوری خواهان، فیس بوک در واقع اطلاعات محافظه کارانه را سانسور نمی کند.
کایلا گوگارتی، مدیر تحقیقات، به TechCrunch گفت: در واقع، صفحات راستگرا در مقایسه با صفحات غیرهمسو یا چپگرا به میزان قابل توجهی درگیر محتوای خود شدند.
گوگارتی گفت: «CrowdTangle به ما این توانایی را داده است که انواع محتوایی را که به طور گسترده در پلتفرم درگیر هستند، ببینیم. الگوریتمها معمولا یک جعبه سیاه هستند، اما حداقل داشتن برخی از این دادههای تعامل میتواند به ما کمک کند کمی بیشتر در مورد الگوریتمها بیاموزیم.
گوگارتی بيان کرد که پیش از حمله 6 ژانویه به کاپیتول هیل، محققان و خبرنگاران از این ابزار برای به صدا درآوردن زنگ خطر در مورد سازماندهی آنلاین و احتمال خشونت برای مشروعیتزدایی از انتخابات استفاده کردند.
برندی گورکینک، مدیر اجرایی ائتلاف تحقیقات فناوری مستقل، به TechCrunch گفت: «این در نهایت به معنای این است که گروههای جامعه مدنی کمتری قادر به نظارت و ردیابی اتفاقات فیسبوک و اینستاگرام در این سال انتخابات هستند.
هیکی متا را که زمان و احتمالاً میلیونها دلار برای ایجاد کتابخانه محتوا صرف کرد، با اقدامات ایلان ماسک در توییتر (اکنون X) مقایسه کرد. وقتی ماسک توییتر را خرید، بلافاصله دسترسی به API توییتر را محدود کرد، که به توسعه دهندگان، روزنامه نگاران و محققان اجازه می دهد تا به داده های این پلتفرم به روشی مشابه CrowdTangle دسترسی پیدا کرده و تجزیه و تحلیل کنند. اکنون، برچسب قیمت ارزانترین بسته API سازمانی 42000 دلار در ماه است و تنها به 50 میلیون پست دسترسی دارد.
ارسال نظر