متن خبر

جومیا قصد دارد بیش از 100 میلیون دلار سهام ثانویه جمع آوری کند تا رشد کاربران را متوقف کند  

جومیا قصد دارد بیش از 100 میلیون دلار سهام ثانویه جمع آوری کند تا رشد کاربران را متوقف کند  

شناسهٔ خبر: 682844 -




تک کرانچ دریافته است که شرکت تجارت الکترونیک آفریقایی جومیا 20 میلیون سهام سپرده گذاری آمریکایی را طی دو هفته آینده می فروشد. معامله در بازار برای استفاده از نتایج قوی با وجود یک بازار نوسان است.

با توجه به قیمت سهام جومیا در حدود 5.70 دلار در زمان بازگشایی بازار سهام در روز سه شنبه، این شرکت تجارت الکترونیک به طور بالقوه می تواند حدود 100 میلیون دلار از طریق عرضه سهام جدید خود افزایش دهد. با این حال، مبلغ نهایی به قیمت سهم بستگی دارد که از آن زمان به 4.90 دلار کاهش یافته است. این کاهش، از حدود 11 دلار در روز دوشنبه پس از افزایش 200 درصدی در سه ماه گذشته، ممکن است به دلیل واکنش نامطلوب سهامداران به اخبار کاهش قیمت، تأثیر معاملات جهانی یا هر دو باشد.

این اولین بار نیست که جومیا این رویکرد را در پیش گرفته است. بین سال های 2020 تا 2021، خرده فروشی الکترونیکی تقریباً 600 میلیون دلار از طریق فروش سهام ثانویه به دست آورد.

مدیرعامل فرانسیس دوفی، که اولین فروش سهام ثانویه خود را انجام می دهد، در تماسی با TechCrunch بيان کرد که این بار، جومیا پس از پیشرفت قابل توجه در مدیریت هزینه و کارایی، این پول را جمع آوری می کند تا تجارت خود را سرعت بخشد.

دوفای بيان کرد : بودجه جدید برای گسترش شبکه زنجیره تامین ما، به ویژه با افزایش لجستیک برای رسیدن به شهرهای کوچکتر و گسترش شبکه کلی ما استفاده خواهد شد. ما همچنین قصد داریم در فناوری سرمایه گذاری کنیم، با تمرکز بر بازاریابی و فناوری فروشنده، که معتقدیم به طور قابل توجهی بر رشد تأثیر می گذارد. در پایان، پس از کار عمیق، اساسی و سخت بر روی هزینه و کارایی، ما معتقدیم که زمان مناسبی است تا مکان نما را به سمت رشد تغییر دهیم و مقداری پول اضافی سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم شرکت را سریعتر توسعه دهیم و حتی سریعتر شکست بخوریم.

عبور از مرز 2 میلیون

به طور خاص، این صندوق ها موقعیت نقدی جومیا را که در حال حاضر 92.8 میلیون دلار (شامل 45.1 میلیون دلار وجه نقد و معادل و 47.7 میلیون دلار سپرده مدت دار و سایر دارایی های مالی) نسبت به سه ماهه دوم 2024، آخرین گزارش مالی آن، بهبود می بخشد. این در مقایسه با وضعیت نقدینگی پلتفرم 120.6 میلیون دلاری در سه ماهه چهارم 2023 و 101.5 میلیون دلاری در سه ماهه اول 2024 است.

وجوه جمع‌آوری‌شده نیز برای اهداف دیگری از جمله جذب مشتری، مجموعه محصولات، حفظ عرضه و گفت ن فروشندگان بیشتر به بازار آن استفاده خواهد شد.

پایگاه مشتریان فعال جومیا برای چندین فصل در حدود دو میلیون نفر بوده است. این رقم در مقایسه با سه ماهه اول 2024، 6 درصد نسبت به سه ماهه در مقایسه با سه ماهه اول 2024 و رشد ثابتی نسبت به سال به سال بین سه ماهه دوم 2023 و سه ماهه دوم 2024 نشان می دهد. در بازارهایی با بیش از 600 میلیون نفر. پس ما می‌توانیم کارهای بیشتری را در زمینه مشتری انجام دهیم.»

متعاقباً، سفارشات نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش یافت و به 4.8 میلیون رسید. جومیا این رشد را به تنوع مجموعه محصولات خود نسبت می دهد، حوزه دیگری که قصد دارد با افزایش سرمایه جدید، آن را دو برابر کند.

با این حال، علیرغم افزایش سفارشات، GMV و درآمد جومیا نسبت به مدت مشابه سال قبل 5% و 17% کاهش یافت و به ترتیب به 170.1 و 36.5 میلیون دلار رسید. مانند بسیاری از گزارش های مالی جومیا، از زمانی که مدیریت جدید در سه ماهه چهارم 2022 روی کار آمد، موضوع تکراری این بوده است که این اعداد معمولاً بهبود سال به سال را بر مبنای ارز ثابت نشان می دهند، اما به دلیل کاهش ارزش دلار بر حسب دلار در نوسان هستند. به عنوان مثال، GMV جومیا با ارز ثابت 35.0 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد در حالی که درآمد 15 درصد افزایش یافت.

دوفای گفت: «کاهش ارزشی که در دو بازار بزرگ بالقوه ما، مصر و نیجریه، در پایان سه ماهه اول رخ داد، تأثیر قابل‌توجهی بر درآمدهای ما در سه ماهه داشت. با این حال، ما شاهد برخی از علائم ثبات و کاهش شدید اسپرد بین نرخ‌های رسمی و موازی بازار بوده‌ایم. مهمتر از آن، توانایی ما برای هدایت رشد GMV در ارز ثابت نشان می دهد که پیشنهاد ارزش ما کار می کند.

با توجه به سودآوری، زیان EBITDA تعدیل‌شده جومیا، که هزینه‌های مالی را حذف می‌کند، 10 درصد کاهش یافت و به 16.3 میلیون دلار رسید - مطابق با کاهش زیان عملیاتی، 8 درصد کاهش سالانه به 20.2 میلیون دلار - و عمدتاً ناشی از طرح‌های صرفه‌جویی در هزینه بود. .

در حالی که جومیا برای سال‌ها از EBITDA تعدیل‌شده و زیان عملیاتی برای اندازه‌گیری زیان‌ها و مسیر سودآوری خود استفاده کرده است، دوفای بر این درخواست تاکید کرد که پلتفرم تجارت الکترونیک 12 ساله برای گزارش زیان قبل از مالیات بر درآمد ناشی از فعالیت‌های ادامه دار بیشتر است. که شامل هزینه های مالی، مانند تاثیر FX و هزینه بازگرداندن پول نقد می شود. زیان قبل از مالیات بر درآمد ناشی از فعالیت های مستمر 22.5 میلیون دلار بود که 27 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

به دلیل نوسانات ارز و هزینه‌های مرتبط با آن، در سه ماهه‌های گذشته بر این KPI بیشتر تأکید کرده‌ایم. گزارش تصویر کامل برای شرکت هایی که در معرض چنین نوساناتی هستند ضروری است. به عنوان مثال، Mercado Libre در آمریکای لاتین نیز ترجیح می دهد به زیان قبل از مالیات بر درآمد نگاه کند تا EBITDA. آنها در طی اعلام نتایج اخیر خود، چگونگی تأثیر نوسانات ارز در آرژانتین بر هزینه های مالی را برجسته کردند. پس ، تمرکز بر زیان قبل از مالیات بر درآمد، هنگام فعالیت در بازارهای متعدد با نوسانات ارز، دید جامع تری ارائه می دهد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است