متن خبر

بوئینگ 125 میلیون دلار دیگر در برنامه Starliner از دست داد و مجموع ضرر را به 1.6 میلیارد دلار رساند.

بوئینگ 125 میلیون دلار دیگر در برنامه Starliner از دست داد و مجموع ضرر را به 1.6 میلیارد دلار رساند.

شناسهٔ خبر: 667729 -




بوئینگ 125 میلیون دلار دیگر را در برنامه کپسول فضانوردی استارلاینر خود به دلیل تاخیر در اولین آزمایش پرواز خدمه خود که قرار بود فقط 8 روز به طول بینجامد، از دست داده است - و اکنون تقریباً دو ماه است که در مدار بوده است.

این غول هوافضا 1.6 میلیارد دلار در Starliner از دست داده است، از جمله 125 میلیون دلار که در یک پرونده سه ماهه به تنظیم کنندگان گزارش شده است. در حالی که در سال 2014 قراردادی عظیم به ارزش 4.2 میلیارد دلار برای تسریع توسعه Starliner به شرکت منعقد شد، این شرکت به عنوان یک مدل "قیمت ثابت" ساختار یافته بود. این بدان معناست که هرگونه مازاد بر هزینه صرفاً مسئولیت پیمانکار است.

SpaceX همچنین قراردادی با قیمت ثابت برای خدمات حمل و نقل فضانوردان به مبلغ 2.6 میلیارد دلار به طور همزمان دریافت کرد و از سال 2020 به تعهدات قراردادی خود برای آژانس فضایی با کپسول Crew Dragon عمل کرده است.

اما در حالی که خدمات خدمه اسپیس ایکس افزایش یافته است - شامل ماموریت هایی برای ناسا و مشتریان خصوصی - بوئینگ با مشکل مواجه شده است. طبق این دو قرارداد، ناسا اعلام کرد که هر کدام شش پرتاب خدمه از بوئینگ و اسپیس ایکس می‌خرد، اما به دلیل تأخیر در استارلاینر، ناسا هشت مأموریت اضافی را از اسپیس ایکس خریداری کرده است. شرکت تحت رهبری ایلان ماسک اکنون تنها ارائه دهنده خدمات حمل و نقل فضانوردان برای آژانس فضایی است.

مشکلات جدی که در طی یک پرواز آزمایشی بدون خدمه در سال 2019 کشف شد، تاریخ یک آزمایش دیگر را دو سال به عقب انداخت. این شرکت در سال 2022 یک پیروزی کوتاه داشت، زمانی که آن ماموریت بدون خدمه بالاخره موفقیت آمیز بود، اما مشکلات اضافی که پس از آن کشف شد، آزمایش پرواز خدمه را به ژوئن امسال کشاند.

این ماموریت که در 5 ژوئن آغاز شد، فضانوردان ناسا بوچ ویلمور و سونی ویلیامز را به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داد. اما کاملاً هموار پیش نرفت. تعدادی از مسائل، از جمله خرابی پیشرانه ها، مقامات بوئینگ و ناسا را ​​وادار کرده است که بازگشت این دو فضانورد را برای هفته ها به تاخیر بیاندازند.

این ضرر و سایر موارد باعث شده است که مدیران بوئینگ از بستن قراردادهای با قیمت ثابت بیشتر در آینده ممانعت کنند: «بر اساس درس‌هایی که از اجرای این برنامه‌های توسعه با قیمت ثابت آموخته‌ایم، ما نظم قراردادی را برای همه فرصت‌های آینده حفظ کرده‌ایم. دیو کالهون، مدیر عامل خروجی، در یک تماس با درآمد گفت.

این احتمال وجود دارد که بوئینگ در این برنامه زیان های بیشتری را متحمل شود. ناسا قبلاً گفته است که اولین مأموریت استارلاینر را زودتر از آگوست 2025 به عقب می اندازد و این یک تاخیر دیگر برای این برنامه است. در بدترین حالت مطلق، تغییرات عمده در سیستم پیشرانه Starliner می تواند بسیار پرهزینه باشد.

در حال حاضر، Starliner تاریخ بازگشت به زمین را ندارد. این آژانس بيان کرد که قصد دارد در هفته اول آگوست تحلیل نهایی آمادگی را به پایان برساند و در آن زمان در مورد تاریخ بازگشت تصمیم گیری کند. با این حال، آزمایش پیشرانه‌ای که در مدار انجام شد، امیدوارکننده بود، با این حال، ناسا در به‌روزرسانی 30 ژوئیه بيان کرد که نتایج اولیه نشان می‌دهد که رانشگرها به «سطح عملکرد قبل از پرواز» بازگشته‌اند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است