متن خبر

VC ها هنوز میلیاردها دلار را به استارتاپ های مولد هوش مصنوعی سرازیر می کنند

VC ها هنوز میلیاردها دلار را به استارتاپ های مولد هوش مصنوعی سرازیر می کنند

شناسهٔ خبر: 653191 -




سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی – آنهایی که محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید متن، صدا، ویدیو و موارد دیگر ایجاد می‌کنند – کند نمی‌شوند. اما آنها در حال ادغام در تعداد محدودی از سرمایه گذاری های اولیه هستند.

بر اساس داده های Crunchbase که با TechCrunch به اشتراک گذاشته شده است، در نیمه اول سال 2023، از ژانویه تا 16 ژوئیه، 225 استارت آپ 12.3 میلیارد دلار از VC ها جمع آوری کردند. اگر این روند حفظ شود، شرکت‌های مولد هوش مصنوعی در مسیری قرار دارند که با حدود 21.8 میلیارد دلاری که در سال 2023 جمع‌آوری کرده‌اند، مطابقت داشته باشند یا از آن فراتر روند.

در اینجا نحوه تقسیم کل H1 2024 بر اساس مرحله آورده شده است:

198 معامله فرشته/بذر: 500 میلیون دلار

39 معامله در مراحل اولیه: 8.7 میلیارد دلار

18 معامله در مرحله آخر: 3.1 میلیارد دلار

استارت‌آپ‌هایی که در مراحل اولیه هستند، برنده‌های واضحی بودند، مانند xAI ایلان ماسک (که ۶ میلیارد دلار در ماه می جمع‌آوری کرد)، Moonshot AI چین (۱ میلیارد دلار در فوریه)، Mistral AI (502.6 میلیارد دلار در ژوئن)، Glean (203.2 میلیون دلار در فوریه) و Cognition. (175 میلیون دلار در ماه آوریل). به گفته کریس متینکو، تحلیلگر و گزارشگر ارشد در Crunchbase، به نظر می رسد سرمایه گذاران روی استارت آپ های بزرگی شرط بندی می کنند که به نظرشان شانس موفقیت بالایی دارند، در حالی که به آنهایی که کمتر از آنها مطمئن هستند اجازه می دهند در مراحل اولیه "پهلو" شوند.

متینکو به TechCrunch گفت: «برخی از VCها انتظار دارند که معضلات قانونی و نظارتی که شرکت‌های هوش مصنوعی در ایالات متحده و خارج از کشور با آن مواجه هستند، منجر به کاهش سرعت سیل منابع مالی هوش مصنوعی شود. دیگران به این واقعیت اشاره می‌کنند که زمانی که انقلاب موبایل بیش از یک دهه پیش رخ داد، بزرگترین برندگان زمانی که به لایه زیرساختی بنیادی می‌رسید، شرکت‌های فناوری به خوبی تثبیت شده بودند.

به نظر متینکو، سرنوشت بسیاری از کسب‌وکارهای مولد هوش مصنوعی – حتی آنهایی که دارای بهترین بودجه هستند – مبهم به نظر می‌رسد.

مدل‌های هوش مصنوعی مولد معمولاً بر روی داده‌هایی مانند تصاویر و متن‌هایی که از صفحات وب عمومی منبع می‌شوند آموزش می‌بینند، و شرکت‌ها ادعا می‌کنند که استفاده منصفانه آنها را در برابر چالش‌های قانونی در مواردی که معلوم می‌شود این داده‌ها دارای حق چاپ است محافظت می‌کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا دادگاه‌ها در نهایت به نفع شرکت‌های هوش مصنوعی مولد تصمیم خواهند گرفت یا خیر، احتمالاً به همین دلیل است که برخی شروع به امضای قراردادهای مجوز با دارندگان حق چاپ کرده‌اند.

صرف نظر از نتیجه هر یک از پرونده های دادگاه، به دست آوردن داده های آموزشی با کیفیت بالا سخت تر و گران تر می شود زیرا استارتاپ ها منابع وب را تمام می کنند و سازندگان بیشتری تصمیم می گیرند خزنده ها را از خراش دادن داده های خود مسدود کنند. (یک تحلیل تخمین می‌زند که بازار داده‌های آموزشی هوش مصنوعی در عرض یک دهه از 2.5 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.) روند مدل‌های آموزشی آسان‌تر یا ارزان‌تر نمی‌شود: طبق گزارش اخیر استنفورد، GPT-4 OpenAI. هزینه آموزش 78 میلیون دلار در حالی که قیمت Google Gemini به 191 میلیون دلار رسید.

جای تعجب نیست که با توجه به سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی که برای ساخت مدل های پرچمدار لازم است، تعداد کمی از استارتاپ های مولد هوش مصنوعی سودآور هستند - حتی اسلحه های بزرگی مانند OpenAI و Anthropic. طبق گزارش The Information، OpenAI که طبق گزارش ها حدود 3.4 میلیارد دلار درآمد ایجاد می کند، ممکن است امسال 5 میلیارد دلار از دست بدهد.

به نظر می رسد سرمایه گذاران در هوش مصنوعی مولد بازی طولانی را انجام می دهند – به ویژه سرمایه گذاران بزرگ فناوری مانند گوگل، آمازون و انویدیا که سرمایه گذاری های هوش مصنوعی مولد را به عنوان شرط های استراتژیک می بینند. اما آیا این حباب به زودی می ترکد؟ اگر استارت آپ های مولد هوش مصنوعی نتوانند بر چالش های وجودی پیش روی خود غلبه کنند، به نظر یک امکان واقعی می رسد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است