متن خبر

خیلی ارزان! اکنون می توانید دو ایستگاه کاری هوش مصنوعی خنک شونده با مایع با حافظه 192 گیگابایتی GDDR6 را به قیمت یک پردازنده گرافیکی Nvidia H100 خریداری کنید — راه اندازی سخت افزاری از تراشه افسانه ای AMD بر روی RISC-V اجرا می شود و وعده می دهد بازار هوش مصنوعی را مختل کند.

خیلی ارزان! اکنون می توانید دو ایستگاه کاری هوش مصنوعی خنک شونده با مایع با حافظه 192 گیگابایتی GDDR6 را به قیمت یک پردازنده گرافیکی Nvidia H100 خریداری کنید — راه اندازی سخت افزاری از تراشه افسانه ای AMD بر روی RISC-V اجرا می شود و وعده می دهد بازار هوش مصنوعی را مختل کند.

شناسهٔ خبر: 659626 -




TT-QuietBox
(اعتبار تصویر: Tenstorrent)

Tenstorrent، یک استارت آپ پردازنده های هوش مصنوعی و RISC-V به رهبری معمار تراشه افسانه ای جیم کلر، مغز متفکر معماری Zen AMD ، اولین سخت افزار خود را در مارس 2024 راه اندازی کرد . Grayskull یک جایگزین RISC-V برای پردازنده‌های گرافیکی است و این شرکت دو DevKit مجهز به Grayskull را تولید کرد - Grayskull e75 و Grayskull e150 قدرتمندتر.

این شرکت اکنون آن نسخه‌های اولیه را با Wormhole دنبال کرده و دو برد PCIe، n150s و n300s را با پردازنده‌های انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر ساخته شده با هسته‌های Tensix ارائه می‌کند. این بردها شامل یک واحد محاسباتی، شبکه روی تراشه، حافظه پنهان محلی و هسته های "baby RISC-V" هستند. Tenstorrent او میگوید که نسبت به پردازنده‌های گرافیکی سنتی، کارایی بالاتری نسبت به هزینه ارائه می‌دهند و از فرمت دقیق داده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

n150s محاسبات بیشتری در هر ASIC دارد (72 هسته Tensix)، اما n300s دارای دو ASIC روی کارت است (128 هسته Tensix - 64 هسته در هر ASIC). اگرچه Tenstorrent همچنان در حال فروش Grayskull Dev Kits است، اما قصد دارد تمام تمرکز خود را به Wormhole تغییر دهد و این به نوبه خود، سال آینده توسط Blackhole جایگزین خواهد شد.

ایستگاه های کاری کرمچاله

در حالی که می توانید بردهای Wormhole را به صورت جداگانه خریداری کنید، Tenstorrent آنها را در ایستگاه های کاری هوش مصنوعی از پیش ساخته شده با تنظیمات اینتل و AMD نیز می فروشد. TT-LoudBox مجهز به دو پردازنده Intel Xeon 4309Y است که قادر به کارکرد بین 2.8 تا 3.6 گیگاهرتز است که توسط 512 گیگابایت رم و چهار کارت n300s در شبکه 2x4 پشتیبانی می شود. این مدل همچنین دارای 4 ترابایت فضای ذخیره سازی NVMe و دو اتصال اترنت مسی 10 گیگا بایتی است. قیمت آن 12000 دلار است و برای ادغام آسان در تنظیمات مختلف IT، نصب قفسه اختیاری را ارائه می دهد.

ایستگاه کاری هوش مصنوعی دیگر Tenstorrent، TT-QuietBox ، شامل یک پردازنده AMD EPYC 8124P با 16 هسته است که با سرعت‌های بین 2.4 تا 3.0 گیگاهرتز کار می‌کند و چهار کارت n300s خنک‌شده با مایع در یک مش 2×4. این نسخه برای محیط هایی طراحی شده است که در آن کاهش نویز بسیار مهم است اما عملکرد آن به خطر نمی افتد. همچنین دارای 4 ترابایت فضای ذخیره سازی NVMe و دو پورت اترنت مسی 10 گیگابایتی است. TT-QuietBox با قیمت 15000 دلار در دسترس است و همچنین می توان آن را در قفسه نصب کرد.

بدیهی است که هر دو واحد متخصصانی هستند که به راه حل های محاسباتی قابل اعتماد و قدرتمند نیاز دارند. ServeTheHome او میگوید : «ایده این شرکت این است که با ارائه هشت ASIC در یک جعبه توسعه‌دهنده، همه آن‌ها می‌توانند با هم برای یک توسعه‌دهنده مورد استفاده قرار گیرند، یا برای پشتیبانی از چندین توسعه‌دهنده در یک زمان پارتیشن بندی شوند.»

Tenstorrent TT-LoudBox

(اعتبار تصویر: Tenstorrent)

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است